Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Förskottsbetalning-problem
- Detta ämne har 8 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Runns.se.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2012 kl. 06:29 #98857JessicaHDeltagare
Jag har problem med att en del kunder lägger ordrar med förskottsbetalning som betalsätt men sedan inte betalar… Det blir att de ”abonnerar” dessa varor, man får maila och fråga och påminna men de flesta svarar inte alls…Och man kan inte göra något heller?
Detta börjar bli ett problem. Hur gör ni andra? Är detta något man bara får ta som ehandlare? Känns som att man inte kan ta bort det betalsättet heller…
Vill höra era åsikter och erfarenheter
24 september, 2012 kl. 06:43 #152564Per NilssonDeltagareJag kör också förskottsbetalning som alternativ.
Vi ger kunderna 3 dagar på sig att betala, efter 3 dagar så annullerar vi beställningen.
Kunder som betalar direkt har alltid första tjing på varan om det finns få kvar.
Jag anser att förskottsbetalning är ett ont måste. Nu är det inte alls många beställningar som det är förskottsbetalning på. Är det väldigt många så skulle jag rekommendera kunderna kan betala direkt via sin internetbank stället. Payson har en bra lösning för detta (om man inte vill ha en ”riktig” sådan lösning själv).
Är det mer strul än nöje med dina förskottsbetalade beställningar så skulle jag fimpa det. Man ska ju tjäna pengar, men det får fasiken inte kosta allt för mycket tid, ork och lust att tjäna dem tycker jag.
24 september, 2012 kl. 06:45 #152565ParvelitoDeltagareJag har tagit bort allt vad förskottsbetalning heter i Webshopen, och erbjuder där Kortbetalning, Direktbetalning via Internetbank samt faktura. Just förskottsbetalning och Postförskott är ett betalsätt som är väldigt vanligt bland ”strulkunder”, och dem kan någon annan få ta hand om. Jag vill ha rationella och pragmatiska kunder, det är dem man tjänar pengar på.
24 september, 2012 kl. 08:21 #152573DarlingDeltagareJag kör som Per, dom har några dagar på sig att betala och gör dom inte det så makuleras ordern. Det står även i köpvillkoren.
Under dom dagarna så låser dom kunderna upp varorna så att ingen annan kan köpa dom.
/Lena24 september, 2012 kl. 16:58 #152601KockenDeltagareVi slutade med förskottsbetalning för några månader sedan. Tycker att de är en av de bättre saker vi gjort i år.
Inget strul med bokföringen
Slipper hålla saker till kunder som aldrig betalar
Slipper ha koll på att det kommer in pengar på bankgirot
En sak mindre att hålla koll på
En felkälla mindre till att lagersaldona stämmer
Slipper ”fejk” beställningar där någon bara testar eller torrhandlar.
Plus massor av andra saker
Det går bra så länge man har några få om dagen, men när det blir fler än så är det bara strul.24 september, 2012 kl. 17:17 #152602Katrin LundgrenDeltagareTog bort det för mååååånga år sedan. för mig fungerade det inte alls
25 september, 2012 kl. 07:30 #152623Henrik_GDeltagareTog också bort detta på tidigt stadium. En väldigt omständigt betalningsmetod som kräver på tok för mycket manuellt arbete. När verksamheten växer har man inte råd med denna typ av krångel.
25 september, 2012 kl. 08:38 #152626pyhobbyDeltagareVi tillhör också skaran som tagit bort förskottsbetalning. Det fungerade bra i liten skala, men det blev en massa problem när antalet beställningar ökade.
Vi valde att ta bort förskottsbetalning och samtidigt hänvisade vi kunderna till våra andra betalsätt. Framför allt direktbetalning via bank (i vårt fall via Payson) ökade mycket.
Om vi inte hade haft direktbetalning via bank hade vi garanterat missat en mängd kunder. Vi har många kunder som är rädda att använda sina kort online eller ange sitt personnummer. För dessa kunder verkar det kännas mycket tryggare att betala direkt via internetbanken.
Erbjuder du faktura, kort och direktbetalning via bank tror jag inte du tappar nånting alls i samband med borttagandet av förskottsbetalning.
Vi hade runt 15-20% förskottsbetalning och var lite oroliga för följderna när vi tog bort alternativet. Så här i efterhand var det ett fantastiskt bra beslut.
* Konverteringen ökade, beror säkert på andra saker. Men den sjönk i alla fall inte vilket vi hade vissa farhågor om.
* Kunderna får sina saker snabbare
* Vi packar klart dagens ordrar mycket tidigare under dagen, slipper vänta in bankgirot vid 16.00.
* Kunder som verkligen betalar för sig drabbas inte av icke betalande kunders låsning av produkter.Men tänk på att allt inte är svart eller vitt. Vi hade stor nytta av att erbjuda förskottsbetalning under uppstarten. Testa dig fram, men var inte rädd förändra om det inte fungerar.
25 september, 2012 kl. 20:19 #152678Runns.seDeltagarePga att kunderna efterfrågar det så har vi kvar det men makulerar om inga pengar kommit in efter en vecka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.