Startsida Forum E-handelsforumet Logistik förväxlade paket – hur hantera?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98709
    banane
    Deltagare

    Igår skulle jag fått min första ”riktiga” leverans.
    istället fick jag ett mail från en trevlig herre som råkade ha fått mina paket… i usa! han hade tom skickat med bilder så jag vet att det inte är fake.

    nu verkar det som att jag istället är på väg att få hans paket med loggböcker för piloter… Amerikanen tycker att jag ska ta emot hans paket och sedan får vi ordna ny frakt av våra varor. Båda verkar ha skickat via en fraktagentur i kina där jag betalt frakten i förväg så där kommer jag nog inte få mkt hjälp.

    jag är nu rädd att jag kommer åka på en dyr fraktavgift igen över atlanten + att jag kanske debiteras moms+tull för hans produkter och sedan för mina egna också.
    hur reglerar man isåfall detta?
    någon som skeppat 163kg från usa till sverige med flyg? är det lika dyrt som från kina?

    jag vet att jag borde ringa fraktbolaget, agenturen osv men just nu får jag ingen respons och är enormt frustrerad så testar i ren desperation om ngn här kanske kan komma med lugnande tips…

    tack på förhand och trevlig helg!

    #151293
    Parvelito
    Deltagare

    Det är ungefär lika dyrt att skeppa saker från USA till Sverige som från Kina till Sverige. Försök att få tag på den där fraktagenturen, det är inte alls omöjligt att reklamera saker till alla kinesiska företag, fler och fler har lärt sig att man inte bara kan sticka huvudet i sanden.

    Vad gäller eventuell tull och moms så begär du tillbaka den när du exporterat sakerna.

    #151294
    Richie72
    Deltagare

    @banane 51083 wrote:

    jag vet att jag borde ringa fraktbolaget, agenturen osv men just nu får jag ingen respons och är enormt frustrerad så testar i ren desperation om ngn här kanske kan komma med lugnande tips…

    tack på förhand och trevlig helg!

    Det är lätt att bli stressad men tänk på att om du får svar inom 24 timmar (normal kontorstid) så är det normal svarstid. Om du inte får svar på ditt första mail så skicka en påminnelse (som är artig).

    Nu är det lördag och söndag och du kommer antagligen inte få svar då. Sen på måndag har de flesta inkorgen full så det kan dröja lite innan de hinner svara.

    Alla kan göra fel och det är nog inte första gången som det händer fraktagenturen/fraktbolaget så om du skriver ett trevligt och informativt mail kommer de säkert göra vad de kan för att lösa situationen.

    Så mitt tips är att njuta av helgen och tänka att det kommer ordna sig, även om det är surt när man inte får sina varor i tid. Jag har själv en förmåga att stressa upp mig för ingenting och vet av erfarenhet att det bara försämrar läget, speciellt för mig själv.

    #151311
    banane
    Deltagare

    Tack Parvelito och Riche72 för tipsen. Fraktagenten verkar inte så villig att svara på e-post (han svarade bara att mitt paket var på väg till mig och ville inte riktigt förstå att han gjort fel).
    Om jag nu får betala för frakt från usa också… Innebär det att momsen skall beräknas på inköpispris för varor + frakt + frakt? Dvs att jag får momsa för dubbel frakt för att fraktagenten gjorde fel?

    #151312
    GregerA
    Deltagare

    Det är trist om ni måste stå för de extra fraktkostnaderna själv. Tyvärr är det svårt att få Kineser att stå för sådant. Kostnaden för att rätta till det här är nog närmare ett halvt års lön för en normalkines.

    Jag såg på Tullens hemsida att man kan ansöka om temporär import om varan skall exporteras igen. Det skall man tydligen kunna göra på enhetsdokumentet.
    Temporär import, tillstånd – Tullverket [NS4 version]
    Du kanske skulle slå Tullen en signal och höra vad som går att göra, och hur man bäst går till väga.

    #151313
    banane
    Deltagare

    Tack Greger, får försöka göra det.
    Tror precis som du att det blir supersvårt att få kineserna att erkänna sitt misstag och göra ngt. Fraktagenten var ”gold supplier” på Alibaba så man kan väl alltid försöka med att man kommer klaga dit om dom inte fixar det…
    Just nu stör jag mig mest på att allting pekar på att jag kommer få försöka sälja mitt första parti varor utan att tjäna en krona i princip… :(

    #151325
    Parvelito
    Deltagare

    Det är inte sådan tur att du har betalat för det här via Alibaba? Då kan du öppna en dispute, och då får de inte ut pengarna förrän de fixat problemet.

    #151326
    banane
    Deltagare

    @Parvelito 51126 wrote:

    Det är inte sådan tur att du har betalat för det här via Alibaba? Då kan du öppna en dispute, och då får de inte ut pengarna förrän de fixat problemet.

    Tyvärr inte. Knöt kontakten där och betalade via vanlig banköverföring dessvärre.
    Har inte blivit lurad innan så ställde inga krav på leverans först osv vilket jag ju såklart skulle gjort… Dom verkade seriösa och snabba i vändningarna innan men precis som Greger skrev så finns det väl inget intresse för dom att fixa det här för mig då det kommer kosta dom för mkt.
    Får väl försöka få min egen bank att skicka ngn form av brev till deras bank så kanske dom blir lite skraja + öppna ett ärende på alibaba iaf för att se om dom kanske blir rädda om sitt omdöme där.

    #151327
    fotofyndet
    Deltagare

    Det där hände mig en gång, ett kolli av 4 blev felskickat och hamnade i Tyskland. Jag och tysken redde ut det och bytte paket med varandra på 4-5 dagar. Leverantören bad tusen gånger om ursäkt och erbjöd genast ersättning för frakten. Sen vet jag inte om jag kom ihåg att be om den ersättningen nästa gång jag beställde, men det ska väl inte enbart leverantören lastas för i så fall. Så omöjligt är det inte att få kineser att stå för sina misstag, även om det här såklart gällde mindre pengar.

    #151328
    verngren
    Deltagare

    Har ni kollat fraktbolaget?
    Det är inte alltid avsändare som gör fel. Ibland är det transportören som gör fel, och är det deras fel så står dem självklart för det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.