Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Försiktigt med SEO-företag!
- Detta ämne har 71 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Bjorne.
-
FörfattareInlägg
-
12 december, 2012 kl. 10:15 #157046CarlDeltagare
@Finch Sverige 57511 wrote:
Om man använder sig av en byrå skall man ju som någon sa absolut inte betala mer än man gjorde innan. Att ha en byrå måste ju löna sig, annars är det ju ingen ide. Dessutom bör man absolut inte binda sig för några tidsbundna kontrakt. Det enda dessa gynnar är ju byrån. Allt skall dessutom vara helt transparent och det skall vara enkelt att avsluta samarbetet. Det ska inte ta mer än några sekunder att koppla ifrån byrån och återgå till sina gamla kampanjer.
Jag tycker du generaliserar lite väl här. Jag håller med om att man i de flesta fall bör se till vad förhållandet kostnad/intäkt säger om arbetet byrån gör i avseendet att säkerställa att det av byrån tillförda värdet bör överstiga byråns arvode. Men sen finns det fall, precis som i marknadsföring generellt, där en aktör ”köper” marknadsandelar i en mer långsiktig strategi. Då behöver inte alls det arbete som byrån tar betalt för överstiga den direkta vinsten som kampanjerna driver, eftersom att värdet i den här ekvationen sitter i antalet vunna nykunder.
Gällande avtalslängder så tycker jag inte heller att man kan säga att det bara är byråer som tjänar på långsiktiga avtal. Jag kan hålla med om att om det handlar om en byrå som inte alltid levererar så är det ju byråns vinst om avtalet skrivs på längre tid eftersom att de förmodligen skulle tappa kunden annars. Men sen har vi ju den kundtypen som också gör en satsning på en byrå och vill säkerställa en handlingsplan med delmål och mål som är satta över en tid, då vill ju inte kunden att byrån helt plötsligt säger upp uppdraget. Så då finns det ett klart incitament från kund att skriva ett långsiktigt avtal.
Men jag tycker som sagt att varje byrå skall kunna erbjuda kunden allt från noll månaders bindningstid (naturligtvis 30 dagar uppsägning) till avtal på 36 månader.12 december, 2012 kl. 12:47 #157055mickevvsDeltagareConny
Jovisst är dem samma som marknadsföring, är helt med dig på den biten, din frågeställning stod sig till SEO, så jag svarade där efter . Men du har rätt i alla meningar. Ger inte satsningen något vettigt resultat och det går minus så ska man såklart inte göra det. Det är helt olika för varje butik hur man vill. Vissa kör med att precis som du ställer i din frågeställning att gå med vinst, vissa gör det bara för högre konkurrens och varumärkesbyggande.GregerA
Sökoptimering är en mer tydligare term för olika former av optimering för sökmotorer så som köpta annonser eller optimering av sökord/sökfraser för den organiska SERP’en. Jag tycker ni kör helt rätt med att ta den långsiktiga delen själva, ingen kan era produkter bättre än er själva. Men att tänka på är att en sökoptimerings konsult alltid behöver finjustera en del för att få så bra resultat som möjligt. Vi gick ju precis som ni på att gå helt själva, vilket var det bästa vi gjort, vi testade på köpta annonser men kostnaden kontra intäkt var nästan dubbelt så vi skippade det.Kodmyran
Du har helt rätt med att man stärker sajten även om man jobbar med enskilda sökord/sökfraser, men om man inte jobbar med heltheten kan faktiskt denna satsning av ett enda ord ge negativt resultat för andra potentiella sökord/sökfraser i butiken, då kan det kräva mer intensivare jobb för att sedan stärka även dessa.Jag jobbar mest med On-page (SEO) väldigt mycket, nästan hela min tid står för det. T.ex. trimma produktbeskrivningar, granska MetaData, Rich snippets m.m. Vilket jag vet tar mycket lång tid. När jag sedan jobbar med Off-Page (SEM) så jobbar jag mycket med informationssidor vilket även dem ska ha bra On-page, Då blir det mer relevanta inlänkar och samtidigt så kan du även väva in en del andra sökord/sökfraser också som kommer hålla starkt.
Andreas
Jag förstår hur du tänker, vilket även jag med tänker. Men SEM behöver inte heller vara PPC utan även det jag skrev ovanför för Kodmyran.Jag ser det även på detta vis:
SEO: Stärka sajten i allmänhet och även här har man en del konverteringsoptimering på köpet. Siktar bara på den organiska listan för att lättare kunna mäta resultat i efterhand om man t.ex. ska köra med SEM.
SEM: Stärka max 5 sökord/sökfraser åt gången på noga vald kanal, detta kan vara bland annat Adwords, bannerannonsering, informationssidor, länknätverk m.m. Detta är oftast den dyra biten om man råkar hitta fel företag. I detta fallet står jag helt att man bör göra specifika undersökningar på hur det ger sidan bra resultat eller inte både sajtägare och konsult. Det är för övrigt denna biten som dem flesta har tappat p.g.a diverse uppdateringar Google gjort då man har hamnat bland länkfarmar och konsulter gjort rena ”dumsidor” som informationssidor.
12 december, 2012 kl. 12:55 #157056mickevvsDeltagareJag vill även dela med mig av en bra guide man kan följa för att själv kunna göra mer SEO på egen hand på sin webbutik. Den har fått bra kritik och blivit bemött väl för många sökoptimerings-experter.
SEO-forum.se: SEO för e-handel
Nu är denna guide helt opartisk, när jag skrev den så tittade jag inte alls på någon specifik nisch eller budget. Detta är bara enkla tips som jag och en del andra på forumet kommit med som vi själva fått bra resultat på.
12 december, 2012 kl. 12:59 #157057Finch SverigeDeltagareDet är litet av min poäng att generalisera. I min värld skall denna optimeringstjänsten göras så enkel för kunden som möjligt. Som E-handlare bör man inte spendera mer tid än nödvändigt på dessa saker utan bör fokusera på den övriga verksamheten. Min övertygelse är att byrån från start ska kunna köra gasen i botten, 100% utan att behöva ta kundens tid i anspråk. Optimering tar alltid litet tid innan den är i fas, men kunden skall kunna se resultat inom några veckor och skall kunna få prestationsrapporer på begäran närsomhelst.
Den röda tråden är således enkelhet. Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara. Givetvis måste man ju hela tiden ha en strategi för plattformen etc. men jag anser att startpunkten ändå är att optimera sökorden efter vilket värde de genererar. Detta är basen för plattformsarbetet.
12 december, 2012 kl. 13:13 #157059Jimmy OstromDeltagareVad skönt att ni alla SEO experter finns, jag hade dåligt koll på förkortningarna innan:p;):
SEO = En svordom
PPC = Någon sorts plast
Off-Page = inte uppkopplad på intranätet (offline alltså)
On-page = uppkopplad på intranätet (on line helt enkelt)
SEM = semester12 december, 2012 kl. 13:30 #157061mickevvsDeltagare@Jimmy Öström 57541 wrote:
Vad skönt att ni alla SEO experter finns, jag hade dåligt koll på förkortningarna innan:p;):
SEO = En svordom
PPC = Någon sorts plast
Off-Page = inte uppkopplad på intranätet (offline alltså)
On-page = uppkopplad på intranätet (on line helt enkelt)
SEM = semesterHehe, jag gillar din syn på förkortningarna, jag själv hade ganska svårt att förstå dem tidigare. men ju mer man jobbat med det ju mer förstår man det. Och det finns mycket mycket mer förkortningar inom sökoptimering.
12 december, 2012 kl. 13:49 #157063CarlDeltagare@Jimmy Öström 57541 wrote:
Vad skönt att ni alla SEO experter finns, jag hade dåligt koll på förkortningarna innan:p;):
SEO = En svordom
PPC = Någon sorts plast
Off-Page = inte uppkopplad på intranätet (offline alltså)
On-page = uppkopplad på intranätet (on line helt enkelt)
SEM = semesterHär har du en länk till ”Google Glossary” om du känner att du behöver peta på kunskapen om alla olika termer och akronymer i branschen.
14 december, 2012 kl. 04:19 #157131connywesthDeltagare@mickevvs 57537 wrote:
Conny
Jovisst är dem samma som marknadsföring, är helt med dig på den biten, din frågeställning stod sig till SEO, så jag svarade där efter . Men du har rätt i alla meningar. Ger inte satsningen något vettigt resultat och det går minus så ska man såklart inte göra det. Det är helt olika för varje butik hur man vill. Vissa kör med att precis som du ställer i din frågeställning att gå med vinst, vissa gör det bara för högre konkurrens och varumärkesbyggande.Varumärkesbyggandets syfte är att öka försäljningen och därmed vinsten på lång sikt. Så man kan inte sätta det i motsats till en marknadskalkyl. Tvärtom, varumärkesbyggande är i högsta grad en marknadsföringsåtgärd som syftar till mer försäljning och därmed kan och bör man räkna in det i sin marknadsföringskalkyl.
Jag vill inte skilja på kortsiktig och långsiktig marknadsföring annat än att det på verkar likviditetetn lite olika. Men all marknadsföring syftar till att sälja mer (utom för systembolaget).
14 december, 2012 kl. 11:58 #157149VATadviserDeltagareVad jag undrar är vad är ett bra pris/avtal?
14 december, 2012 kl. 13:31 #157155mickevvsDeltagare@VATadviser 57639 wrote:
Vad jag undrar är vad är ett bra pris/avtal?
När det gäller sökoptimering så räknas det in många aspekter. Så som analys av hemsida, statistik hur sidan/sidorna sett ut innan båda On-page och Off-page.
Oftast så räcker det med en analys av sidan om man bara ska jobba med On-page. Då blir ju kostnaden mycket billigare.
Jag själv gör precis som Carl skrev, avtal utan bindningstid och om nu en kund vill ha bindningstid så är inte jag främmande för det. Jag anser även att man ska kunna erbjuda kunden 2 provperioder (överenskommen tidsperiod) för en mer rabatterad summa.
Det jag också vill tillägga här är att det jobb en konsult gör ska vara bestående även om kunden väljer att inte jobba mer med konsulten. Det finns företag som jobbar inom SEO och får upp kunder till bra placeringar, väljer sen kunden att gå ur avtalet så sjunker dom som en sten i havet direkt efter avtalsbrott, vilket jag personligen anser är att skada sitt eget rykte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.