Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Försiktigt med SEO-företag!
- Detta ämne har 71 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Bjorne.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2012 kl. 21:30 #152146SandblomDeltagare
@J.L 52036 wrote:
Jag var i kontakt med ett SEO-företag för inte alls länge sedan. Dom hade väldigt gott och väl om kundreferenser och verkade vara stora i branschen, men tyvärr vart det riktiga bluffare efter dom hade skickat ut en faktura till oss utan att göra en enda ändring på vår hemsida som var ö.v.k. Så jag håller med! Akta er för bluffare i denna branschen!
Levererade de inga inlänkar ens? Vad hade de som förklaring på att de inte gjort någon on site seo?
17 september, 2012 kl. 06:21 #152159mickevvsDeltagare@J.L 52036 wrote:
Jag var i kontakt med ett SEO-företag för inte alls länge sedan. Dom hade väldigt gott och väl om kundreferenser och verkade vara stora i branschen, men tyvärr vart det riktiga bluffare efter dom hade skickat ut en faktura till oss utan att göra en enda ändring på vår hemsida som var ö.v.k. Så jag håller med! Akta er för bluffare i denna branschen!
Det hände oss precis samma sak, det enda bolaget gjorde var att dem ordnade till c:a 5st inlänkar och sedan så skrev dem ett kompendium på 20 sidor om vad man bör göra på sidan, det lustiga är att dem inte gjorde ett smack själva. Simpla saker som koppling till WMT, Sitemap etc gjorde dem aldrig.
Det var då vi gick en totalt på att vi jobbar med vår egen SEO uteslutande. Och som planerat så ligger vi väldigt bra till på dem sökorden vi vill ligga bra på. Men ska även säga att det är en hej dundrade resa att gå.
Känner man att man inte har tid eller kunskapen till att jobba med sin SEO själv så tycker jag att man ska köpa SEO av något bolag, men var försiktiga så ni inte hoppar in direkt utan någon research om det. Både här på detta forum och andra så kan ni ställa frågan om pålitliga SEO-bolag.
Det bolaget vi hade är i konkurs nu, så det sa väl allt om vad dem hade för kunskaper hehe
21 september, 2012 kl. 15:15 #152442FredrikNasDeltagareBra av Magnus här, jag tror man ska kräva transparens, en detaljerad slagplan från SEO-firman som beskriver vad dom siktar på att uppnå, hur dom ska göra det, och vad dom förväntar av dig i processen. Jag tror upplärning av kundens anställda är lika viktigt som offsite arbetet. Utför man offsite SEO, men ingen fångar upp trafiken med bra texter och fungerande säljfunktioner internt så har man bara köpt onödig trafik.
Vi står själva i en fas där vi snart ska köpa omfattande sökmotoroptimering
1 oktober, 2012 kl. 15:35 #153001J.LDeltagare@Sandblom 52039 wrote:
Levererade de inga inlänkar ens? Vad hade de som förklaring på att de inte gjort någon on site seo?
Ursäkta att det dröjde!
Nej, dom levererade ingenting som dom skulle göra. Dom hade ingen förklaring utan småsnackade och sa att nästa vecka börjar vi, sedan blev de nästa vecka igen, de blev aldrig av.
10 december, 2012 kl. 15:25 #156931CarlDeltagare@Sam 50876 wrote:
Först vill jag tacka alla medlemmar på forumet som hjälper till att skapa denna viktiga kunskapsresurs. Jag hinner inte kika in här så ofta som jag borde men när jag ändå gör det så lär jag mig nåt nyttigt varje gång.
Nu känner jag att jag har nog med erfarenhet att kunna tillföra något och kanske hindra någon kollega att göra samma misstag som jag gjorde.
För 6 månader sen blev jag kontaktad av ett SEO företag som ville erbjuda sina tjänster. De lät seriösa och jag gick med på ett möte. Representanten gjorde en bra presentation, utan överdrivningar och med rimliga löften. Men det fanns hake.
Först reagerade jag på hans krav om ett års bindningstid. Min filosofi är att man inte ska byta ut hästen som kan banan och springer bra, dvs. så länge ett företag levererar bra produkt/tjänst då är jag en lojalkund, i synnerhet när det handlar om tjänster med hög inkörningströskel. Nämligen, att byta en SEO-leverantör är mycket omständligare än att byta mobiloperatör, det gör man inte om man är nöjd med resultaten. Å andra sidan, om jag litar på er och anförtror er att sköta en av de viktigaste delar av min verksamhet, ger ut alla inlogguppgifter, lösenord osv. då borde ni lita på mig också. Eller för den delen, ni borde riskera minst lika mycket som jag.
Hans svar på detta var att erbjuda mig första två gratis ”prova på” månader och om jag är nöjd då kör vi vidare. Då insisterade jag att vi klart och tydligt definierar vad det innebär ”att vara nöjd” för mig personligen, då detta kan vara en väldigt subjektiv parameter. Definitionen blev, eftersom min webbutik är relativt ung och det mesta av trafiken kommer från mina AW-kampanjer, att jag är nöjd om de lyckas skaffa minst lika många organiska besök som jag har med AW idag. Efter ett tag kom vi överrens om en kompromiss med för mig acceptabla villkor – jag binder mig till 2+6 månader, där som sagt första 2 är gratis och sen, om jag är nöjd försätter jag betala månadsvis. I priset, som var rimlig, ingick on- och offpage optimeringen för mina 4 viktigaste keywords, länkbygge, 2 timmar content writing, löpande kontakt med projektmanagern och månatlig analys.
Första månaden hände ingenting. Sen fick jag mejl av nån kille som frågade efter mina huvud keywords (igen!), han skulle göra optimering tydligen. Efter 3 veckor skriver han igen och ville ha inloggningsuppgifterna till min butik, GA konto, serverhotell osv (som jag lämnade in 2 månader tidigare). Ett par veckor efteråt ringer en tjej och meddelar att hon är min nya projektledare och frågar mig om vilka är mina viktigaste keywords … osv, osv.
Det hände mycket mer skit från deras sida men för att göra historien kortare, ingenting funkade och ingen gjorde nånting för min SEO under första 2,5 månader. Sen klagade jag och fick en ursäkt och ytterliggare en gratis månad, sen gjorde de ingenting, sen klagade jag igen och fick en fjärde gratis månad. Sen fick jag en rapport som visade att jag ligger betydligt sämre på Google på 3 av mina 4 viktigaste keywords än innan samarbetet startade. Anledningen till detta är att jag helt slutade med eget seo-arbete för att inte krocka med deras (som uteblev). Jag skrev till dem och ville bryta avtalet. De sa att det är ok men jag får betala för alla månader som är kvar. Jag svarar skarpt men argumenterat och de sänker kravet till hälften. Jag svarar ännu skarpare och de river fakturan och snällt säger tack och hej.
Nu till mina råd för alla som funderar på att anlita något SEO-företag (finns de redan på forumet tål de att repeteras tycker jag):
– Gå aldrig med på att binda dig. Gör de ett bra jobb då är du den lyckligaste parten och har inget intresse i att gå ur. Litar de inte på dig varför ska du lita på dem? De ska peta i ditt levebröd, det är du som drabbas om de gör fel. Går det snett – de bara fakturerar dig lugnt och går vidare till nästa kund.
– SEO är flummigt. Var extra tydligt med målen och definiera dem skriftligt. De flesta erbjuder ”om du inte är nöjd -garanti”. Jag föreslår ”x av mina keywords ska vara bland top x efter x dagar så är jag nöjd” som en bra utgångspunkt i förhandlingar.
– Dokumentera all korrespondens, undvik viktiga beslut/överenskommelser per telefon. Händer det ändå, kräv skriftlig bekräftelse efteråt.
– Gå in på varje detalj, definiera och dokumentera. När de säger ”vi ska bygga länkar till dig” – ta reda på kvantitet och kvalitet av inlänkar de ska skapa och varifrån och när ska de göra det (jag har hittat mina länkar på bl.a. pokersidor, starkt seo-arbete, eller hur?)
– Företaget i fråga är ett av Sveriges största och mest kända. Sådana struntar i små kunder tydligen. Hitta någon mindre som har tid för dig, som behöver referenser, som ska kämpa för ditt företag. Sådana finns.
– Fråga efter deras befintliga kundportfölj. Har de dina stora konkurrenter som klienter då får de alla relevanta länkar och inte du.
– Analysera och definiera alla deras arbetsinsatser och relatera mot beloppet de vill ha. Det är ganska lätt att räkna ut kostnad per timme. Kom ihåg, de är inte hjärnkirurger och räddar inte liv, vi ska betala för vad de är värda och hindra inflation i branschen (företaget i fråga byte ut 2 meta taggar och skapade 20 irrelevanta länkar under 4 månader, gissar på 1 timmes jobb för en tekniker – kostnad 11000 kr).
– Det mesta de gör kan du göra själv (tack vare detta forum bland annat).
– Har du ingått ett avtal och de gör inte vad du betalar för, låt dig inte skrämmas. Du har redan tillräckligt många fakturor och behöver inte betala för luft. Här på forumet finns folk som kan hjälpa dig med dina rättigheter.
– Du som läser detta jobbar hårt. Du respekterar dina kunder och följer svenska lagar. Dina kunder ska ha minst 14 dagars öppet köp och minst 1 år garanti på det du levererar. Kräv detsamma av dina leverantörer oavsett om det handlar om varor eller tjänster!Om ovan skrivet hjälper bara en av mina nuvarande eller framtida branschkollegor att undvika sådana fällor då ”är jag nöjd”.
p.s.
Under första veckan i september påbörjar jag ett samarbete med ett annat SEO-företag. De erbjuder en gratis prova på månad och ingen bindningstid. Priset är per månad och är helt rimligt. Jag uppdaterar er om hur det går med dem.Bra att du delar med dig om sånt här, men varför i all sin dagar delger du inte namnet på detta ”företag”?? Historien i sig känner säkert alla till på endera vis, det är ju trampminornas exakta position man vill åt så folk slipper gå på dem så att säga.
11 december, 2012 kl. 10:05 #156982SamDeltagare@Carl 57397 wrote:
Bra att du delar med dig om sånt här, men varför i all sin dagar delger du inte namnet på detta ”företag”?? Historien i sig känner säkert alla till på endera vis, det är ju trampminornas exakta position man vill åt så folk slipper gå på dem så att säga.
Jag vill inte hänga ut någon offentligt, det var inte syfte med mitt inlägg. De som vill veta namnet på företaget i frågan kan pm-a mig så berättar jag.
Jag kan nu säga att mitt försök med det andra företaget slutade med ännu sämre resultat fast då gick det mycket smidigare att dra sig ur då jag inte hade skrivit nåt avtal under testperioden.
Nu jobbar jag själv med mitt seo, det går långsamt men kontinuerligt uppåt i rankingsrapporter. Å andra sidan, det som för snabbt börjar flyga kan lika snabbt sjunka, vissa saker behöver sin tid helt enkelt…
11 december, 2012 kl. 11:15 #156989Finch SverigeDeltagareDet verkar vara många konsulter som lovar vissa placeringar etc. Vad de missar är vad som är viktigt, vad som faktiskt säljs. En placering i sig betyder inte försäljning. Att mäta dessa och försöka relatera dessa till verklig försäljning handlar då mest om gissningar och antaganden. En betydligt bättre metod är att basera optimeringen på den historiska sökordstrafiken och vilket faktiskt värde varje sökord genererat. Detta är dock ett enormt arbete och kräver automatiska beräkningar av algoritmer.
Dessutom borde det som Sam säger vara självklart att inte ha några bindande kontrakt som bara gynnar konsulten. Man ska på ett mycket enkelt sätt kunna koppla ifrån leverantören och i samma stund avsluta samarbetet om man inte ser de resultat man förväntar sig, oberoende av vad dessa förväntningar är. Kunden har alltid rätt.
11 december, 2012 kl. 12:05 #156991CarlDeltagare@Finch Sverige 57464 wrote:
Det verkar vara många konsulter som lovar vissa placeringar etc. Vad de missar är vad som är viktigt, vad som faktiskt säljs. En placering i sig betyder inte försäljning. Att mäta dessa och försöka relatera dessa till verklig försäljning handlar då mest om gissningar och antaganden. En betydligt bättre metod är att basera optimeringen på den historiska sökordstrafiken och vilket faktiskt värde varje sökord genererat. Detta är dock ett enormt arbete och kräver automatiska beräkningar av algoritmer.
Dessutom borde det som Sam säger vara självklart att inte ha några bindande kontrakt som bara gynnar konsulten. Man ska på ett mycket enkelt sätt kunna koppla ifrån leverantören och i samma stund avsluta samarbetet om man inte ser de resultat man förväntar sig, oberoende av vad dessa förväntningar är. Kunden har alltid rätt.
Två intressanta punkter;
1) Håller med om att SEO är verkligt viktigt att jobba med, men som det verkar ha premierats de senaste åren känns det som att värdet för detta är lite ”skewed”.. Om man dessutom inte ens vet hur mycket försäljning som organic search resulterar i så känns det dumt att stirra sig blind på detta.
2) Verkligen sant. Vi jobbar såhär; ”Hej Kund. Hur länge vill du att avtalet skall sträcka sig?”. Vi har vissa kunder som av budget- och förpliktelseskäl vill signera avtal på 12 månader eller mer. Andra kunder vill inte ha en bindningstid. Vi ser ingen anledning till att inte vara tillmötesgående på den punkten eftersom att vår filosofi är att så länge vi levererar så behövs väl ingen bindningstid. Fattar inte att fler inte gör så. Eller vänta, jo det förstår jag visst..
11 december, 2012 kl. 12:28 #156993connywesthDeltagareJag skulle vilja ifrågasätta begreppet SEO i störta allmänhet. I synnerhet för webshoppar.
Vad man vill uppnå är väl ökad försäljning? Eller hur? Jag skiter högaktningsfullt i vilken placering i SERPEen jag har bara jag säljer mer i min webbshop.
Vad det egentligen är frågan om är väl marknadsföring? Då bör mna tänka i ekonomiska termer.
Målet är ett öka försäljningen! Driver man en webbshop så bör varje krona satsad på SEO ge minst 3-5 kronor tillbaks i ökad försäljning gärna mer. Sätter man kvoten 5 så innebär det att 20% av omsättningen går till marknadsföring. Då är det lättare att mäta om de lyckas.
11 december, 2012 kl. 12:35 #156994hakedqDeltagare@Carl 57466 wrote:
2) Verkligen sant. Vi jobbar såhär; ”Hej Kund. Hur länge vill du att avtalet skall sträcka sig?”. Vi har vissa kunder som av budget- och förpliktelseskäl vill signera avtal på 12 månader eller mer. Andra kunder vill inte ha en bindningstid. Vi ser ingen anledning till att inte vara tillmötesgående på den punkten eftersom att vår filosofi är att så länge vi levererar så behövs väl ingen bindningstid. Fattar inte att fler inte gör så. Eller vänta, jo det förstår jag visst..
Vilka är ”vi”?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.