Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fråga från UD: Hur ökar vi e-handeln över gränserna?
- Detta ämne har 13 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2013 kl. 11:38 #170194PiratessanDeltagare
Håller med ovanstående talare här. Vi skickar också mycket utomlands, men vi har inte ens behövt fundera i tankarna på etablering ”på plats” i andra länder med bankkonto etc. Det absolut största hindret för oss för att expandera är fraktpriser.
Ett ytterligare hinder är den relativt höga svenska momsen när det gäller försäljning till EU, samt att kronan är stark just nu.
17 november, 2013 kl. 21:51 #170206PalMikDeltagareGanska konstigt det inte finns några konsolideringstjänster som marknadsför sig i Sverige. I Tyskland har vi bra priser på att skicka utomlands även med lokala posten men trots det är TNT och Nederländska Posten mycket aktiva med att marknadsföra bulk shipments till deras postterminaler i NL för 10-15% lägre pris igen.
Att ingen i Sverige gör detta eller att DHL global mail aldrig blev stort är lite märkligt.
Vi körde ett test med 3PL i Kiel för mindre e-handlare men ehandlarna var för jobbiga så det kändes inte som det var nån lönsamhet i det .
19 november, 2013 kl. 13:10 #170261trustly_carlhenrikDeltagareHej,
Jag gör ett inlägg i debatten:
Vi tror att en förutsättning för e-handel över gränserna är att internationella betallösningar ges möjlighet att utvecklas. Egentligen är det bara kort som lyckats bygga ett tillräckligt bra system som är gränsöverskridande. Övriga betaltjänster är på ett eller annat sätt lokala varpå lokala aggregatörer/PSPer erbjuder e-handlare lokala ”menyer” att koppla sig till. En fragmenterad betalmarknad med olika beteendemönster och lagar hindrar e-handelns tillväxt och begränsar e-konsumenternas rörlighet över gränserna.
Lösningen då. Förslaget på nytt betaltjänstdirektiv (Payment Services Directive 2 eller ”PSD2” – presenterat av EU-komissionen den 24e juli i år) föreslår att s.k. tredjepartsleverantörer av betalningstjänster dels regleras och sätts under tillsyn, och dels ges möjlighet att konkurrera fritt och erbjuda direktbanksbetalningstjänster över hela Europa. Detta möjliggör för konsumenter att betala med sin internetbank på ett säkert och smidigt sätt direkt i kassan hos e-handlaren. Direktbanksbetalning med stöd för de lokala bankerna i resp land, möjliggjord tack vare modern teknik och erbjuden genom ett avtal och en integration.
Utrikesdepartementet bör referera till vikten av att nya aktörer dels regleras och dels ges möjlighet att på lika villkor konkurrera och erbjuda betaltjänster i Europa på det sätt som PSD2 föreslår. Det ökar den gränsöverskridande e-handeln på riktigt.
21 november, 2013 kl. 12:48 #170335VATadviserDeltagare@Magnus 71843 wrote:
I den här frågan är jag pessimist (för små e-handlare) så länge Posten får vara med.
Posten kostar dubbelt samt hög svensk moms.
– Börja med att effektivisera Posten så vi får rimliga fraktpriser. Då kommer resten igång av sig själv utan hjälp från utomstående pampar.Momsen behöver inte vara ett problem i alla länder. I en del länder kan man frivilligt momsregistrera sig. Då säljer man med det landets moms istället.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.