Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Fråga Revisorn
Etiketter: bokföring, ekonomiservice, löpande, revisor, revisorer
- Detta ämne har 76 svar, 50 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 5 månader sedan av iGag.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2015 kl. 17:54 #179866smartabutiker.seDeltagare
Jag som själv gör inköp från Kina undrar hur man redovisar man moms i vid köp från Kina? Räcker det med att betala och redovisa tull eller ska man betala moms i Kina också?
5 januari, 2016 kl. 21:27 #180304EkonomiLabbetDeltagareHej Smartabutiker!
Vid inköp från Kina betalar du ingen moms i det landet. Däremot kommer du säkert att få betala svensk tull. Du kommer då också att bli belagd med moms. Om du i övrigt bedriver momspliktig verksamhet (vilket du sannolikt gör) blir den momsen avdragsgill för dig. Men tullen blir en kostnad i ditt företag.
5 januari, 2016 kl. 21:37 #180305EkonomiLabbetDeltagareHej Håkan!
De här överföringarna ter sig för mig lite underliga, eftersom det verkar vara lite olika ägarkonstellationer. Den immateriella tillgången borde ha ett värde (eftersom det genererar intäkter). Det innebär ju en förmögenhetsöverföring från (ägaren av) Grundbolaget till (ägarna av) Huvudbolaget till priset 0 kronor??? Hur ser styrelserna ut relativt ägarna och vilket mandat har ägaren/-na av Grundbolaget att stoppa ett sådant förfarande? Fast du skrev frågan för snart ett år sedan, kanske nu inaktuellt?
/Lars
@hakan_ 81594 wrote:
Vi antar att det finns 4 aktiebolag: Grundbolag AB, Annatbolag AB, Delägare AB och Huvudbolag AB. Från början äger Delägare AB och Annatbolag AB 40% vardera i Grundbolag AB. Resterande aktier ägs av privatpersoner. Privatpersonerna går ihop och startar tillsammans Huvudbolag AB och överlåter sina aktier till bolaget. Sedan tar Huvudbolag AB ett lån på banken och köper för lånet upp aktierna från Annatbolag AB. Nu äger alltså Huvudbolag AB 60%, och Delägare AB 40% av Grundbolag AB.
Huvudbolag AB har en licensintäkt. Pengarna som kommer in går åt till att betala amorteringar och räta på lånet. I övrigt finns ingen verksamhet i företaget. Efter några år försvinner licensintäkten. Då början man föra över pengar varje månad från Grundbolag AB till Huvudbolag AB för att täcka kostnaderna för amorteringar och ränta. Detta trots att Grundbolag går dåligt och ger minusresultat. Efter 2 år vill man lösa detta på annat sätt, eftersom man är rädd att pengarna ska ses som olovligt vinstutdelning. Då betecknar man hittills överförda pengar som ett lån mellan de två företagen, som Huvudbolag AB har intentionen att så småningom betala tillbaka. För att lösa problemet med att Huvudbolag AB har kostnader men inga intäkter, flyttar man den immateriella egendomen av en produkt utvecklad i Grundbolag AB från Grundbolag AB till Huvudbolag AB (eller säljer den för 0 kr om man hellre vill se det så). Produkten genererar kontinuerliga licensintäkter, vilket täcker ränta och amorteringskostnader i Huvudbolag AB.
Finns det några oegentligheter i ovanstående handlingar, som inte följer svensk lag? Jag sitter i styrelsen i både Huvudbolag och Grundbolag (men har ej varit med och fattat dessa beslut). Bör jag lämna styrelsen?
16 januari, 2016 kl. 15:52 #180470Klas HjortstamDeltagareHej!
Osäker om jag ska posta i denna tråd eller skapa en egen. Provar här först.
Jag köper och säljer begagnade böcker enligt förenklade VMB-regler. Bokför alltså ingen moms för varje inköp/försäljning utan beräknar istället momsen på vinstmarginalen för en momsperiod.
Min fråga gäller portot:
Ska jag bokföra momsen på portot för varje faktura, eller ska jag göra likadant med det som med böckerna – klumpa ihop momsen per period?/Klas
16 januari, 2016 kl. 17:39 #180471lustfullDeltagareDet kan du väl göra om du köper 1 frimärke i taget,annars bokför du momsen för hela inköpet av porto.
/susanne16 januari, 2016 kl. 19:14 #180472Klas HjortstamDeltagare@lustfull 85621 wrote:
Det kan du väl göra om du köper 1 frimärke i taget,annars bokför du momsen för hela inköpet av porto.
/susanneDet jag frågar om är hur jag ska bokföra UTGÅENDE moms på portot; vill säga det porto mina kunder betalar för. Jag ser nu att det var lite oklart i min fråga.
/Klas
17 januari, 2016 kl. 23:42 #180485AxelDeltagareHej Klas.
Frakt (och t.ex. fakturaavgift) är en underordnad kostnad till varan och beskattas på samma sätt som varan, så om varan beskattas enligt VMB så gäller detta även frakten för varan, dvs ingen moms. Frakten du tar ut läggs till varans försäljningspris, och ökar vinstmarginalen, och därmed den moms du betalar där.
Så hantera den på samma sätt som varan, klumpa ihop om det är vad du gör.
Se även ett längre inlägg här om VMB, kanske kan ge viss hjälp på traven:
http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/9185-vmb-beskattning-beggagnad-varor-hjaelp.html#post82068@Klas Hjortstam 85622 wrote:
Det jag frågar om är hur jag ska bokföra UTGÅENDE moms på portot; vill säga det porto mina kunder betalar för. Jag ser nu att det var lite oklart i min fråga.
/Klas
11 februari, 2016 kl. 15:46 #180731lenpDeltagareFråga kring ombildning av handelsbolag till aktiebolag. Om AB tar över tillgångar/skulder från HB och det är ett överskott av tillgångar, så kan man ju skriva ut ett skuldebrev istf att få kontanter från det nya AB:t.
1) Att ha detta skuldebrev som en fordran på sitt AB, hur hanteras det skattemässigt (om alls)?
2) Hur löser man upp detta skuldebrev sedan rent praktiskt, när man vill ha allt eller delar av det i kontanter från AB?
Med vänlig hälsning,
/L8 december, 2016 kl. 13:49 #182910feelingSafeDeltagareNågon som vet hur man bokför tjänst från 50lappen.se? Antar att det är svenska säljare fast det finns inte någon specad faktura utan betalningen har gått via Payson till ett HB (50lappen) och sen vidare till säljaren.
Eller gäller 2645/2614 som t.ex. Google ads?
12 april, 2018 kl. 03:07 #185099davve523DeltagareHej,
Har en fråga till en revisor om det finns en i denna trådÄr just nu i följande situation. Jag har en enskild firma som jag vill omvandla till aktiebolag, sedan vill jag starta ett nytt aktiebolag som kommer vara moderbolag till den firman. Behöver jag då sälja enskilda firman som jag omvandlar till aktiebolag till det nya aktiebolaget – och vilken skatt betalas då?
Sedan vill jag sälja inkråmet i dotterbolaget (fd. enskilda firman) och ta upp den vinsten i moderbolaget, för vad jag har förstått så betalar jag ingen skatt i sådana fall – stämmer det?
Uppskattar svar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.