Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Försvunna Brev på Posten
- Detta ämne har 27 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av MissRetro.
-
FörfattareInlägg
-
23 juli, 2012 kl. 22:25 #149143GustavDeltagare
@Magnus 48622 wrote:
Intressant är även att veta vad man är skyldig att göra.
Är man skyldig att skicka en ny vara även om kunden under tiden har flyttat?
Är det inte då som kunden ska köpa tjänsten ”eftersändning” av Posten.
Då har ju kunden köpt en tjänst av PostenDu som säljare bär hela ansvaret. Kunden har inte mottagit varan förrän han har mottagit varan. Svårare än så är det inte enligt lagstiftningen. Det är på sätt och vis helt orimligt, men det är så det är.
Däremot så har du rätt att kräva kunden på extra porto, om du måste skicka försändelsen igen med anledning av att han angav fel adress från början. Men det vore förmodligen ganska dålig kundservice att faktiskt göra det.
Han vill ha leveransen till en annan adress. Han har en e-post som går till en högskola… Förmodligen så bor han i vanliga fall på en studentkorridor och under sommaren så befinner han sig i föräldrahemmet eller i någon sommarstuga. Inga konstigheter.
Sen är det säkert någon annan på studentkorridoren som tycker det var sjukt nice att hitta ett nytt TV-spel i brevlådan…
24 juli, 2012 kl. 05:17 #149148MagnusDeltagareHar skickat nya varor via DHL Servicepoint.
Helt klart är man ansvarig för Postgången.När varor försvinner så är det många som vill ha varorna till en ny adress.
Det ”stinker” lite…. Gillar inte att skicka till en ny adress.Brevet kan ligga i den gamla brevlådan, i en studentkorridor tills något tar brevet mm.
Kunden är ansvarig att uppge rätt adress.
Flyttar kunden och det blir strul så sitter man ändå på pottkanten om man inte får tillbaks varan.24 juli, 2012 kl. 11:03 #149158TianDeltagare*Funderar…
Tänk om man som företagare kunde missköta sig så till den grad att man var tvungen att ta mer betalt om kunden ville vara säker på att ”få rätt”?!
(Då också utan att vara rädd att förlora den kunden?!…)
Ex, Tvättmedel.
”Men vill du vara säker på att det blir rent får du köpa det HÄR istället.”
Tandläkare. ”Vill du vara säker på att lagningen håller – eller att vi tar bort hela tanden får du betala DEN HÄR taxan!”30 juli, 2012 kl. 09:09 #149478Per NilssonDeltagareFy fan vad Posten suger under sommaren.
Tänk om Posten kunde visa lite stake genom att ha en bra kravprofil när de ska anställa.
30 juli, 2012 kl. 10:40 #149482bizDeltagareJag skulle inte skylla alla ”försvunna” brev på postens personal, även om en del säkert försvinner där med då det brukar vara lite fler både jul och sommar.
Efter vi byggde in lite säkerhets logik i programmet som läser in orders från webben till affärssystemet så kunde vi nästan helt få bort de ”försvunna” breven. Det försvinner betydligt mer faktura orders än kontokort, desto yngre kund desto större chans att brevet inte kommer fram, det försvinner aldrig brev till Bosse 40+ i Lidingö eller Kungsbacka, efter några år så lär man sig vilka brev som är i riskzonen att försvinna.
Vi har en lista med postnummer som alltid får Mypack, även ALLA personer under 21år får alltid Mypack oavsett ordersumma. Nu försvinner inte ens ett brev i månaden.
Privat så får jag brev från CDON varje vecka med bluray och ps3 spel, sticker ofta ut ur brevlådan och med deras stora cdon tejp som tydligt markerar att detta är stöldbegärligt, har aldrig försvunnit något. I vår andra butik får vi in massor med storleksbyten varje dag, på 10år har inte ett enda retur brev inte kommit fram med posten. Slumpen antar jag
30 juli, 2012 kl. 10:45 #149483Anton ADeltagare@Per Nilsson 49072 wrote:
Fy fan vad Posten suger under sommaren.
Tänk om Posten kunde visa lite stake genom att ha en bra kravprofil när de ska anställa.
Brommaposten genomgår ju en undersökning just nu eftersom så många brev försvinner, delas ut i fel brevlåda etc…
30 juli, 2012 kl. 13:50 #149492Per NilssonDeltagare@skinza.se 49079 wrote:
Brommaposten genomgår ju en undersökning just nu eftersom så många brev försvinner, delas ut i fel brevlåda etc…
Ja, jag läste det i Mitt i Bromma. Tydligen har t.o.m. PTS (Post- & telestyrelsen) lackat ur på dem
30 juli, 2012 kl. 13:54 #149493Per NilssonDeltagareFår jag fråga vad ni betalar för MyPac? Ordinarie pris är 106 SEK (3kg) ex. moms.
@biz 49078 wrote:
Jag skulle inte skylla alla ”försvunna” brev på postens personal, även om en del säkert försvinner där med då det brukar vara lite fler både jul och sommar.
Efter vi byggde in lite säkerhets logik i programmet som läser in orders från webben till affärssystemet så kunde vi nästan helt få bort de ”försvunna” breven. Det försvinner betydligt mer faktura orders än kontokort, desto yngre kund desto större chans att brevet inte kommer fram, det försvinner aldrig brev till Bosse 40+ i Lidingö eller Kungsbacka, efter några år så lär man sig vilka brev som är i riskzonen att försvinna.
Vi har en lista med postnummer som alltid får Mypack, även ALLA personer under 21år får alltid Mypack oavsett ordersumma. Nu försvinner inte ens ett brev i månaden.
Privat så får jag brev från CDON varje vecka med bluray och ps3 spel, sticker ofta ut ur brevlådan och med deras stora cdon tejp som tydligt markerar att detta är stöldbegärligt, har aldrig försvunnit något. I vår andra butik får vi in massor med storleksbyten varje dag, på 10år har inte ett enda retur brev inte kommit fram med posten. Slumpen antar jag
30 juli, 2012 kl. 14:26 #149495PrixDeltagarebiz: Kan det vara lönande vid mindre beställningar?
31 juli, 2012 kl. 16:50 #149571ParvelitoDeltagareEn berättelse om vad som skedde för en halvtimme sedan. Hos mitt lokala postombud lämnade jag fram två avier, en REK-avi och en ”avi om ett brev” som jag fick med dagens post. Han scannar in dem, scannar min legitimation och hämtar sedan REK-et till mig. Sedan slår han lite på datorn, funderar lite, ser sig omkring och säger sedan att avierna var för samma försändelse, det som jag fått.
DEN rövaren gick inte hem hos mig, utan han får fortsätta leta efter försändelsen… Efter ett tag kommer en kollega som hjälper till att springa runt och fundera på vad det där kan vara. När de virrat runt i 10 minuter (jag kan inte tänka mig att det tagit ens 10 minuter att läsa på alla försändelser som ligger på deras hylla och på så sätt leta reda på det) så ringer de chefen. Chefen säger åt dem att leta vidare.
Efter 23 minuter råkar den ene, mest av en slump, dra ut ett paket på måfå, och ser man på, det var mitt paket.
Till saken hör att jag fick avin direkt av brevbäraren idag när han ringde på, eftersom han hade med sig ett paket som gått med Fedex från Kina för 13 dagar sedan. Varför han inte kunde gett mig detta varubrev på en gång är för mig en gåta.
Men med den här bevisade kunskapsnivån hos postombuden så förstår jag att det försvinner en hel del runt om i vårt land.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.