Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Försiktigt med SEO-företag!
- Detta ämne har 71 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Bjorne.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2012 kl. 14:14 #157010mickevvsDeltagare
@connywesth 57483 wrote:
Du har helt tappat fokus på vad det är du vill uppnå!
Vad jag försöker få fram är att placeringar i SERPen är ointressant att mäta, det är försäljning i relation till kostnaden för marknadsföringen som är intressant att mäta. SEO är bara ett sätt att marknadsföra sig på.
Jag skiter högakningsfullt i vilken placering jag får i SERPen.
Okej, vi har tydligt olika meningar med detta om hur man mäter SEO för e-handel. Dock är vi ju ändå lika med att SEO är marknadsföring, bra.
Jag har aldrig varit emot dig, men du verkar inte förstå vad jag försöker få fram.
Ju bättre placering du har desto bättre konvertering, om inte så kan du gärna ge mig konkreta förslag på motsatsen.
Hade det inte varit för att öka försäljningen så hade ingen e-handel lagt ett öre på att komma på bättre placeringar i sökmotorerna. Jag vet inte vart i detta jag tappar mitt fokus.
Av egna erfarenheter i olika nischer så vet jag att:
Ju bättre placering jag fått i SERP’en desto bättre konvertering.
Om man väljer att inte lägga vikt på sin marknadsföring i sökmotorer (vilket du verkar göra) så är det upp till var och en. Det är heller inget jag trycker ner andra på heller.
11 december, 2012 kl. 14:34 #157013connywesthDeltagareAtt mäta placering i SERPen är ungefär som att mäta tittarsiffror för TV-reklam, eller läsare för en tidning.
Men som företagare så är det i slutändan pengar som räknas!
11 december, 2012 kl. 15:39 #157014GregerADeltagareJag håller med Conny.
Man antar oftast att en hög placering i serpen ger bättre avkastning – och det är säkert ofta så – men det behöver inte vara det. Det kan dessutom vara så att det kostar mer än det smakar att nå den positionen. Måste du lägga 100.000:- i olika SEO-åtgärder för att sälja billiga plastkulor för 50.000:- extra så är det knappast lönsamt.
Som allting annat så skall det sättas i sitt sammanhang när man värderar det.
11 december, 2012 kl. 15:55 #157015mickevvsDeltagare@GregerA 57490 wrote:
Jag håller med Conny.
Man antar oftast att en hög placering i serpen ger bättre avkastning – och det är säkert ofta så – men det behöver inte vara det. Det kan dessutom vara så att det kostar mer än det smakar att nå den positionen. Måste du lägga 100.000:- i olika SEO-åtgärder för att sälja billiga plastkulor för 50.000:- extra så är det knappast lönsamt.
Som allting annat så skall det sättas i sitt sammanhang när man värderar det.
Jag säger inte emot någon av er, jag förstår precis hur ni menar. Skillnaden är bara att ni pratar om enstaka produkter/sökord, vilket jag får till sökordsoptimering inte sökmotoroptimering.
I en tidigare tråd framkom det samma sak, och där håller jag med er till 100%. Ska man optimera 1 sökord (Sökordsoptimering) för 1 placering så bör då även omsättningen av försäljningen på den produkten av det valda sökordet bli högre än kostnaden för att nå placeringen eller hur?
Sökmotoroptimering innefattar i alla fall för mig att man optimerar sidan och ser till att det mesta kommer på så bra placeringar som möjligt. Du kan lätt komma på 10+ utan större kostnader på många ord som ger bra konverteringar utan att ens fundera på sökordsoptimering.
Jag hoppas inte vi missuppfattar varandra här nu, isf får jag be om ursäkt ifall jag missuppfattat. Jag står också för att tror man inte att man får bättre avslut än vad man betalt ska man heller inte göra det.
SEO = Search Engine optimization (Sökmotoroptimering)
SEM = Search Engine Marketing (Sökordsoptimering)jag vill inte reta upp någon med att förklara förkortningarna, är säker på att ni kan det, men det som du och Conny skriver ser jag mer som SEM snarare än SEO. Rätta mig om jag fel och missförstått er nu.
11 december, 2012 kl. 16:54 #157018connywesthDeltagareBåde SEM och SEO är marknadsföring fast på olika detaljnivå. I bokföringen hamnar kostnaden under marknadsföring/PR i båda fallen. så ut det ekonomiska perspektivet så är det Marknadsföring.
11 december, 2012 kl. 19:03 #157020GregerADeltagareJo visst finns det olika vinklingar på hur man jobbar med sökoptimering (en term som då får gälla för både SEO och SEM och annat).
Diskussionen handlade väl i viss mån om hur klokt det är att lägga pengar på dyra konsulter, och i den kalkylen tycker jag man måste ha en lite balanserad syn.
Att se till att ens webshop har bra on-page optimering, och att skriva sina produkttexter med viss sökmotorkunskap i bakfickan är inte fel, men det behöver man ofta inga konsulter till.
För egen del så har vi inga köpta länkar, och kör en generell onpage som funkar hyggligt, och försöker sedan förbättra produkt- och kategoribeskrivningar efter hand. Vi testar just nu en konsult för AdWords – mest pga tidsbrist.
Men vill man verkligen vara vass, och har råd till det, så finns det säkert konsulter som är värda sitt arvode.
11 december, 2012 kl. 19:17 #157023hakedqDeltagare@mickevvs 57491 wrote:
Sökmotoroptimering innefattar i alla fall för mig att man optimerar sidan och ser till att det mesta kommer på så bra placeringar som möjligt. Du kan lätt komma på 10+ utan större kostnader på många ord som ger bra konverteringar utan att ens fundera på sökordsoptimering.
Håller med till 100%! För mig är inte det viktigaste att hamna på en specifik placering för ett specifikt sökord utan det viktigaste är att stärka sajten generellt och på så sätt öka synligheten i sökmotorerna. Sen ska man ju givetvis också ha koll på konverteringsgraden så man vet vilka sökord/fraser det är värt att fokusera extra på.
11 december, 2012 kl. 19:45 #157025Katrin LundgrenDeltagareKalla det SEO eller SEM eller vad ni vill men faktum är att när du jobbar med enskilda sökord så brukar du automatiskt även stärka sajten långsiktigt så i min värld är finns inget som heter SEM, utan allt känns som SEO. Jag tycket att det bara egentligen är flera olika ord för samma sak, dvs att göra sin sajt synligare i sökmotorn vilket är precis som Conny är inne på en form av marknadsföring, något man gör för att synas och därmed tjäna pengar precis som andra former av marknadsföringar. Självklart ska även denna satsning kunna räknas hem, och ska alltså göras kostnadseffektivt, vilket jag tycker är det absolut svåraste med SEO. Att verkligen kunna jobba kostnadseffektivt. Antingen satsar man sin egen tid eller så tar man hjälp. Vilket som bör man såklart se till att faktiskt räkna på vad det kostar att göra, samt ha koll på vad man får för intäkter av det.
Jag har tagit hjälp av duktiga människor vad gäller seo ibland, och mitt krav då har alltid varit att de ska kunna visa mig vad jag tjänat på min satsning. Vi har då ibland kommit fram till att det kostat mer än det smakat och avbrutit jobb eftersom de helt enkelt inte varit kostnadseffektivt. Det är för mig inte märkligare än att man avbryter en annonsering som inte ger vinst i kassan.
11 december, 2012 kl. 21:02 #157030AndreasDeltagareSåhär ser jag det hela: PPC (Pay per click) + SEO = SEM.
Problemet med SEO mot PPC är det att SEO är något som skall arbetas med långsiktigt och som ger sakta resultat. Tyvärr är även starten oftast dyrast om inte sidan man optimerar har gjort rätt från början. SEO varierar även på i vilken branch man arbetar och hur konkurransen ser ut. Allt detta gör att SEO är väldigt svårt att mäta avkastning på.
Då är det enklare att mäta avkastning på PPC, med rätt inställda mätinstrument , så kan man få fram direkt avkastning per satsad krona. Det gillar höga cheferna som ofta sitter med en ekonomisk bakgrund i fickan och bara är intresserad av resultat. Det är betydligt svårare att få de att lägga pengar på SEO.
11 december, 2012 kl. 21:41 #157032Finch SverigeDeltagareAtt räkna Cost-Per-Click (CPC) är vad Google gör. De gör detta av en anledning, att tjäna pengar på de som annonserar via AdWords. Det som Conny påpekar är ju vad som í slutändan är viktigt, försäljningen, eller värdet på konverteringarna. Man bör alltså använda sig av ett mer sofistikerat verktyg, Cost-Per-Value (CPV). Genom budgivningen av sökorden talar man ju om för Google vad man helst vill sälja. Troligtvis vill man helst sälja de produkter som ger mest marginal/värde till bolaget. Om man endast tittar på CPC eller Cost-Per-Aquistition (CPA) får man ju bara veta vad varje klick kostar, eller vad varje konvertering kostar. Vad som är intressant är ju själva värdet av konverteringen. För att kunna ta reda på värdet måste man ha Value Tracking inlagt. Därefter kan man analysera den historiska datatrafiken och utkristallisera vilka sökord som genererar host värde. Dessutom måste man ju uppdatera datan hela tiden för att ta vara på sässongsvariationer och förändrade kundmönster. Detta blir ett så omfattande arbete att konsulter inte har möjlighet att ta hand om all denna data. Därför bör man använda sig av matematiska algoritmer som automatiskt beräknar optimeringen.
Om man använder sig av en byrå skall man ju som någon sa absolut inte betala mer än man gjorde innan. Att ha en byrå måste ju löna sig, annars är det ju ingen ide. Dessutom bör man absolut inte binda sig för några tidsbundna kontrakt. Det enda dessa gynnar är ju byrån. Allt skall dessutom vara helt transparent och det skall vara enkelt att avsluta samarbetet. Det ska inte ta mer än några sekunder att koppla ifrån byrån och återgå till sina gamla kampanjer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.