ANNONS

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik förväxlade paket – hur hantera?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #151381
    banane
    Deltagare

    kineserna hävdar att det är fraktbolaget (vill inte outa dom då jag inte vet om det stämmer) som blandat ihop fraktsedlarna och att man skall hämta mina paket med dhl och frakta dom rätt. Låter nästan för bra för å va sant men vi får se var det slutar :-)

    #151382
    GregerA
    Deltagare

    Det låter ju hoppfullt. Jag följer den spännande utvecklingen … :)

    #151433
    banane
    Deltagare

    Det kanske inte är av allmänintresse men eftersom jag fått så fin hjälp och du var intresserade Greger uppdaterar jag här :)
    Har nu tillräckligt med produkter hemma för att starta en webshop för piloter. Dvs amerikanarnas paket har nu anlänt till mig och på något sätt ska kineserna nu fixa så våra paket skall skickas SWE-USA och tvärtom… Dessutom med ett nytt fraktbolag denna gången istället för det ursprungliga.
    The quest continues :-)

    #151435
    Ggaiv
    Deltagare

    Jorå, fortsätt med uppdateringar. Det är intressant!

    Sent from my GT-I9000

    #151836
    banane
    Deltagare

    tänkte uppdatera då det efterfrågats tidigare i tråden!

    DHL hämtade amerikanarens paket hos mig i fredags och idag måndag var dom framme hos honom i USA.
    Dock har ingen hämtat mina paket i USA ännu och enligt DHL saknas ”Commercial Invoice” från fraktagenten i kina fortfarande efter en vecka…

    Dock fick jag en annan sak idag… Faktura på tull & moms för mina paket… Som jag inte fått… men som fraktbolaget tror att jag fått….

    Jisses…. :)

    #151995
    banane
    Deltagare

    Då var äntligen mina paket på väg till Sverige från USA. Pratade med DHL också som kommer förtulla och skicka momsfaktura för varorna.
    Samtidigt har jag ju en likadan faktura sedan innan som jag fick när amerikanarnas varor kom. Får se om det är så lätt som att ringa UPS och bara be dom stryka den… Men det kanske blir svårt om dom lagt ut kostnaden… Jaja vi får se :-)

    #152038
    banane
    Deltagare

    Nu har jag äntligen fått mina paket!

    Utmaningen jag har just nu är dock att jag har dubbla fakturor för tull & moms i min hand.
    En från UPS (Som tror att jag fått mina paket i steg 1 när jag fick amerikanska killens paket). Eftersom UPS vid min första kontakt vidhöll att mina paket var i Danmark och inte USA så fick jag ingen hjälp där.

    Idag när jag igen ringer UPS och förklarar läget, att vi fick slutföra leveransen med DHL och att DHL är de som skickat mig en tull & moms samtidigt som jag fått mina paket så är damen på UPS mest otrevlig och säger att det inte är deras fel att UPS i kina gjort en ”crosslabel”.

    Jag står lite rådvill kring hur jag skall hantera detta, någon som har varit med om liknande och kan tipsa? DHL är mycket samarbetsvilliga och sjyssta medan UPS och särskilt den här damen (har hamnat hos samma båda gångerna) mest är otrevlig och inte serviceminded för fem öre.

    Mycket tacksam för alla tips =)

    #152046
    verngren
    Deltagare

    Du har ju fått ett paket med tillhörande tull och moms faktura.. mitt råd om UPS fortsätter att bråka med dig är att betala den räkning och presentera exportbevis (DHL ut) till tullverket och be om refusion av den fakturan. Speditörerna är ganska fyrkantiga på dessa regler dessvärre.. (I should know… )

    #152072
    banane
    Deltagare

    tack! får höra med tullverket på måndag!

    #152074
    GregerA
    Deltagare

    Puh .. jag lider med dig. Eländet verkar aldrig ta slut. Men det bästa är nog att betala, och sedan begära återbetalning. Är tullbeloppet lågt så kanske det är enklast att bara betala det. Jag misstänker att en återbetalning kostar någon liten avgift också. Momsen som du betalar är ju avdragsgill, så i slutändan kostar den ingenting.

    Detta visar vad ett litet misstag hos avsändaren kan ställa till med. Två förväxlade paket/etiketter. När man säljer på export måste man vara extra noggrann. Eventuella fel är extremt jobbiga och dyra att rätta till. Så för alla som säljer på export – se över era rutiner så att något sådant inte kan hända hos er. :)

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
ANNONS