Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Frågor adwords
- Detta ämne har 15 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Hank Rarden.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2012 kl. 17:16 #151371prylsjukDeltagare
Jag är ute efter ett bra och pålitligt företag som kan sköta detta med AdWords åt mig. Någon som har fina tips på ett sådant företag? Och vad brukar dom (vet att det är VÄLDIGT olika) ta ut för kostnader? Säg att jag vill lägga 5 000 kr i månaden på själva AdWords. Vad brukar dessa företag ta ut för arvode? Skiljer sig rätt ordentligt kan jag tänka mig.
3 september, 2012 kl. 22:42 #151394KrisDeltagareVad kan man förvänta sig för konverteringsgrad i genomsnitt? Blir det aldrig mer än 3-4 %?
4 september, 2012 kl. 03:10 #151395Johan WDeltagare@IMElit 51049 wrote:
Tänk på att använda Content Network inte Search Network.
(Tvärtom vad Google tunnlar in nya användare)Va? Sämsta rådet någonsin.
Sök konverterar så mycket bättre än content på alla plan. Låter inte som att du har praktisk erfarenhet eller så har du gjort fel när du skapat en sökkampanj.
Content network har ganska många falska klick som du betalar för, oavsett hur billigt du betalar så ger falska klick inga kunder. Du visar även upp din annons på diverse irrelevanta sajter och kunden är normalt inte i ”köpläge” när de sitter och surfar på sajter.
Sök däremot riktar sig till folk som är i köpläge (beroende på sökord) och är redo att spendera pengar. Jag har lyckats få konverteringsgrader på 5-15% på en del söktermer utan större problem (med volym).
Att lyckas komma över 2%-3% på content är ganska bra.
10 december, 2012 kl. 15:33 #156932CarlDeltagare@IMElit 51049 wrote:
Tänk på att använda Content Network inte Search Network.
(Tvärtom vad Google tunnlar in nya användare)Tänk på att använda Image Ads (Bryt Mönster, Ej proffsdesign)
Så får du ned dina kostnader. Buda alltid LÅGT. Google har
så många kunder med annonsblock så du kan komma undan
mycket billigt.Väljer man textannonser och söknätverket äts man snart upp
av Google tyvärr. Såvida man inte har en väldigt bra konvertering.Daniel
OT: Hur menar du att ”man äts upp av Google” om man annonserar via Google CPC textannonsering…?
10 december, 2012 kl. 15:50 #156934CarlDeltagare500 kr kan mycket väl generera ett köp, men om du vill utvärdera AdWords som möjlig försäljningskanal innan du gör en större investering så vill du ju naturligtvis att den data du samlar in under ditt test är statistiskt signifikant. Det kommer det inte att vara på en budget om 500 kr.
Jag gjorde en testkampanj åt en tjejkompis som säljer vinyl-tryck för väggar med en budget på 1 500 kr över 1 månad. Vi fick ihop tillräckligt med data för att konstatera att alla värden såg spännande nog ut för att göra en större satsning, men vi vet heller inte hur detta beter sig under en längre tid med en större budget.
Vad jag kan tipsa dig om för att du skall få ut så mycket som möjligt av de pengar du satsar under testet är att bryta ner dina produkter i kategorier efter vilket sökord de matchar och sedan skapa individuellt författade annonser med sökordet med i rubriken och en tydlig ”call to action”-fras såsom ”Köp mobil-skal hos oss” i Headline.
Ju bättre du är på att matcha annonstext mot sökterm och din egna landningssida desto högre QualityScore (QS) kommer du att få, vilket gör att du behöver buda mindre för att ranka högre och slutligen får betala mindre för klicken.
Du skall definitivt driva detta på CPC (kostnad per klick) och inte CPM (kostnad per 1000 impressions/visningar).
Om du dessutom utformar dina annonser med en bra ”call to action”-fras i antingen headline eller description line 1/2 så borgar detta för att du sannolikt får en större mängd klick från människor som är mer benägna att köpa den produkt de sökt på och inte bara läsa om den.
Det här kommer ju naturligtvis att sänka din CTR aningens (CTR = ClickThrough Rate), vilket inte är så bra med tanke på att CTR tillsammans med QS (och en del andra faktorer) avgör priset för dina klick (eller ja, de påverkar ju snarare rankingen, men du vill ju gärna ranka 1-3 och således blir det dyrare att ranka högre eftersom att du måste kompensera med högre bud).
Så för att motverka detta skapar du en lista med negativa sökord som du laddar in på kampanjnivå för att utesluta alla visningar/impressions som inte är värt något för dig.
Exempel på ett negativt sökord för någon som vill sälja t.ex. en teknik-pryl kan vara ”review” eftersom att alla sökningar gjorda med ordet ”review” med i söktermen sannolikt inte är ute efter ett köp, utan snarare ligger mer i research-stadiet.
När du utesluter visningar från alla sökningar som är mindre intressanta för dig så kommer du ju att positivt påverka din CTR.
Volymen på kampanjen blir ju naturligtvis stramare, men den blir också tightare och – billigare.Mitt tips är att du går igenom vilka marginaler du har, vad ditt max CPA kan ligga på samt hur viktigt du tror att AdWords är för dig och sedan tar beslutet om att göra ett riktigt test eller inte.
Jag tror att du kan behöva spendera typ 5k/mån i typ 3 månader för att landa på målvärden innan du beslutar dig för att blåsa på budgeten till max eller lägga ner AdW.(Du kan ju naturligtvis avsluta redan efter 1 månad om du känner att allt går åt pipan, men du måste komma ihåg att även om du slänger ut en första kampanjstruktur som ser rätt och riktig ut så behöver du driva kampanjen ett tag för att kunna optimera den och slutligen avgöra potentiell lönsamhet ur kanalen)
Lycka till!
/C
1 februari, 2013 kl. 13:29 #159190Hank RardenDeltagareBra info om adwords för oss nybörjare. En annan adwordsfråga: När jag använder sökordsverktyget får jag fram att sökord X har 20000 sök per månad. Tittar jag sedan i trafikkalkylatorn så säger den att för en viss max cpc så får jag 1000 visningar per dag. Hur hänger det ihop? Vad jag förstår så går inte den ekvationen ihop?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.