Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fråga ang. retur vs betalningspåminnelse
- Detta ämne har 20 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2013 kl. 08:03 #158858QarillionDeltagare
@connywesth 59551 wrote:
Jag gissar att ett prejudikat om hur lång tid kunden har på sig att sända in varan när de väl betalt den och åberopat ångerrätten inom ångerfristen hamnar i samma nivå som den kortare tiden för reklamation av felaktig vara dvs 2 månader. Jag har svårt att se att ett prejudikat skulle avvika från det.
Men som sagt det förutsätter att kunden har betalat varan i tid och gjort allt rätt i övrigt.
Jag tolkar det som så att det är kundens sak att bevisa med kollinummer att varan verkligen är skickad till leverantören.
Personligen tycker jag två månader låter alldeles för lång tid. Är det så att vi skulle enligt prejudikat kunna misshandla vår kund såpass att vi tar två månader på oss att byta en felaktig vara och till och med inte gör något fel i det?
Ojoj, vad skäll jag hade fått om det tog två månader för oss att rätta till ett fel vi gjort
28 januari, 2013 kl. 08:53 #158861mephisto73DeltagareKunden är ekonomiskt ansvarig för returen till dess att du bevisligen tagit emot den, d.v.s kvitterat ut den. Detta är nog ganska solklart.
Din kund har inget på fötterna utan försöker nog att skrämmas lite för att slippa betala.
Så det hela blir en fråga om kundrelationer – hårt mot hårt eller kunden har alltid rätt.
28 januari, 2013 kl. 22:59 #158946PrixDeltagare@Parvelito 59580 wrote:
Jag tycker nog att du kan skriva som du tänkt, att det inte är prövat betyder ju att konsumenten heller inte har något att peka på. 14 dagar är trots allt en rätt lång tid. Fast stryk den där sista meningen om att ansöka om ett nytt returnummer.
Tack! Ska nog göra det då!
28 januari, 2013 kl. 23:41 #158947connywesthDeltagare@Qarillion 59583 wrote:
Personligen tycker jag två månader låter alldeles för lång tid. Är det så att vi skulle enligt prejudikat kunna misshandla vår kund såpass att vi tar två månader på oss att byta en felaktig vara och till och med inte gör något fel i det?
Ojoj, vad skäll jag hade fått om det tog två månader för oss att rätta till ett fel vi gjort
Nu förstår jag nog inte riktigt…..
23 februari, 2013 kl. 12:28 #160248Lilla IvyDeltagareVad gäller om kunden köpt mot faktura och inte returnerat innan fakturan förfaller? Är jag skyldig att hålla koll på förfallodatum så inte kunden får påminnelseavgift?
25 februari, 2013 kl. 18:07 #160341La VietteDeltagareHej
Jag öppnar snart en e-handel butik,där jag i huvudsak kommer att sälja smycken.Jag undrar hur man på smidigaste sätt ska hantera returer. Kan man skriva nått själv på hemsidan,där kunden själv via en länk kan ladda ner en retursedel. Och isåfall,vet ni nån sida man kan gå till
tack på förand
Marita26 februari, 2013 kl. 20:54 #160395NO LINGODeltagareAtt kunden har returnerat varan är inte ett skäl till att denne inte ska betala fakturan om man ska härddra det. Återbetalning ska (väl?) ske inom 30 dagar från att returen mottagits så kör man med Klarna och fakturan förfaller innan tidsfristen för återbetalning har passerats så ska kunden betala den och sen få sina pengar åter. Sen är det kanske lite väl stelbent men i vissa fall så kanske… Sen är det väl i det här fallet också kundens sak at bevisa att ni har mottagit returen? Har ni inte mottagit returen så kan ni inte hantera det som ett returärende oavsett vilka villkor ni erbjuder och där är kunden skyldig att betala fakturan.
26 februari, 2013 kl. 21:34 #160402PrixDeltagare@NO LINGO 61304 wrote:
Att kunden har returnerat varan är inte ett skäl till att denne inte ska betala fakturan om man ska härddra det. Återbetalning ska (väl?) ske inom 30 dagar från att returen mottagits så kör man med Klarna och fakturan förfaller innan tidsfristen för återbetalning har passerats så ska kunden betala den och sen få sina pengar åter. Sen är det kanske lite väl stelbent men i vissa fall så kanske… Sen är det väl i det här fallet också kundens sak at bevisa att ni har mottagit returen? Har ni inte mottagit returen så kan ni inte hantera det som ett returärende oavsett vilka villkor ni erbjuder och där är kunden skyldig att betala fakturan.
Är kunden skyldig att betala förseningsavgifter gällande fakturan. Låt säga att en butik har 60 dagars ångerperiod och faktura på 10 dagar. Fakturan förfaller utan betalning, påminnelse skickas, det blir inkasso och senare kommer det till fogden. Kunder anmäler då den 59:e dagen om retur och 12 dagar senare kommer returen. Är kunden då skyldig att betala skulden med ränka och tillkomna avgifter hos fogden och sedan få retunerat produkt + fraktvärdet eller har man då ingen skuld att driva in så att allt försvinner, eller sista alternativet är att produkt + fraktvärde försvinner men påminnelse, ränta, inkasso och fogdenavgifter finns kvar?
26 februari, 2013 kl. 22:43 #160408Societic Hair SwedenDeltagareJag har lite erfarenhet av att fakturan förfaller innan kunden returnerar.
Använder både Klarna och Payson.En retur är aldrig en ursäkt till att strunta i en faktura.
Har man en giltig anledning, (retur är det) så ska kunden ringa in till Payson / Klarna och be dem om en tidsfrist.De har hänt att kunder har struntat i att ringa in och skjuta fram datumet på fakturan, eller alternativt betala in fakturan och sedan låta mig återbetala beloppet till kunden.
De visas ingen pardon.
De betalar ut mina pengar och skickar inkassobrev direkt till kunden och sen är skiten i rullning.Observera att det alltid är kunden som skall ringa in, inte butiksägaren.
Varför?
För allt för ofta stämmer inte historierna ihop.
Förra veckan hade jag en kund som sa till mig att beställningen var ”ett misstag” men till Payson hade de uppgett att någon lagt in en falsk beställning i hennes namn.4 maj, 2013 kl. 15:26 #163647Prosten11DeltagareHur hanterar ni returer när kunden åberopar ångerrätt? Att kunden ska betala frakten står klart, men vad händer om kunden hävdar att de skickat varan utan spårning och paketet inte kommit fram? Vem har rätten på sin sida?
Bör man be kunden skicka med spårning eller hur brukar ni rutinerade e-handlare sköta detta?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.