Startsida Forum E-handelsforumet Logistik förväxlade paket – hur hantera?

Visar 3 inlägg - 21 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #152074
    GregerA
    Deltagare

    Puh .. jag lider med dig. Eländet verkar aldrig ta slut. Men det bästa är nog att betala, och sedan begära återbetalning. Är tullbeloppet lågt så kanske det är enklast att bara betala det. Jag misstänker att en återbetalning kostar någon liten avgift också. Momsen som du betalar är ju avdragsgill, så i slutändan kostar den ingenting.

    Detta visar vad ett litet misstag hos avsändaren kan ställa till med. Två förväxlade paket/etiketter. När man säljer på export måste man vara extra noggrann. Eventuella fel är extremt jobbiga och dyra att rätta till. Så för alla som säljer på export – se över era rutiner så att något sådant inte kan hända hos er. :)

    #152144
    bslask
    Deltagare

    Jag tänker att du åtminstone bör kunna förhandla till dig en riktigt fin rabatt som kompensation vid ditt nästa köp hos leverantören som klantade till det med dina paket?

    #152284
    banane
    Deltagare

    @bslask 52037 wrote:

    Jag tänker att du åtminstone bör kunna förhandla till dig en riktigt fin rabatt som kompensation vid ditt nästa köp hos leverantören som klantade till det med dina paket?

    Det var faktiskt så att jag själv fixade detta via en fraktagent på Alibaba så det är fraktagentens fel. Dock skyller han på ”freight consolidator” så han anser i sin tur inte att han gjort fel. Freight Consolidator betalade ju trots allt en tredagars expressleverans med DHL från USA efter många om och men så dom har ju trots allt lagt ut en hel del cash. Men jag kommer ju såklart göra ett försök iaf :)

    Har även snackat med tullverket och dom kan i vissa fall återbetala felaktiga inbetalningar man gjort men när det gäller moms görs detta i regel ej på företag då detta kan lyftas senare.

    Vad jag lärt mig av det här för att på något sätt summera det hela:
    – Säkra ev. förskottsbetalningar genom Escrow, Alibaba eller liknande och betala helst inte alls i förskott
    – Det finns kineser som hjälper till men man får vara övertydlig och ligga på rejält
    – Undvika UPS till förmån för DHL i alla tänkbara situationer där jag får möjlighet att välja
    – Om jag tvunget hamnar i något med UPS igen så ska jag ej försöka ta diskussionen med NN som jag hamnat hos ett par gånger hos dom…

    Ett stort tack för all trevlig hjälp här! Det har underlättat mkt :-)

Visar 3 inlägg - 21 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.