Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Fråga Revisorn
Etiketter: bokföring, ekonomiservice, löpande, revisor, revisorer
- Detta ämne har 76 svar, 50 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 7 månader sedan av iGag.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2012 kl. 18:58 #139913CrillesDeltagare
@Johan_E 38601 wrote:
Hej, Vårt aktiekapital i vårt AB var förbrukad vid tidpunkten för årsredovisning och det stod således med i revisionsberättelsen.
Behöver vi göra en kontrollbalans inom 8 månader för att visa att kapitalet är intakt igen, likt det man gör då man gör en ursprunglig kontrollbalansräkning?
För att göra en lång historia kort så kan vi sammanfatta det så här:
När du misstänker att du kan vara på obestånd dvs. Förbrukat mer än halva aktiekapitalet. Så har man en skyldighet att upprätta en kontroll och balansräkning, den ska godkännas och undertecknas av revisorn. När det är gjort så har man åtta månader på sig att få bolaget på fötter igen, lyckas man ja då upprättar man en ny kontroll och balansräkning för att visa det. Lyckas man inte så kan man ansöka om konkurs, detta helt enkelt för att slippa personligt ansvar. Är det så att man inte har lyckats att få bolaget på fötter igen, så kan man välja att driva det vidare, men då ska man veta att alla skulder som uppkommer efter åtta månader har man personligt ansvar för. Det är samma sak om man inte upprättar en kontroll och balansräkning i tid eller inte alls, så kan man bli personligt ansvarig för skulderna som uppkommer efter den tiden då bolaget vart på obestånd.
Detta ämnet har en massa småsaker som jag inte nämner nu men detta är väl iaf det stora hela.
Lycka till
21 mars, 2012 kl. 11:41 #139955Johan_EDeltagare@Crilles 38609 wrote:
För att göra en lång historia kort så kan vi sammanfatta det så här:
När du misstänker att du kan vara på obestånd dvs. Förbrukat mer än halva aktiekapitalet. Så har man en skyldighet att upprätta en kontroll och balansräkning, den ska godkännas och undertecknas av revisorn. När det är gjort så har man åtta månader på sig att få bolaget på fötter igen, lyckas man ja då upprättar man en ny kontroll och balansräkning för att visa det. Lyckas man inte så kan man ansöka om konkurs, detta helt enkelt för att slippa personligt ansvar. Är det så att man inte har lyckats att få bolaget på fötter igen, så kan man välja att driva det vidare, men då ska man veta att alla skulder som uppkommer efter åtta månader har man personligt ansvar för. Det är samma sak om man inte upprättar en kontroll och balansräkning i tid eller inte alls, så kan man bli personligt ansvarig för skulderna som uppkommer efter den tiden då bolaget vart på obestånd.
Detta ämnet har en massa småsaker som jag inte nämner nu men detta är väl iaf det stora hela.
Lycka till
Jag känner att du inte uppfattade mig rätt. Så här var situationen:
När årsredovisningen var färdigställd 2 månader efter årets slut DÅ insåg vi att kapitalet var förbukat (vår bokföring släpade efter). Detta stod sedan då med i årsredovisningen. Men betyder det att årsredovisningen ”räknas” som en första kontrollbalans och att 8 månaders fristen påbörjas då?21 mars, 2012 kl. 12:00 #139956CrillesDeltagare@Johan_E 38658 wrote:
Jag känner att du inte uppfattade mig rätt. Så här var situationen:
När årsredovisningen var färdigställd 2 månader efter årets slut DÅ insåg vi att kapitalet var förbukat (vår bokföring släpade efter). Detta stod sedan då med i årsredovisningen. Men betyder det att årsredovisningen ”räknas” som en första kontrollbalans och att 8 månaders fristen påbörjas då?Som jag sa tidigare så ska det göras när man upptäcker det, så jag kan inte tänka mig att det räknas som en kontroll och balansräkning då den släpar med i detta fallet två månader. Vore jag du så hade jag gjort en kontroll och balansräkning då det upptäcktes, dvs. i detta fallet när bokslutet va klart. Det finns ju vissa saker man måste uppfylla för att slippa personligt ansvar som:
1) Tillser att styrelsen SNARAST tar fram en KONTROLL och BALANSRÄKNING,
2) Ber revisorerna granska den och underteckna med deras till- eller avstyrkan,
3) Sammankallar extra bolagsstämma för beslut om åtgärder.Vad som man anser som snarrast i detta fallet är på en gång och inte en dag senare.
Men gör som så att du ringer din revisor för att få fakta!
3 april, 2012 kl. 11:42 #141339Richie72DeltagareFråga: När blir det lönsamt att byta från enskild firma?
3 april, 2012 kl. 11:52 #141344RevisorJonkopingDeltagare@Richie72 40168 wrote:
Fråga: När blir det lönsamt att byta från enskild firma?
Hej,
Menar du beloppsmässigt eller rent allmänt?
Vänliga hälsningar,
Pontus3 april, 2012 kl. 20:36 #141411Richie72DeltagareBåde beloppsmässigt och allmänt.
22 april, 2012 kl. 17:04 #143307SolskenDeltagareHej revisorn och alla andra kunniga på forumet!
Håller på med mitt HBs första bokslut o deklaration och har stött på 2 saker jag fattar1: Lagervärdet i bokslutet. Vi har bokfört alla inköp på konto 4010 under året, o gjort en inventering som visar att lagret är värt 16 000 kr (avrundat för enkelhetens skull) vid årets slut. Ska jag då göra en verifikation som ser ut så här: (i början av året var lagervärdet 0 kr eftersom det är vårt första år)
4900 Kredit 16000
1410 Debet 160002: Kundfordringar vi årets slut. Vi använder kontantmetoden, ska då bokföra 2 fakturor som vi förväntar oss få betalt för, och 4 st som kundförlust som vi alltså inte förväntar oss få betalt för. Vilka konton ska vi använda i dessa 2 fall?
/Frida
31 maj, 2012 kl. 20:12 #146747HejDeltagareJag har fått flera olika råd vad gäller min bokföring och vet inte riktigt om det går ihop i slutänden. Så jag tänkte kolla om alla dessa påståendena stämmer:
1. Jag kan använda mitt privata bankkonto (det jag även använder när jag handlar mat på ica, etc) till mitt företag.
2. Jag behöver inte bokföra allt som sker på mitt privata bankkonto utan bara de transaktioner som rör företaget.
3. Sedan sa någon att summan på bankkontot i bokföringen måste stämma överens med summan på bankkontot på banken vilket ju inte går ihop med påstående nr 2.
4. En tredje förklarade för mig att jag kan lösa det genom att skippa ”bank”-kolumnen i bokföringen och istället bokföra det som egna uttag/insättningar. EX: när jag betalar en företagsfaktura på 5000 kr bokförs den som:
egna insättningar: 5000 kr kredit
ingående moms: 1000 kr debet
inköp: 4000 kr debetOch när jag får betalt från en kund bokförs det som:
egna uttag: 5000 kr debet
utgående moms: 1000 kr kredit
försäljning 4000 kr kreditJag är väl medveten om att det finns bättre sätt att lösa det på osv men jag är bara intresserad av att veta om det FUNKAR eller inte. Funkar det att göra så här tills jag har hunnit skaffa ett bankgiro-konto till företaget?
31 maj, 2012 kl. 20:56 #146749DanDeltagareJa det är rätt men fruktansvärt dumt. Skaffa separat bankkonto direkt.
3 juni, 2012 kl. 21:00 #146874HejDeltagareTack för svar! Tyvärr är ”skadan” redan skedd då jag startade för några månader sedan. Men har skaffat separat konto idag
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.