Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Första månaden med Auriga – inte glad
- Detta ämne har 29 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
30 mars, 2011 kl. 08:49 #121117ZablerDeltagare
Kanske beror på bransch, vem vet. Hur ser det ut om du tittar på dina fakturor, hur många av dina fakturaköpare är blockerade? Eller så här, eftersom du kan dina ”normala” order, hur många kunder som försöker handla mot faktura är uppenbara fejk-köp i hopp om att få hem grejjorna men aldrig betala?
30 mars, 2011 kl. 08:50 #121118RobDeltagareJag ska höra med Auriga om det går att stänga av också, men jag tvivlar på det i och för sig.
Som det är nu så är det helt oacceptabelt.
30 mars, 2011 kl. 09:13 #121121JoelDeltagare@Zabler 17726 wrote:
Kanske beror på bransch, vem vet. Hur ser det ut om du tittar på dina fakturor, hur många av dina fakturaköpare är blockerade? Eller så här, eftersom du kan dina ”normala” order, hur många kunder som försöker handla mot faktura är uppenbara fejk-köp i hopp om att få hem grejjorna men aldrig betala?
C:a 10% av de som väljer att betala mot faktura blir inte godkända hos oss. Hur många % som då väljer ett annat betalningsalternativ har jag tyvärr ingen statistik på, men det förekommer rätt ofta har jag sett.
Det svårt att veta hur många av dessa som är uppenbara scams, vi har t.ex väldigt många unga kunder som ännu inte fått någon kredithistorik och därför inte går igenom UC pga sin ålder.
30 mars, 2011 kl. 09:38 #121124ZablerDeltagare@Joel 17730 wrote:
C:a 10% av de som väljer att betala mot faktura blir inte godkända hos oss. Hur många % som då väljer ett annat betalningsalternativ har jag tyvärr ingen statistik på, men det förekommer rätt ofta har jag sett.
Det svårt att veta hur många av dessa som är uppenbara scams, vi har t.ex väldigt många unga kunder som ännu inte fått någon kredithistorik och därför inte går igenom UC pga sin ålder.
Ok, förstår. Jag har också någonstans runt 10% som blir nekade faktura, oftast ”vanliga” människor med betalningssvårigheter. Men någon gång i veckan så får jag in en order som är låt säg 8-12 ggr större än normalordern, den innehåller dessutom bara artiklar som jag nästan aldrig säljer. Den kommer alltid mitt på natten och Fortus Finance flaggar alltid kunden som BLOCKERAD, alltså inte ”nekad”. Således… ”professionella” scammers.
30 mars, 2011 kl. 16:18 #121133danielanderssonDeltagare@Rob 17727 wrote:
Jag ska höra med Auriga om det går att stänga av också, men jag tvivlar på det i och för sig.
Det går finfint. Du behöver ”bara” dispens från din inlösare.
30 mars, 2011 kl. 18:58 #121140martinkilandDeltagareVi kör också auriga för kortbetalning och upplever inte alls samma problem. Kanske är 1 av 20 beställningar som avbryts och då har kunden nästan i alla fall valt faktura. Har dom inte gjort det mailar jag och frågar om det var något som inte fungerade. Men jag kan hålla med om att det är lite irriterande att dom tar betalt för misslyckade köp. Men det finns det ju en annan tråd för den diskussionen
30 mars, 2011 kl. 21:35 #121148precis en sanDeltagareJag använder mig av Payex på min webshop och kollade den senaste månadens statistik över hur många som ej godkänts. Det fanns tre stycken, men de blev alla godkända vid andra köpet.
Jag har än så länge inte råkat ut för några ”fejkköp” eftersom jag enbart har kortbetalning eller förskottsbetalning. Däremot har jag flera gånger blivit utsatt för ”fejkbeställningar” från utlandet där kunden vill betala direkt till mitt bankkonto och vill ha uppgifter om kontot…30 mars, 2011 kl. 21:54 #121149nobynatorDeltagare@precis en sån 17758 wrote:
Jag använder mig av Payex på min webshop och kollade den senaste månadens statistik över hur många som ej godkänts. Det fanns tre stycken, men de blev alla godkända vid andra köpet.
Jag har än så länge inte råkat ut för några ”fejkköp” eftersom jag enbart har kortbetalning eller förskottsbetalning. Däremot har jag flera gånger blivit utsatt för ”fejkbeställningar” från utlandet där kunden vill betala direkt till mitt bankkonto och vill ha uppgifter om kontot…Varför misstänker du fejbeställning ifall någon vill betala till ditt bankkonto? Känns som en vanlig banköverföring är säkrast? 😎
31 mars, 2011 kl. 10:04 #121169precis en sanDeltagareDet är ganska traditionella fejkbeställningar från bland annat Nigeria, där de på ett ganska avancerat sätt vill utbyta information om dina bankkonton.
31 mars, 2011 kl. 10:54 #121171nobynatorDeltagare@precis en sån 17782 wrote:
Det är ganska traditionella fejkbeställningar från bland annat Nigeria, där de på ett ganska avancerat sätt vill utbyta information om dina bankkonton.
Tror nog att du e lite paranoid, finns inget sätt att fejkbeställa mot vanlig traditionell banköverföring. Ifall de samlar på IBAN nr så vet jag fortfarande inte vad de skulle kunna göra med det förutom att skicka dig massa pengar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.