Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Försvunnen pall – DHL
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av NiklasHild.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2011 kl. 08:06 #96107pyhobbyDeltagare
Vi har hittills varit förskonade från försvunna varor, nu har dock DHL lyckats trolla bort en hel pall i England.
Det hela började med att vår leverantör registrerade sändningen som flygtransport, dock skulle det ha varit Economy Select. Pallen stoppades i Southampton då vårt kundnummer inte gäller för flygtransport, leverantören skickade in ny information till DHL som skulle skicka vidare pallen med Economy Select, men nu är alltså pallen försvunnen.
DHL ringde mig idag och frågade om pallen mot förmodan hade levererats till oss, vilket den inte har.
Någon som varit med om något liknande?
Jag ska ärligt säga att jag har noll koll på hur det ser ut med försäkringen för denna sändningen. Och frågan är hur DHL ser på det hela när leverantören registrerade sändningen fel?
Vi får hoppas på det bästa helt enkelt….
8 juni, 2011 kl. 08:45 #123494GregerADeltagareOm man inte bokat extra försäkring så ersätter de inte särskilt mycket. Det rör sig om 80-90:-/kg om jag minns rätt.
Dock har din leverantör ett ansvar att uppfylla ert avtal. Har ni avtalat att godset skall sändas med DHL Economy Select så upphör inte deras ansvar förrän det är bokat så och godset lämnat deras lager. (ExWorks) … eller om andra villkor avtalats så kan deras ansvar sträcka sig längre. Har de bokat fel transportör eller fraktsätt så bör de stå för eventuella skador (merkostnader) det innebär.
Nu brukar gods komma till rätta när de väl börjar leta efter det.
Vi har just haft en pall från Tyskland som försvann vid omlastning i Jönköping. men när vi efterlyste den så hittade de den på ett par dagar. Det var visserligen inte DHL utan Itella, men det fungerar nog ungefär likadant hos de flesta. De måste aktivt söka efter godset – de har inget system för att själv upptäcka herrelöst gods.
8 juni, 2011 kl. 09:10 #123495peteDeltagareBorde det inte vara jäkligt kostnadseffektivt för fraktbolag att utnyttja RFID-spårning på pallar? Kanske att man fäster det lilla chippet på någon fraktsedel som endast sitter på emballaget under transport och tas bort vid leverans…
8 juni, 2011 kl. 11:21 #123509danielanderssonDeltagareHelt OT men tycker ändå att det är helt underbart att man kan lyckas tappa bort en hel PALL!
13 juni, 2011 kl. 08:13 #123660pyhobbyDeltagareJag vet inte hur man lyckas, men man kan ju bara skratta åt det egentligen:)
Nu har pallen varit på vift i 3 veckor……Börjar bli lite lätt frustrerande.13 juni, 2011 kl. 23:33 #123683GonteDeltagareAck, småpaket på vift har jag varit med om.
Likaså pallar som av misstag skickats utrikes på en transport inom landet.Men pallar som gått upp i rök har jag nog ändå varit förskonad ifrån. Stackare…
14 juni, 2011 kl. 08:56 #123690miskoogDeltagareDu eller din leverantör kan tyvärr inte göra så mycket då;
”Ansvar föreligger ej om förlusten, minskningen, skadan eller dröjesmålet orsakts av”
a) Uppdragsgivarens fel eller försummelse.
e) Felaktig eller ofullständig adressering eller märkning av godset.
f) Felaktiga eller ofullständiga uppgifter om godset.Allt står i NSAB2000 och börjar de bråka kommer de såklart att hänvisa till det.
NSAB är skrivet (enligt min chef) av,för och till speditörer
Det står dock även att speditörer har 30 alt 60 dagar (beroende på land/flygtransport – från det att godset egentligen skulle ha levererats) att så att säga hitta ditt gods. Så jag föreslår att du väntar och som du säger, hoppas på det bästa.Får även tillägga att NSAB gäller inom Norden, men man kan ju tänka sig att liknande gäller övriga länder också.
14 juni, 2011 kl. 09:05 #123691bslaskDeltagareKompletterar miskoog’s NSAB-skola med att ersättningen för förstört/bortappat gods utan tilläggsförsäkring ligger på 150SEK (iallafall på inrikes godstransporter) Så det beror ju lite ’vart’ pallen tappades bort… vet ej vad som gäller i England.
Men som GregerA skriver, den viktigast(för dig) är vem som stod som ansvarig för frakten, du eller leverantören?
22 juni, 2011 kl. 14:36 #124038pyhobbyDeltagarePallen är fortfarande på vift.
DHL har skickat tillbaka bollen till leverantören som nu måste göra en reklamation. Det ska bli intressant att följa utvecklingen.
Leverantören använde fel fraktetiketter och DHL har lyckats slarva bort pallen.
Vilka kommer ta ansvaret tror ni?
Jag sätter en slant på vår leverantör:)
14 juli, 2011 kl. 10:14 #124548pyhobbyDeltagareSlutet gott allting gott:)
Leverantören har fått pallen i retur och vi har fått tillbaka våra slantar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.