Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Försvunna paket/brev
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av basse1985.
-
FörfattareInlägg
-
1 november, 2011 kl. 20:53 #96735basse1985Deltagare
Jag skickar alla mina ordrar som 1a klass brev. Dessa har sina fördelar och nackdelar..
Priset är en stor fördel; 12kr. Breven går dock ej att spåra och detta medför en del komplikationer.
Jag har många ordrar från förra veckan som bara försvunnit. Kunder mailar mig nu och frågar vad som försiggår. Det enda jag kan göra är att skicka ut nya och be om ursäkt på postens vägnar.
Finns det någon möjlighet för mig att lösa detta med posten? De har kanske en hög av mina paket som ligger i ett hörn (Det borde snart vara en hög iaf!)
Jag överväger att börja med deras nya tjänst; brev-skicka lätt. Denna kostar 39kr men man kan iaf spåra.
Har dock problem med att skriva ut dessa etiketter med min Zebra GK420D. Vet någon ett bra program för detta?
Tack
1 november, 2011 kl. 21:11 #129550Richie72DeltagareHej
Om ett brev blir försenat så beror det antagligen på att en vagn med brev skickats fel, då tar det cirka 5-6 arbetsdagar innan det kommer fram. Be kunderna vänta några extra dagar, då kommer varorna i princip alltid fram.
Mvh
Richard1 november, 2011 kl. 21:47 #129551SandblomDeltagareDu har aldrig tänkt tanken på att det är kunderna som blåser dig? För posten har med all säkerhet levererat alla dina ”försvunna” paket.
1 november, 2011 kl. 21:57 #129552basse1985DeltagareDet finns säkert någon kund som blåser. Men ingen av dessa har blåst mig, det tvivlar jag starkt på.
Det är rätt otroligt att 3 personer på samma vecka får för sig att luras. Jag tror mer på att postens rutiner felar lite.En kund beställde två paket och fick bara 1.
En annan kund väntade i 1 vecka innan ordern kom fram. Den postades samma dag som den beställdes.1 november, 2011 kl. 22:04 #129553PlastskivorDeltagareDet är lämpligt att ha returadress väl synligt på brev för om de måste sprättas upp för att hitta avsändare så tar det mycket längre tid. Det är vanligt att brev inte delas ut för att kund angett fel adress t.ex. Också många som inte har namn på brevlådan om de bor inneboende, 2:a hand osv. Då anger de c/o men efter ett tag märker de att brev kan delas ut även om det inte står c/o och så tror de att de inte behövs om de ska beställa nåt. Sedan kanske det är en ny brevis på det distriktet och så blir den obeställbar för han har inte en susning om att det är Nisse Bengtsson som bor hos Larsson på 2 tr.
1 november, 2011 kl. 22:12 #129554fotofyndetDeltagareHelt riktigt är det otroligt viktigt med returadress. Annars måste brevet gå till någon specialinstans av Post- & Telestyrelsen för att få öppnas. Sist jag var med om det tog det flera veckor.
En annan sak är om breven är skrymmande. Nu verkar inte dina vara det eftersom du säger att portot är 12:-, men det kan vara bra att veta ändå. Det är många avier som kommer bort, så när det händer oss brukar vi be kunden gå till postombudet och fråga där. Det löser nästan alla sådana.
Sedan är det en faktor till i det här som jag blir påmind om ganska ofta, och det är hur många det är som inte vet var de bor. En kund idag hade två siffror rätt i sitt postnummer, en annan fel postort, en tredje hade inte uppdaterat adressen hos oss sedan han flyttade och påstod att han hade eftersändning som inte fungerade.
1 november, 2011 kl. 22:18 #129555basse1985DeltagareReturadress har jag på alla mina brev.
Håller med om att vissa kunder tar fel på sin egen adress, det händer. Men i dessa tre fall så har jag kollat upp adress med kund och dubbelkollat med hitta/eniro. De stämmer alla tre.
Kunderna tror att jag inte skickat deras beställningar medan jag sitter och sliter i håret för att posten slarvat. Att skicka spårbart skulle säkerligen få ner min puls och därmed förlänga min livslängd.
Är det någon som provat Brev-Skicka-Lätt?
2 november, 2011 kl. 09:00 #129592TianDeltagareSkicka-lätt = Tummen upp! Vi har kört nu en månad, och allt har funkat perfekt.
Kunden får ingen avi i lådan, men väl via mail och på SMS.Skicka lätt är spårbart med kollinummer, men det tas inte leg då det hämtas ut.
Men detta ser jag små/inga problem med eftersom kollinmuret får just via SMS och mail som ”ingen obehörig kommer åt”.2 november, 2011 kl. 09:26 #129594Richie72DeltagareSedan är det en faktor till i det här som jag blir påmind om ganska ofta, och det är hur många det är som inte vet var de bor.
Vi fick precis en stjärna (sämsta betyg) på trustpilot av en kund i Frankrike som inte hade fått sina varor. Vi frågar om adressen stämmer, självklart gör den inte det. Hon har angett hel fel postnummer, typ skrivit kungsgatan i Gävle fastän hon bor på kungsgatan i Linköping.
Hur irriterande som helst (att hon har utvärderat oss på Trustpilot fastän hon själv gjort fel).
2 november, 2011 kl. 12:14 #129609basse1985DeltagareHamnar alla brev-skicka-lätt paket hos postens utlämningsställe?
Mina paket är små som brev så de borde kunna hamna i kundens postlåda.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.