Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Försiktigt med SEO-företag!
- Detta ämne har 71 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Bjorne.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2012 kl. 12:42 #156995Finch SverigeDeltagare
@connywesth 57468 wrote:
Jag skulle vilja ifrågasätta begreppet SEO i störta allmänhet. I synnerhet för webshoppar.
Vad man vill uppnå är väl ökad försäljning? Eller hur? Jag skiter högaktningsfullt i vilken placering i SERPEen jag har bara jag säljer mer i min webbshop.
Vad det egentligen är frågan om är väl marknadsföring? Då bör mna tänka i ekonomiska termer.
Målet är ett öka försäljningen! Driver man en webbshop så bör varje krona satsad på SEO ge minst 3-5 kronor tillbaks i ökad försäljning gärna mer. Sätter man kvoten 5 så innebär det att 20% av omsättningen går till marknadsföring. Då är det lättare att mäta om de lyckas.
Detta är verkligen huvudet på spiken. Man måste relatera sin budget till vilket värde sökorden genererar, Cost-Per-Value (CPV) istället för Cost-Per-Click (CPC). För att kunna beräkna optimeringen på värdet krävs att man har Value Tracking samt att man kan analysera denna på ett sätt som utkristalliserar vilket värde varje sökord genererar och generera budgetarna därefter. Detta bör dessutom skötas per automatik då det är omöjligt att för hand sitta och försöka gå igenom all datatrafiken.
11 december, 2012 kl. 12:48 #156997mickevvsDeltagare@Carl 57466 wrote:
Två intressanta punkter;
1) Håller med om att SEO är verkligt viktigt att jobba med, men som det verkar ha premierats de senaste åren känns det som att värdet för detta är lite ”skewed”.. Om man dessutom inte ens vet hur mycket försäljning som organic search resulterar i så känns det dumt att stirra sig blind på detta.
2) Verkligen sant. Vi jobbar såhär; ”Hej Kund. Hur länge vill du att avtalet skall sträcka sig?”. Vi har vissa kunder som av budget- och förpliktelseskäl vill signera avtal på 12 månader eller mer. Andra kunder vill inte ha en bindningstid. Vi ser ingen anledning till att inte vara tillmötesgående på den punkten eftersom att vår filosofi är att så länge vi levererar så behövs väl ingen bindningstid. Fattar inte att fler inte gör så. Eller vänta, jo det förstår jag visst..
Nyfiken på vilka ni är , nu när du skrev ”Vi jobbar såhär”.
11 december, 2012 kl. 12:50 #156998SabbacusDeltagareKolla Carls profil så står det ett företagsnamn där
11 december, 2012 kl. 13:01 #157000mickevvsDeltagare@connywesth 57468 wrote:
Jag skulle vilja ifrågasätta begreppet SEO i störta allmänhet. I synnerhet för webshoppar.
Vad man vill uppnå är väl ökad försäljning? Eller hur? Jag skiter högaktningsfullt i vilken placering i SERPEen jag har bara jag säljer mer i min webbshop.
Vad det egentligen är frågan om är väl marknadsföring? Då bör mna tänka i ekonomiska termer.
Målet är ett öka försäljningen! Driver man en webbshop så bör varje krona satsad på SEO ge minst 3-5 kronor tillbaks i ökad försäljning gärna mer. Sätter man kvoten 5 så innebär det att 20% av omsättningen går till marknadsföring. Då är det lättare att mäta om de lyckas.
Hur ofta söker du på en sökmotor när du ska hitta något du eventuellt ska köpa? och hur långt bak i SERP’en går du?
Låt oss säga att det är ingen mening och ligga på placering 5+ på vissa sökord/sökfraser i SERP’en då nästan majoritet klickar på placering 1 i första hand osv. Har dem väl klickat så kommer dem med stor sannolikhet inte tillbaka till samma SERP.
Nu pratar jag bara om den organiska träfflistan. Jag tolkar ditt inlägg som om att man inte ökar försäljningen genom att ligga på bra placeringar i listorna hos diverse sökmotorer, är fallet så, så kan jag verkligen inte hålla med dig.
Läser du mina förra inlägg i denna tråden så förstår du nog vad jag menar, ända sedan vi nästan uteslutande kör SEO som marknadsföring på nätet (heller inga köpta annonser) så har vi ökat både besökarantal och försäljning med mer än det tredubbla på mindre än 1 år.
Det är vad jag kallar god investering på marknadsföring . Sökmotoroptimering är marknadsföring.
Jag håller dock med dig på
Driver man en webbshop så bör varje krona satsad på SEO ge minst 3-5 kronor tillbaks i ökad försäljning gärna mer.
Just av den anledningen började vi jobba med vår SEO själva. Men som sagt så framgår detta i mina förra inlägg.
11 december, 2012 kl. 13:03 #157001mickevvsDeltagare@Sabbacus 57473 wrote:
Kolla Carls profil så står det ett företagsnamn där
Tackar . Tänkte inte så långt hehe.
11 december, 2012 kl. 13:07 #157002CarlDeltagare@mickevvs 57472 wrote:
Nyfiken på vilka ni är , nu när du skrev ”Vi jobbar såhär”.
Ja precis, kolla min profil.
Jag är här i egenskap av ”person som intresserar sig för digital marknadsföring”, inte för att marknadsföra oss. Vi gillar att hjälpa till!
Så klota på med frågor om du tror att jag skulle kunna vara till användning, jag kommer inte att skicka någon faktura.
/C
11 december, 2012 kl. 13:12 #157004connywesthDeltagare@mickevvs 57475 wrote:
Hur ofta söker du på en sökmotor när du ska hitta något du eventuellt ska köpa? och hur långt bak i SERP’en går du?
Låt oss säga att det är ingen mening och ligga på placering 5+ på vissa sökord/sökfraser i SERP’en då nästan majoritet klickar på placering 1 i första hand osv. Har dem väl klickat så kommer dem med stor sannolikhet inte tillbaka till samma SERP.
Nu pratar jag bara om den organiska träfflistan. Jag tolkar ditt inlägg som om att man inte ökar försäljningen genom att ligga på bra placeringar i listorna hos diverse sökmotorer, är fallet så, så kan jag verkligen inte hålla med dig.
Läser du mina förra inlägg i denna tråden så förstår du nog vad jag menar, ända sedan vi nästan uteslutande kör SEO som marknadsföring på nätet (heller inga köpta annonser) så har vi ökat både besökarantal och försäljning med mer än det tredubbla på mindre än 1 år.
Det är vad jag kallar god investering på marknadsföring . Sökmotoroptimering är marknadsföring.
Jag håller dock med dig på
Just av den anledningen började vi jobba med vår SEO själva. Men som sagt så framgår detta i mina förra inlägg.
Vad jag skrev var att SEO ÄR Marknadsföring, och att man därmed ska mäta det som Marknadsföring i övrigt, dvs att varje investerad krona ska ge 5 kronor tillbaks i ökad försäljning. Det är ointressant att mäta placeringar i SERPen, det ger fel fokus.
Du kan mycket väl hamna på plats 5 eller 10 i SERPen men sälja mycket, det beror på hur attraktiva sökorden är.
Så att mäta placeringar är meningslöst i bästa fall, man får inte glömma vad det är som är det underliggande värdet vid marknadsföring; Det är ökad försäljning i de flesta fall (på kort eller lång sikt). Pratar man om långsiktig försäljning så kallar man det ibland för Branding, för det tar lång tid innan det syns i försäljningssiffrorna.
11 december, 2012 kl. 13:20 #157006mickevvsDeltagare@connywesth 57479 wrote:
Vad jag skrev var att SEO ÄR Marknadsföring, och att man därmed ska mäta det som Marknadsföring i övrigt, dvs att varje investerad krona ska ge 5 kronor tillbaks i ökad försäljning. Det är ointressant att mäta placeringar i SERPen, det ger fel fokus.
Du kan mycket väl hamna på plats 5 eller 10 i SERPen men sälja mycket, det beror på hur attraktiva sökorden är.
Så att mäta placeringar är meningslöst i bästa fall, man får inte glömma vad det är som är det underliggande värdet vid marknadsföring; Det är ökad försäljning i de flesta fall (på kort eller lång sikt). Pratar man om långsiktig försäljning så kallar man det ibland för Branding, för det tar lång tid innan det syns i försäljningssiffrorna.
Så du tror fortfarande att topp 10 är det ultimata? isf så är det ju ändå en bit att gå för en som precis startat en webbutik eller precis börjat med sin SEO.
Innan vi började skulle man kunna vara glad om vi ens fanns på topp 100 .
Men jag tror inte att man säljer mer hur pass attraktivt ett sökord/sökfras än är om man ligger på plats 9 gentemot en konkurrent med samma sökord/fras ligger och suger på förstaplatsen. Det du kan göra är att du kan försöka manipulera sökaren med en mer säljande beskrivning.
Sen också kan man fråga sig, vill man sälja mycket eller väldigt mycket? . Är du ensam webbutik på topp 10 och ligger på ett ”säljvänligt” sökord på plats 8 så kommer du få mer antal sålda produkter i och med att då är ju du ändå först i SERP’en med ditt sökord.
11 december, 2012 kl. 13:24 #157007mickevvsDeltagare@Carl 57477 wrote:
Ja precis, kolla min profil.
Jag är här i egenskap av ”person som intresserar sig för digital marknadsföring”, inte för att marknadsföra oss. Vi gillar att hjälpa till!
Så klota på med frågor om du tror att jag skulle kunna vara till användning, jag kommer inte att skicka någon faktura.
/C
Aha se där ja . Smög in på sidan eran i alla fall. Sjysst sajt. Kul att det kommer in fler och fler SEO-kunniga på detta forum, SEO är ett hett och bra ämne bland e-handlare i dagens tider.
11 december, 2012 kl. 13:41 #157008connywesthDeltagare@mickevvs 57481 wrote:
Så du tror fortfarande att topp 10 är det ultimata? isf så är det ju ändå en bit att gå för en som precis startat en webbutik eller precis börjat med sin SEO.
Innan vi började skulle man kunna vara glad om vi ens fanns på topp 100 .
Men jag tror inte att man säljer mer hur pass attraktivt ett sökord/sökfras än är om man ligger på plats 9 gentemot en konkurrent med samma sökord/fras ligger och suger på förstaplatsen. Det du kan göra är att du kan försöka manipulera sökaren med en mer säljande beskrivning.
Sen också kan man fråga sig, vill man sälja mycket eller väldigt mycket? . Är du ensam webbutik på topp 10 och ligger på ett ”säljvänligt” sökord på plats 8 så kommer du få mer antal sålda produkter i och med att då är ju du ändå först i SERP’en med ditt sökord.
Du har helt tappat fokus på vad det är du vill uppnå!
Vad jag försöker få fram är att placeringar i SERPen är ointressant att mäta, det är försäljning i relation till kostnaden för marknadsföringen som är intressant att mäta. SEO är bara ett sätt att marknadsföra sig på.
Jag skiter högakningsfullt i vilken placering jag får i SERPen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.