Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Fråga om Googe AdWords
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
6 december, 2010 kl. 09:34 #116909ZablerDeltagare
Ord som har 0 visningar spelar ingen större roll.
Ord som har massor med visningar men väldigt få klick kan påverka negativt, med betoning på kan.Jag är i samma bransch som du är och kan säga att det skiljer sig väldigt mycket ifrån varumärke till varumärke vad du får lägga ut. Skall du dessutom gå in på de generella orden så finns det i stort sett inga gränser på hur mycket pengar man kan spendera på en dag. Det viktiga är ju att man ser till att man får en konvertering man är nöjd med.
7 december, 2010 kl. 20:26 #116942SylviaDeltagareJag har skrivit en nybörjarguide om Adwords som kanske kan vara till hjälp. Du kan ju skippa inledningen som beskriver vad Adwords är och hur det funkar och gå direkt till avsnitten som handlar om hur man ska lägga upp sin kampanj. Den är gratis och kan laddas ner här: Adwords-guiden | AdWordsBloggen.se
7 december, 2010 kl. 20:31 #116944Katrin LundgrenDeltagaresuveränt bra hjälpmedel, den ska jag tipsa fler om
10 december, 2010 kl. 00:41 #117031Christoffer TyreforsDeltagarenu har jag bara skummat igenom adwordsguiden och inte hittat något om det jag ska skriva, men säg till om det redan är sagt där.
ibland blir jag förvånad av hur mycket folk ogillar att räkna.
om man kör adwords kör man ju självklart även analytics, och eftersom vi pysslar med ehandel så har man självklart även ehandelsspårning vilket presenterar en hel del siffror som är relevanta.
låt oss tillexempel använda oss av ”värde per besök”.
den indikerar EXAKT vad varje besökare i genomsnitt är värd. för enkelhetens skull säger att den är 20:-
nästa siffra som är given är din marginal på produkterna du säljer. självklart varierar den, men om vi inte kan gissa hyggligt rätt på en medelmarginal så borde vi ta reda på den av massa andra skäl. för enkelhetens skull låter vi den vara 50%.
och för enkelhetens skull tar vi inte hänsyn till moms eller kortavgifter – den senare bör för ehandlare alltid vara med i marginalberäkning eftersom den får ses som en fast kostnad.
voila, vi har en vinst på 10:- per besökare. Alla annonser vars klickpris är under 10:- är vinst. (jaja, tid osv men nu är vi teoretiska)
Det är en början. Sedan ska man ta hänsyn till att adwords bör konvertera bättre än andra besökare, och med tiden börjar man titta på värde/besök för adwords, senare värde/besök för varje given kampanj osv osv osv tills man ligger på en nivå man gillar.
en nivå man gillar bör faktiskt inte vara något subjektivt utan det skall vara där man på nedersta raden har ett så högt värde som möjligt, och det går faktiskt att räkna ut med hjälp av analytics.
slutsats: att sätta gränser för kampanjer är idiotiskt, eftersom varje klick ska generera vinst (i genomsnitt) så betyder det att varje missat klick pga. budget är en missad vinst. det bygger på att man har tillräckligt med kapital att täcka 100 klick om man konverterar 1% vilket är lågt – och har man inte råd med det så tar man snabbt ett sms-lån för att det kommer att löna sig.
1 februari, 2012 kl. 14:04 #135478PrixDeltagareÄr det så enkelt som jag tror. Adwords debiterar inte företaget någon moms utan man ansvarar för att betala in det själv dvs. Om adwords debiterar mig 100 :- så skall jag skicka ytterligare 25 :- till skatteverket?
1 februari, 2012 kl. 14:07 #135479ParvelitoDeltagareDet är till och med så att du som företagare får göra avdrag för den momsen, och skall inte betala in något alls, bara redovisa att transaktionen ägt rum.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.