Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Försiktigt med SEO-företag!
- Detta ämne har 71 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Bjorne.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2012 kl. 16:27 #157161Daniel_SDeltagare
Hejsan! känner starkt om detta då jag är mitt i en strul med en leverantör… här är historian, den är rätt lång, jag har döjlt namnet på företaget då ärandet inte är avslutad:
Vi blev kontaktade av XXXX i början av 2012, då hade vi en annan leverantör, dock i april hade vi problem med deras länkkvalité och avslutade samarbetet, sidan blev inte penaliserad av google med pengvinens kraft (rensad ur de första 30 sidor) utan det bara tappade, sakta men säkert position, för t.ex. persienner kom vi från 2a till 7e plats på tre månader.
En analys av länkarnas kvalité visade att de var rätt låg, men inget onaturligt, vi bestämde i vilket fall att säga upp avtalet med det gamla leverantören och anlita en ”bättre”, även om det skulle innebära att betala mer.
Vi kontaktade då XXXX bland andra och förklarade situationen, vi frågade om de hade haft samma problem med googles ändringar i algoritm, de sa nej, bara en väldigt lite procentsats av deras kunder, som t.o.m. redan var tillbaka på deras positioner, detta var rent säljsnack, som vi kommer att påpeka senare.
I Juni samma år kom de med ett erbjudande som lär intressand och vi gick med på ett telefonmöte.Där sa säljaren nr 1 de att vi skulle få juni, juli och augusti gratis vid en fastprisalternativ, fastpris innebär att vi skulle betala just det, ett fast pris på 11800 SEK exl. moms för 7 st sökord, men då gällde garantin av topp 10 placering på 210 dagar för alla sökord.
Vi skulle då omedelebart bli kontaktade av någon av deras specialister för att fullgöra våran onsite optimering och lägga till nödvändiga script på sidan.
Vi gick med på det och inledde samarbetet, detta var den 24e Juni.
En månad gick och ingen teknisk kontaktperson kom i kontakt med oss, vi kontaktade säljaren nr 1 som erkände misset, vi förhandlade en till kostnadsfri månad (september då) för att inget blev gjord i juli och blev kontaktade av tekniker 1.
Tekniker 1 berättar lite vagt vad de skulle göra, när vi ifrågasätter att inget har blivit gjord hittills (vi kontrollerade utveckling genom verktyg som majestic seo och liknande) kom det lite bortförklarningar och att det skulle bli bättre och att vi skulle se resultat.
Vid denna tidspunkten frågade vi också hur de skulle uppfylla garantin, då för oss hade de lovat att alla 7 st sökord skulle vara på första sidan (eller bättre placering, då tre av sökorden redan var på första sidan) inom sju månader, och vi var redan inne på den tredje, då sades att garantin var inte så, den var uppfylld om ett sökord skulle höjas på topp 10 elle förbättra resultat i 210 dagar. Vi skickade paragrafen till vår advokat och det stämde, men det var klurigt skrivet i kontraktet, då började förtroende redan falla.
Tekniker nr 2 och 3 sänder två olika förslag på titel och description, bägge rätt dåliga, nåväl de är de som är specialister, vi väljer det ena, lite ifrågasättande, och implementera de själva, då XXXXs tekniker nr 2 var rätt motvillig att göra det, även om de frågade inloggning på alla våra servrar och kontrollsystem.
Vi får fakturan från september, skulle det inte vara kostnadsfritt? Vi ringer säljaren nr 1, lite bortförklarningar senare bestämmer vi att betala och att hoppa över oktober.Inget eller väldigt lite händer länkmässigt, vi kontaktar säljaren nr 1 som nu, inne i tredje månad säger att vi har några gamla länkar som ligger kvar som skulle kunna penalisera siten, hurså? Gjorde de inte en analys innan? Sa vi inte detta till de från första början?
Många bortförklaringar kommer från XXXXs sidan, de vill att vi ska ta skulden för de obefintliga resultat, tekniker nr 4 kommer in i bilden och ge oss, för tredje gången gillt, förslag på nya titel taggar och beskrivningar, skulle inte det göras i början av samarbetet för två och en halv månader sedan?
Vi är nu i oktober, säljaren nr 1 säger att han ska flytta oss till avdelningen för större kunder, för att vi ska få bättre service (intressant att de rankar kunder efter den service de ska få).
Säljaren nr 2 kommer inne i bilden, dåliga ursäkter igen, inga resultat, vi ser att de lägger ut en eller två länkar varje veckan med lite värde (trust / citation flow runt 15-20), bortförklarningen är att det är bättre att ha få bra länkar än många dåliga, håller med, men då hade vi få mellanlänkar som vem som helst kan lägga up, speciellt för det vi betalade.
Faktan är att våran omvandlingskvot sjunker med 25-30% varje månad! Säljaren nr 2 säger att vi endast ska ha kontakt med honom, även för tekniska frågor, antagligen för att kunna fortsätta sprida ut jobbet mellan deras ”specialister”, de fortsätter med snacket om dåliga gamla länkar.
Ok, vi går med att ta bort de gamla länkarna, när jag frågade om de visste vilka som skulle tas bort det första svaret var ”det finns en lista på google webmaster tools” viket innebär att de aldrig hade använt verktiget. S.k. ”specialister”.
När jag påpekade att det inte fanns och aldrig skulle finnas, skickade de en lista av vilka länkar enligt dem skulle tas bort, vi fick jag en csv fil med alla länkarna sidan hade, även de på t.ex. eniro, facebook och google +, visste inte att de var dåliga länkar, intressant… s.k. specialister.
Vi frågade än en gång om de hade haft liknande problem med andra kunder, kom ihåg att enligt säljaren nr 1 hade de inget sådant, och då kom sanningen, de hade rätt många kunder med samma problem eller värre, de håll på att utverdera vad det innebar att be google om reconsideration (NU?? Händer inte hela pengvinen i april?), JAG (kunden som betalade för deras ”specialistkunskap”) föreslår några verktyg som google hade lanserad som skulle kunna användas, de fick uppgiften att kolla upp de.
Tiden går, vi blir lovade telfonmöte för att hålla oss uppdaterade som aldrig sker, vi måste alltid påminna, påpeka, ringa upp, kontakta, generellt urselt service från XXXX.
November kommer till sitt slut, inne i December med de lägsta omvandlingskvoten sedan vi lanserade sidan, kommer förslaget att vi kanske borde använda google ”disawow links” tools.
Nu är det värd att påpeka att vi har inte ens behövt be google för en reconsideration, enligt alla oberoende källor är länkspridning ok, det kan bli bättre, visst, men det är inget allvarligt fall av pengvinen!
Vi ifrågasätter deras förslag än en gång, är inte det seo-självmord? Jo, kanske är det, då ska ni ta bort länkarna, endast när alla är borttagna kommer deras jobb att synas.
Första frågan: vilket jobb, de har kanske lagt upp 30 länkar på 5 månader.
Andra frågan: skall jag betala fullt pris medan jag gör jobbet? Glöm det, rätt trött på all snacket ger jag ultimatum, ge mig en action plan, eller säg upp avtalet.XXXXs svar på det var att ”frysa” kontot t.o.m. april, för att ge oss tid att rensa länkarna, och sedan ta upp det igen.
Ok, fair enough, vi går med på det.
I konfirmationssvar kommer det oväntade, och jag citerar
”Under tiden tar du bort alla (eller så många som möjligt) dåliga länkar.
När detta är gjort så ser vi till att ta bort våra länkar och därefter sätter vi igång arbetet igen.”WHAT?
Varför skulle de göra det? Och då citerar jag igen”Vad jag förstod det så kommer en ”nystart” ge betydligt bättre utfall än att ha kvar äldre länkar. Så det är i syftet att påskynda leveransen som vi skulle göra på det viset”
Enligt s.k. specialister, en ny sida har bättre chans att komma upp i rank än en gammal med bra historik.
Rätt trött på hela ifrågasätter jag detta starkt och be även en rapport på hur vli ligger till med garantin.
Då är svaret en arrogant email av typen ”vi vet bäst” och även meddelandet att de har uppfyllt 409 dagar av garantin. Nämen vad bra! Det visste jag inte, enligt väldigt konservativa beräkningar utifrån den statistiken de skickade som max har de uppfyllt hälften av det, men jag kanske inte kan se att egentligen ligger vi ettan på alla sökord…
Det var droppen, sa upp avtalet, har inte fått respons än, men jag har liksom en känsla att detta är inte det sista jag hör från XXXX och deras skojare.
Framöver kommer jag att antingen anställa någon för att göra eget SEO eller köra själv, det är nog med skojare, är säker att det finns professionella företag därute, men spridning mellan dåliga är för lite, så jag ska inte ta några chanser mer och aldrig med outsourca denna typen av tjänsten.
14 december, 2012 kl. 20:15 #157163nobynatorDeltagare@Daniel_S 57655 wrote:
Hejsan! känner starkt om detta då jag är mitt i en strul med en leverantör… här är historian, den är rätt lång, jag har döjlt namnet på företaget då ärandet inte är avslutad:
Vi blev kontaktade av XXXX i början av 2012, då hade vi en annan leverantör, dock i april hade vi problem med deras länkkvalité och avslutade samarbetet, sidan blev inte penaliserad av google med pengvinens kraft (rensad ur de första 30 sidor) utan det bara tappade, sakta men säkert position, för t.ex. persienner kom vi från 2a till 7e plats på tre månader.
En analys av länkarnas kvalité visade att de var rätt låg, men inget onaturligt, vi bestämde i vilket fall att säga upp avtalet med det gamla leverantören och anlita en ”bättre”, även om det skulle innebära att betala mer.
Vi kontaktade då XXXX bland andra och förklarade situationen, vi frågade om de hade haft samma problem med googles ändringar i algoritm, de sa nej, bara en väldigt lite procentsats av deras kunder, som t.o.m. redan var tillbaka på deras positioner, detta var rent säljsnack, som vi kommer att påpeka senare.
I Juni samma år kom de med ett erbjudande som lär intressand och vi gick med på ett telefonmöte.Där sa säljaren nr 1 de att vi skulle få juni, juli och augusti gratis vid en fastprisalternativ, fastpris innebär att vi skulle betala just det, ett fast pris på 11800 SEK exl. moms för 7 st sökord, men då gällde garantin av topp 10 placering på 210 dagar för alla sökord.
Vi skulle då omedelebart bli kontaktade av någon av deras specialister för att fullgöra våran onsite optimering och lägga till nödvändiga script på sidan.
Vi gick med på det och inledde samarbetet, detta var den 24e Juni.
En månad gick och ingen teknisk kontaktperson kom i kontakt med oss, vi kontaktade säljaren nr 1 som erkände misset, vi förhandlade en till kostnadsfri månad (september då) för att inget blev gjord i juli och blev kontaktade av tekniker 1.
Tekniker 1 berättar lite vagt vad de skulle göra, när vi ifrågasätter att inget har blivit gjord hittills (vi kontrollerade utveckling genom verktyg som majestic seo och liknande) kom det lite bortförklarningar och att det skulle bli bättre och att vi skulle se resultat.
Vid denna tidspunkten frågade vi också hur de skulle uppfylla garantin, då för oss hade de lovat att alla 7 st sökord skulle vara på första sidan (eller bättre placering, då tre av sökorden redan var på första sidan) inom sju månader, och vi var redan inne på den tredje, då sades att garantin var inte så, den var uppfylld om ett sökord skulle höjas på topp 10 elle förbättra resultat i 210 dagar. Vi skickade paragrafen till vår advokat och det stämde, men det var klurigt skrivet i kontraktet, då började förtroende redan falla.
Tekniker nr 2 och 3 sänder två olika förslag på titel och description, bägge rätt dåliga, nåväl de är de som är specialister, vi väljer det ena, lite ifrågasättande, och implementera de själva, då XXXXs tekniker nr 2 var rätt motvillig att göra det, även om de frågade inloggning på alla våra servrar och kontrollsystem.
Vi får fakturan från september, skulle det inte vara kostnadsfritt? Vi ringer säljaren nr 1, lite bortförklarningar senare bestämmer vi att betala och att hoppa över oktober.Inget eller väldigt lite händer länkmässigt, vi kontaktar säljaren nr 1 som nu, inne i tredje månad säger att vi har några gamla länkar som ligger kvar som skulle kunna penalisera siten, hurså? Gjorde de inte en analys innan? Sa vi inte detta till de från första början?
Många bortförklaringar kommer från XXXXs sidan, de vill att vi ska ta skulden för de obefintliga resultat, tekniker nr 4 kommer in i bilden och ge oss, för tredje gången gillt, förslag på nya titel taggar och beskrivningar, skulle inte det göras i början av samarbetet för två och en halv månader sedan?
Vi är nu i oktober, säljaren nr 1 säger att han ska flytta oss till avdelningen för större kunder, för att vi ska få bättre service (intressant att de rankar kunder efter den service de ska få).
Säljaren nr 2 kommer inne i bilden, dåliga ursäkter igen, inga resultat, vi ser att de lägger ut en eller två länkar varje veckan med lite värde (trust / citation flow runt 15-20), bortförklarningen är att det är bättre att ha få bra länkar än många dåliga, håller med, men då hade vi få mellanlänkar som vem som helst kan lägga up, speciellt för det vi betalade.
Faktan är att våran omvandlingskvot sjunker med 25-30% varje månad! Säljaren nr 2 säger att vi endast ska ha kontakt med honom, även för tekniska frågor, antagligen för att kunna fortsätta sprida ut jobbet mellan deras ”specialister”, de fortsätter med snacket om dåliga gamla länkar.
Ok, vi går med att ta bort de gamla länkarna, när jag frågade om de visste vilka som skulle tas bort det första svaret var ”det finns en lista på google webmaster tools” viket innebär att de aldrig hade använt verktiget. S.k. ”specialister”.
När jag påpekade att det inte fanns och aldrig skulle finnas, skickade de en lista av vilka länkar enligt dem skulle tas bort, vi fick jag en csv fil med alla länkarna sidan hade, även de på t.ex. eniro, facebook och google +, visste inte att de var dåliga länkar, intressant… s.k. specialister.
Vi frågade än en gång om de hade haft liknande problem med andra kunder, kom ihåg att enligt säljaren nr 1 hade de inget sådant, och då kom sanningen, de hade rätt många kunder med samma problem eller värre, de håll på att utverdera vad det innebar att be google om reconsideration (NU?? Händer inte hela pengvinen i april?), JAG (kunden som betalade för deras ”specialistkunskap”) föreslår några verktyg som google hade lanserad som skulle kunna användas, de fick uppgiften att kolla upp de.
Tiden går, vi blir lovade telfonmöte för att hålla oss uppdaterade som aldrig sker, vi måste alltid påminna, påpeka, ringa upp, kontakta, generellt urselt service från XXXX.
November kommer till sitt slut, inne i December med de lägsta omvandlingskvoten sedan vi lanserade sidan, kommer förslaget att vi kanske borde använda google ”disawow links” tools.
Nu är det värd att påpeka att vi har inte ens behövt be google för en reconsideration, enligt alla oberoende källor är länkspridning ok, det kan bli bättre, visst, men det är inget allvarligt fall av pengvinen!
Vi ifrågasätter deras förslag än en gång, är inte det seo-självmord? Jo, kanske är det, då ska ni ta bort länkarna, endast när alla är borttagna kommer deras jobb att synas.
Första frågan: vilket jobb, de har kanske lagt upp 30 länkar på 5 månader.
Andra frågan: skall jag betala fullt pris medan jag gör jobbet? Glöm det, rätt trött på all snacket ger jag ultimatum, ge mig en action plan, eller säg upp avtalet.XXXXs svar på det var att ”frysa” kontot t.o.m. april, för att ge oss tid att rensa länkarna, och sedan ta upp det igen.
Ok, fair enough, vi går med på det.
I konfirmationssvar kommer det oväntade, och jag citerar
”Under tiden tar du bort alla (eller så många som möjligt) dåliga länkar.
När detta är gjort så ser vi till att ta bort våra länkar och därefter sätter vi igång arbetet igen.”WHAT?
Varför skulle de göra det? Och då citerar jag igen”Vad jag förstod det så kommer en ”nystart” ge betydligt bättre utfall än att ha kvar äldre länkar. Så det är i syftet att påskynda leveransen som vi skulle göra på det viset”
Enligt s.k. specialister, en ny sida har bättre chans att komma upp i rank än en gammal med bra historik.
Rätt trött på hela ifrågasätter jag detta starkt och be även en rapport på hur vli ligger till med garantin.
Då är svaret en arrogant email av typen ”vi vet bäst” och även meddelandet att de har uppfyllt 409 dagar av garantin. Nämen vad bra! Det visste jag inte, enligt väldigt konservativa beräkningar utifrån den statistiken de skickade som max har de uppfyllt hälften av det, men jag kanske inte kan se att egentligen ligger vi ettan på alla sökord…
Det var droppen, sa upp avtalet, har inte fått respons än, men jag har liksom en känsla att detta är inte det sista jag hör från XXXX och deras skojare.
Framöver kommer jag att antingen anställa någon för att göra eget SEO eller köra själv, det är nog med skojare, är säker att det finns professionella företag därute, men spridning mellan dåliga är för lite, så jag ska inte ta några chanser mer och aldrig med outsourca denna typen av tjänsten.
Jag vill gärna ha ett PM på vilket företag detta är så jag inte går på en bomb snart. Sen tycker jag att du ska skriva ut företagets namn, menar vad är din story värd om inte andra får reda på vilka det är.
14 december, 2012 kl. 20:41 #157165Daniel_SDeltagarejag delar gärna med namnet på företaget via PM, jag vill inte göra det offentligt än i med att bråket är inte klart än…
14 december, 2012 kl. 21:49 #157168Kenan83DeltagareHej.
Jag letar efter ett bra SEO företag nu så tar gärna tips via pm på dom du hade med att göra så att jag vet vilka jag ska undvika.
14 december, 2012 kl. 23:31 #157174J.LDeltagareJösses! Jag trodde jag var ensam med att SEO-företag försökte blåsa mig, men tydligen inte.
15 december, 2012 kl. 12:15 #157188connywesthDeltagareJag tror att många företagare borde vara noggrannare med att upprätta bra avtal som är tydliga i vad man vill uppnå och betala efter vilket värde som leverantören levererar till kunden, då skulle många såna här misslykade affärer undvikas. Eller åtminstonde skulle de kosta kunden mindre.
15 december, 2012 kl. 12:40 #157189Jimmy OstromDeltagareTack för namnet Daniel!
@Daniel_S 57659 wrote:
jag delar gärna med namnet på företaget via PM, jag vill inte göra det offentligt än i med att bråket är inte klart än…
15 december, 2012 kl. 16:03 #157192hakedqDeltagareTar också gärna emot PM!
16 december, 2012 kl. 13:09 #157210connywesthDeltagare@connywesth 57685 wrote:
Jag tror att många företagare borde vara noggrannare med att upprätta bra avtal som är tydliga i vad man vill uppnå och betala efter vilket värde som leverantören levererar till kunden, då skulle många såna här misslykade affärer undvikas. Eller åtminstonde skulle de kosta kunden mindre.
I de fall leverantören inte bedömer att de kan leverera tillräckligt värde till kunden så ska ju leverantören avstå affären.
Det viktig anär man gör affärer är att båda (eller alla om det är fler än 2) avtalsparter ska bli nöjda, ett s.k. win-win upplägg.
Jag har läst delar av boken: ”The Decision Book – Fifty models for strategic thinking” av författarna Mikael krogerus och Roman Tschäppler (översättning till engelska av Jenny Piening). ISBN 978 1 84668 395 4, eISBN 978 1 84765 446 5.
http://www.scribd.com/doc/76721641/The-Decision-Book-Fifty-Models-for-Strategic-Thinking#page=11
På sidan 36-39 finns en strategi för ”The conflict resolution model”. Det finns i princip 6 olika sätt att hantera en konflikt. ”Flight” (lose-lose), ”Fight” (win-lose), ”Give up” (lose-win), ”Evade responsibility” (lose-lose), ”Compromise” (win-lose / win-lose) och ”Reach Consensus” (win-win).
De första tre är känslomässiga reaktioner och de tre senare är Rationella Reaktioner.
Min tolkning av modellen är att det ultimata målet måste vara att båda parter ska vara vinnare och at det kräver konsensus. Det är mer jobb med förberedelser för båda parter, men slutresultatet förväntas bli betydligt ”bättre”. Jag tycker man slösar bort både sin egen och andras tid om man inte har win-win som mål.
Väljer man något annat än Consensus eller Compromise så går man in i en instabil situation som inte håller i längden. Consensus är iealet, men i värsta fall får man göra en bra kompromiss som man kan leva med.
21 december, 2012 kl. 17:35 #157545JohanRDeltagareTar gärna ett PM om vilka företag man ska undvika..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.