Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fråga ang. retur vs betalningspåminnelse
- Detta ämne har 20 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2013 kl. 15:03 #99521MissRetroDeltagare
Kund köper vara.
Åberopar ångerrätt
Får adress samt RN nummer
Hon påstår tillbakaskickat (via mail när hon skickat)
Jag skickar ut påminnelse på förfallna fakturor
Hon bestrider faktura på följande grunder:”OM det nu vore så att ni INTE fått returen så måste ni INOM skälig tid meddela att ni saknat returen.
Konstigt är det att ni hör av er så sent som en månad från att fakturan förfallit
samt hela 60 dgr från returen.
Vill ni ha paragraferna ska jag gladeligen ta fram dem.”Har hon rätt.. jag är ingen expert på detta men lär mig gärna..
// David
25 januari, 2013 kl. 15:09 #158757LastbrygganDeltagareDet låter i mina öron märkligt.
Jag menar att ungefär hälften av de returansökningar vi har kommer aldrig i retur.
Det kan ju vara att kunden ändrar sig och beslutar sig för att behålla varan trots allt.
Att påminna en kund om att skicka tillbaka nåt låter för mig helt absurt.Sen vad konsumentköplagen säger vet jag inte, vi får väl kalla in Parvelito i tråden
25 januari, 2013 kl. 15:12 #158758ParvelitoDeltagareNej, man behöver inte påminna om returen, och precis som man som handlare är ansvarig för att varan når konsumenten, är konsumenten ansvarig för att varan når handlaren.
27 januari, 2013 kl. 02:09 #158815PrixDeltagare@Parvelito 59471 wrote:
Nej, man behöver inte påminna om returen, och precis som man som handlare är ansvarig för att varan når konsumenten, är konsumenten ansvarig för att varan når handlaren.
Något jag då undrar. Vad anses enligt lag vara okej. Skall returen vara inkommen inom 14 dagar eller anmäld inom 14 dagar. Dvs om jag 13 dagar från mitt köp säger jag vill returnera produkt x och det accepteras med uppmaning om att returen måste ske snarast, kan butiken då neka min retur om jag dröjer två veckor med den?
27 januari, 2013 kl. 06:24 #158816ParvelitoDeltagareAnmäld inom 14 dagar är lagfäst, hur sent det får skickas har inte prövats vad jag vet. Det finns en del andra tidsgränser inom konsumentjuridiken som stipulerar skyndsamhet till i vart fall inte senare än 30 dagar på något ställe och på ett annat ställe tre månader. Vi kan väl sammanfatta det som att konsumenten har rätt så lång tid på sig.
27 januari, 2013 kl. 08:46 #158818QarillionDeltagare@Parvelito 59538 wrote:
Anmäld inom 14 dagar är lagfäst, hur sent det får skickas har inte prövats vad jag vet. Det finns en del andra tidsgränser inom konsumentjuridiken som stipulerar skyndsamhet till i vart fall inte senare än 30 dagar på något ställe och på ett annat ställe tre månader. Vi kan väl sammanfatta det som att konsumenten har rätt så lång tid på sig.
Har också hört att det inte testats hur lång tid kunden har på sig att returnera en vara efter att reklamationsrätten är utnyttjad så att säga. Det rimliga vore nog att den skall vara butiken till handa inom 30 dagar.
Men det kommer säkerligen att testas förr eller senare detta också. Är det varor som är värda 15-20tkr så är ju säkerligen butiken intresserad av att få tillbaka sin/sina varor snarast möjligt och bland annat jag hade inte accepterat att det tog två månader.
Då hade jag nog faktiskt skickat påminnelser/inkasso och även kronofogde om kunden fortfarande dröjde. Att man inte returnerar är ju bara rent slarv när man ytnyttjat rätten att returnera varan.
27 januari, 2013 kl. 11:25 #158828connywesthDeltagare@Parvelito 59538 wrote:
Anmäld inom 14 dagar är lagfäst, hur sent det får skickas har inte prövats vad jag vet. Det finns en del andra tidsgränser inom konsumentjuridiken som stipulerar skyndsamhet till i vart fall inte senare än 30 dagar på något ställe och på ett annat ställe tre månader. Vi kan väl sammanfatta det som att konsumenten har rätt så lång tid på sig.
ÅNGERRÄTT
Ångerrätt är rätten att inom en viss tid ångra köp som du gjort på distans, alltså via till exempel Internet, telefon eller postorder och köp som du gjort vid hemförsäljning.Vid handel inom Sverige är ångerfristen 14 dagar. Vid handel inom EU är ångerfristen minst 7 dagar.
Det är kunden som måste hålla koll på att leverantören får tillbaks varan.
Notabelt är att jag inte hittat något rätt för kunden att hålla inne betalning vid åberopande av ångerrätt. Kunden har givetvis rätt att få tillbaka pengarna inom 30 dagar men jag har inte hittat någon rätt att slippa betalningsansvaret. Så min tolkning är att denna kund som diskuteras i tråden borde vara skyldig att betala varan till dess att varan kommer till leverantören i retur. Jag tokar det som att bestridandet i sig saknar grund.
Se: Ångerrätt – Konsumentverket
ÅNGERFRIST
Ångerfristen är den tid du har på dig att ångra ett köp som du gjort på distans, till exempel via Internet, telefon eller postorder och köp som du gjort vid hemförsäljning.Vid handel inom Sverige är ångerfristen 14 dagar. Vid handel inom EU är ångerfristen minst 7 dagar.
DISTANSAVTAL
Ett distansavtal är ett avtal som ingås mellan parter som inte träffas personligen, utan via till exempel Internet, telefon eller postorder.RETURFRAKT
Kunden ska betala returfraktenNär du ångrar ett köp och skickar tillbaka varan är det du som ska betala för returfrakten. Det är även bra om du har sparat originalförpackningen och emballaget att skicka tillbaka varan i. Spara självklart även alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande så att du kan visa att du har köpt varan och när köpet gjordes. Om du skickar tillbaka ett paket så att du får ett kollinummer kan du spåra paketet ifall det kommer bort. När du ångrat köpet ska du få tillbaka dina pengar snarast eller senast inom 30 dagar.
REKLAMATION VID FEL PÅ VARAN
Samma rätt att reklamera gäller när du handlar på Internet som i en vanlig butik. Du har 3 års reklamationsrätt. Reklamerar du inom 2 månader efter att du har upptäckt felet på varan är det alltid i rätt tid.När du reklamerar varan meddelar du säljaren att det är fel på varan. Du måste också berätta varför den är felaktig.
Dina rättigheter
Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen. Du kan
•kräva att felet rättas till
•kräva omleverans av en ny, felfri vara
•få prisavdrag
•få ersättning för reparation
•häva köpet och få pengar tillbaka
•hålla inne betalning
•få skadeståndKortare reklamationsrätt från andra länder
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Tänk på att reklamationsrätten kan vara kortare om du har handlat från ett annat EU-land. Inom EU är reklamationsrätten minst 2 år. Om du har handlat utanför EU kan du inte räkna med att ha någon reklamationsrätt över huvud taget.
När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för returfrakten.
Läs mer om de olika alternativen och när du har rätt till vilket i artikeln Fel på varan som du hittar i rutan till höger.
27 januari, 2013 kl. 11:35 #158829connywesthDeltagare@Qarillion 59540 wrote:
Har också hört att det inte testats hur lång tid kunden har på sig att returnera en vara efter att reklamationsrätten är utnyttjad så att säga. Det rimliga vore nog att den skall vara butiken till handa inom 30 dagar.
Men det kommer säkerligen att testas förr eller senare detta också. Är det varor som är värda 15-20tkr så är ju säkerligen butiken intresserad av att få tillbaka sin/sina varor snarast möjligt och bland annat jag hade inte accepterat att det tog två månader.
Då hade jag nog faktiskt skickat påminnelser/inkasso och även kronofogde om kunden fortfarande dröjde. Att man inte returnerar är ju bara rent slarv när man ytnyttjat rätten att returnera varan.
Jag gissar att ett prejudikat om hur lång tid kunden har på sig att sända in varan när de väl betalt den och åberopat ångerrätten inom ångerfristen hamnar i samma nivå som den kortare tiden för reklamation av felaktig vara dvs 2 månader. Jag har svårt att se att ett prejudikat skulle avvika från det.
Men som sagt det förutsätter att kunden har betalat varan i tid och gjort allt rätt i övrigt.
Jag tolkar det som så att det är kundens sak att bevisa med kollinummer att varan verkligen är skickad till leverantören.
28 januari, 2013 kl. 01:30 #158853PrixDeltagareMed andra ord kan jag säga till om ångerrätten varje gång man köper något so
kanske inte alltid används direkt ifall det sker en prissänkning inom 2 månader… I min värld är 14 dagar skälig tid. Undrar om man kan gå förbi problemet.Hade velat skriva något i stil med ”Alla returer behöver giltigt returnummer för att kunna behandlas. En försändelse med ett ogiltigt returnummer kan tyvärr ej tas emot. Du får ett returnummer och adress att sända din försändelse till genom att kontakta kundservice. Ett mottaget returnummer är giltigt i 14 dagar och det är under denna tiden du har på dig att sända tillbaka försändelsen. Blir ditt returnummer ogiltigt kan du ansöka om ett nytt under den tiden för ångerrätten.” – Men förstår att detta då ej går.
28 januari, 2013 kl. 07:26 #158855ParvelitoDeltagareJag tycker nog att du kan skriva som du tänkt, att det inte är prövat betyder ju att konsumenten heller inte har något att peka på. 14 dagar är trots allt en rätt lång tid. Fast stryk den där sista meningen om att ansöka om ett nytt returnummer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.