Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Förvirring – Konsumentlagen – vad är KÖPARENS ansvar?
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2011 kl. 17:33 #131508fashionDeltagare
@Parvelito 29187 wrote:
Nej, kunden har inget ansvar, du som säljare ansvarar för att det kan användas så. Kanske tycker kunderna att de har betalat för en bättre kvalitet än de har fått?
Särskilda skötselråd fungerar inte, utan kunden förväntas kunna använda ett smycke utan att läsa några instruktioner.Det är inga problem, vi får max ett par reklamation om året och mer än hälften kan vi bevisa att det är kunden som har gjort fel. Angående priset, det är inga problem heller eftersom det går hand i hand med hur mycket vi själva betalar för produkten. Jag var mer ut efter vad lagen säger, mer som en bekräftelse på det jag redan vet. Om du säljer bijouterier för 89-150 SEK kan du inte två, tre år senare reparera produkterna kostnadsfritt, det är uppbenbart att det inte är ekonomiskt hållbart.
Jag måste ber om ursäkt, men jag är ganska säker på att du har fel i detta att ”Nej, kunden har inget ansvar” Du som konsument har ingen rätt att orsaka fel i varan och försvara ditt agerande genom att säga att du inte har något ansvar eller skyldighet att läsa instruktionen på hur du ska hantera en produkt.
Du kan prova själv, köp det dyraste silkesplagg och struntar i att läsa tvättinstruktionen och stoppa det i tvättmaskinen: 95 grader, och gå till affären och visa hur dålig produkten är som inte klarar av en enkel tvätt. Självklart ska du säga att du inte har någon skyldighet att läsa instruktionerna för att undvika att produkten blir förstörd och att du har köpt produkten för att använda. Ditt krav blir då en likadan produkt eller pengarna tillbaka. Alternativet är att du säger att du har följt instruktionerna till punkt och pricka, men produkten har dålig kvalité. Jag ser framemot att få läsa säljarens svar till dig ;P
Om vi som säljare har krav och ansvar, är det en självklarhet att vi konsumenter har också vårt ansvar. Lagen kräver att säljaren informerar sina kunder om produktens egenskaper och om kravet existerar då måste även finnas krav på att kunden ska läsa den informationen som finns om produkten och följa eventuella instruktioner på hur man ska hantera produkten på rätt sätt. Skötselråd och andra övriga informationer är till fördel till kunden och inte tvärtom. Allt som hjälper kunden bör vara något positivt, det är en extra tjänst – bra service från företaget.
Men om kunden är bekväm och lat och inte vill bry sig om att ta del av den tillgängliga informationen om produkten då kan kunden inte komma tillbaka och kräva ersättning och anklaga dig och ditt företag för att sälja dåliga produkter om något blir fel. I vårt fall, följer kunden vårt skötselråd, kommer produkten att hålla sig en lång tid och kunden kommer inte att ha problem.
But, never mind….jag ska försöka gräva fram informationen på annat håll – tack ändå för alla synpunkter!
1 december, 2011 kl. 17:56 #131514ParvelitoDeltagareOm det inte stått mycket tydligt i webshopen när jag köpte det att det inte tål parfym eller att guldfärgen snart bleknar bort så kan du skicka med nästan vilka skötselråd som helst utan att konsumenten behöver läsa det. Det finns delar i konsumentköplagen som talar om vad som är rimligt att anta som konsument.
Det är helt enkelt inte rimligt att tro att ett smycke för 100kr kan ha sådana speciella skötselråd. Köper du en antik tiara från 1700-talet beströdd med diamanter för 13 miljoner är det väl däremot mycket rimligt med speciella skötselråd.
Köper man ett dyrt silkesplagg är det naturligt att anta att det finns särskilda tvättanvisningar. Konsumentverket har däremot genom åren varit framgångsrika gentemot klädfabrikanter som angett att man inte kunnat tvätta underkläder av bomull i 60 grader, de blir helt enkelt inte rena annars, och är ju därmed oanvändbara. Trots att det står 40 grader på lappen har konsumenten tvättat i 60 grader, plagget har inte hållit, men trots det har konsumenten fått rätt av ARN.
Konsumenträtt är inte glasklart, men det bygger på sunt förnuft. Det betyder också att vi i svensk konsumenträtt inte behöver skriva i instruktionsboken att man inte får torka hunden i mikron, att man inte skall ha fingrarna emellan när man stänger bildörren, eller att det på hotellrummen på 14:e våningen finns en lapp på fönstren som berättar att man allvarligt kan skada sin hälsa om man hoppar ut där. Men smycken måste tåla parfym, och guldfärgen måste sitta kvar.
12 augusti, 2012 kl. 09:21 #150213Richie72DeltagareJag lyfter den här tråden igen.
Är det någon har en länk till mer specifik information kring underkläder och liknande vad gäller distanshandel. Jag är intresserad av vad som kan kallas fel och vad som är normal förslitning, hur länge en vara förväntas hålla och lite kring den problematiken. Det är ju skillnad på ett par spetstrosor och en tv.Hoppas jag inte uttrycker mig för luddigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.