Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fortnox vs Specter till webbutik
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 8 månader sedan av EsecoGubben.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2016 kl. 22:47 #180920snartehandlareDeltagare
Ok, månadskostnaden var inte så farlig alltså. Tack Qarillion för info!
26 februari, 2016 kl. 05:23 #180922FredrikGustDeltagareDen stora fördelen med Fortnox är att det är en numera ganska mogen produkt som är riktigt användbar och snyggt paketerad för att hantera bokföring, lön och enklare typ av orderhantering med ett fåtal order. Det finns relativt många färdiga integrationer som gör att man snabbt kommer igång. Med deras tilläggsfunktioner för fakturatolkning, valfria hantering av fakturautskick m.m. blir man rysligt effektiv att hantera det lilla företagets bokföring.
Nackdelen är väl just att man funktionellt inom en e-handel saknar en bra hantering kring logistik, inköp och lagerhantering. Flödet är mer eller mindre helt manuellt utan stöd för sådant som underlättar arbetet.
Specter har foluserat just på de bitar där Fortnox har sina svagheter. Gränssnittet innehåller alla funktioner för att hantera flödet med att köpa, sälja och leverera. Det finns en inbyggd butikskassa som arbetar mot samma lager och som är helt webbaserat. Kopplingar mot betalleverantörer och frakthandlingar är helt integrerat.
Nackdelen är för närvarande att gränssnittet har några år på nacken och att man får använda datormusen till precis alla moment och att det är väldigt många moment för allt man vill göra. Förhoppningsvis kommer de inom något år att ha moderniserat gränssnittet så det blir mer effektivt att arbeta i.
Hade jag fått välja utan att tänka på kostnaden för implementation, integrationer och priset hade jag nog själv kört ett större system där allt ingår och man kan växa i.
För min verksamhet behöver jag just nu både Fortnox och Specter. Lite knepigt, men båda har sina riktigt starka sidor som att man har inbyggd kassa i Specter som i realtid jobbar mot samma lagersaldo som nätbutiken, eller att jag via fakturatolkningen aldrig mer skriver ett ocr-nummer för att betala en faktura i Fortnox.
26 februari, 2016 kl. 08:38 #180923QarillionDeltagareVi körde precis som du gör Fredrik. Vi använder Specter för orderhanteringen, även om beställningsmodulerna om man ens kan kalla dem så var undermåliga minst talat när vi använde det. Vi har många produkter som beställs styckvis när kunder vill ha dem och som inte är lagervara för oss och där var det väldigt komplicerat och svårt med Specter.
Sedan körde vi all bokföring i Fortnox. Men pyramid som vi använder idag har allt och mycket mer i mycket bättre utformning än vad båda dessa kunder erbjuda tillsammans.
Men däremot så är kostnaderna annorlunda också. Vi har TA-system kopplat direkt i pyramid och kan se alla sändningsnummer direkt i ordern och även spåra den direkt i ordern via knapptryck vilket underlättat väldigt för oss. Om man tidigare kört någon av dessa två system och sedan byter till t.e.x Pyramid så är skillnaden enorm, men engångskostnaden som investering är också ganska stor. Så jag skulle aldrig rekommendera någon att ta Pyramid som första steg, utan då skall man nog smygstarta med program som t.e.x Specter.
26 februari, 2016 kl. 09:08 #180926Stefan72Deltagarevärt att poängtera är ju att Pyramid inte nödvändigtvis behöver vara vansinnigt dyrt. Jag är ensam och har en dator och har tittat på att byta till Pyramid och det är inte det billigaste systemet direkt men ändå helt försvarbart och hanterbart. Allt beror ju som sagt på antalet användare och hur det ska se ut men samma saker återkommer ju hos andra också. Antalet användare och datorer påverkar nog priset hos de flesta.
Jag är bara en lekman i sammanhanget men fördelen med pyramid som jag ser det är att man får allt hos en och samma lev. Inga skumma kopplingar som orsakar fel som alltid beror på den andre osv osv. De gör allt själva och kan göra mycket special anpassningar som de andra bara fnyser åt.
26 februari, 2016 kl. 20:19 #180932FredrikGustDeltagareOm man nu ska kolla på andra system som är betydligt mer kompetenta än de man bara kommer igång med på några timmar tycker jag att Microsoft Dynamics AX är en lösning som är väldigt trivsam att jobba i till en helt klart i sammanhanget överkomlig kostnad. Där finns också en Retail-modul för fysisk butik.
2 mars, 2016 kl. 22:22 #180995EsecoGubbenDeltagareVad är den viktigaste egenskapen hos en leverantör av ett affärssystem? Givet att systemet kan hantera stora volymer och har en hög grad av automation.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.