Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Formel för att ta fram potentiella REA-produkter?
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
1 juni, 2012 kl. 19:12 #98225
Joel
DeltagareTjena!
Hur tänker ni om när det är dags att REA ut en produkt?
Jag tänker mig ett script som tar fram en lista över potentiella REA-produkter från vår databas baserat på antalet sålda (eller icke sålda). Vad för parametrar skall man ta med här?
Just nu tar scriptet hänsyn till följande tre variablar:
1) Produkten måste vara äldre än 3 månader
2) Produkten har endast sålt i 1 exemplar eller färre senaste 6 månaderna
3) Produkten skall ha sålt i 3 exemplar eller färre senaste 12 månaderna
Punkt 3 täcker upp produkter som är säsongsvaror där vi säljer rätt bra av vissa delar av året men kanske inte just den senaste 6-månadersperioden.
Sedan finns det ju som alltid undantag så listan som genereras är mest tänkt som ett beslutsunderlag och där vi enkelt kan kryssa i vilka produkter vi vill sä nka priset på.
Några andra tankar?
/Joel
1 juni, 2012 kl. 20:39 #146803nmn
DeltagareDu skall kanske ha med hur många du har på lager också, har du lager för ex. mer än ett halvårs försäljning och antalet är över x st så bör du nog försöka kränga ut dem. En eller två på lager gör väl inte så mycket om det inte är dyra saker eller om de inte ”tar plats i shoppen”.
1 juni, 2012 kl. 20:47 #146804Parvelito
DeltagareJag instämmer med nmn, har du 100 av något och säljer fem om året så har du en tjugoårsplan framför dig. Du borde lägga till att allt som du har mer i lager av än vad du sålt de senaste 12 månaderna är det dags att sätta fart på.
1 juni, 2012 kl. 21:19 #146805Joel
DeltagareBra idé! Jag lägger in det som ett argument också. Vissa produkter är ju dock inte 12 månader gamla och då blir det ju lite fel att ta med dessa när inte ett helt år finns med som underlag för försäljning, får bygga en funktion för det också.
Med dessa 4 frågor är det iaf ~300 av ~3000 produkter (dvs 10%) som matchar kriterierna.
En gissning är att c:a 100 av dessa produkter kommer undantas reglerna av olika anledningar. Kvar är då 200 av 3000 produkter (6,5%). Vårt lager är värt c:a 2 milj kronor. 6,5% av det är 130 000 kr.
Är det en bra eller dålig siffra att ha 6,5% av lagret som hyllvärmare?
1 juni, 2012 kl. 21:32 #146806Parvelito
DeltagareDet är väl inte jättebra, men med tanke på att du haft tillväxt i fokus är det kanske inte så farligt i alla fall. Är det dessutom första gången du börjar titta på sådant här är det inte så illa pinkat i alla fall.
Av erfarenhet vet jag dock att det är rätt jobbigt för kunder att gå igenom mastodontreor med hundratals produkter, så ett tips är att kanske fokusera på ett 50-tal, och i takt med att de säljs bort fyller man på. Och har något inte sålts trots flera veckors rea är det sällan idé att fortsätta, utan då är det bättre att ”vila” produkten och försöka om sex månader, eller skänka den till Erikshjälpen eller något liknande.
1 juni, 2012 kl. 23:56 #146809GregerA
DeltagareDu har trots allt ett ganska fräscht lager Joel. Det finns många som har betydligt fler ”bra att ha/synd att sälja billigt”-produkter på lager.
Parvelito och mnm har ju sina rötter i datorbranschen, och där får det inte ligga en vecka för länge … :rolleyes:
Vad man också kan laborera med är hur mycket man sätter ner produkterna. Börja t.ex med 30%, efter 1 mån gå till 50%, efter 2 mån 70% … och till sist 1:-. Det som är kvar efter det får du skänka till välgörande ändamål.
Nu vill man kanske inte alltid gå hur långt ner som helst, men principen med en trappa över tiden tror jag är bra. Då vräker du inte ut saker för billigt om de nu skulle sälja bra.2 juni, 2012 kl. 09:01 #146814Plastskivor
DeltagarePriselasticiteten i dina inköp…
Om du bedömer att du kan massivt öka dina volymer på en viss produkt genom att ge ett fint erbjudande ut, så är ju det intressant om det är något som leverantören kan ge frikostiga volymrabatter på eller om man drastiskt kan minska hemtagningskostnader när man kommer över någon viss tröskel.
Leder erbjudandet dessutom till merförsäljning av normalprisvaror är det ännu bättre, eller omvänt om man kan misstänka att det kannibaliserar på något annat man har bättre marginal på. Sånt är nog svårt att hitta på formler för. Det handlar nog mer om erfarenhet och maggropskänsla.
3 juni, 2012 kl. 11:34 #146845JohanK
Deltagaregår ju att skicka med en del produkter vid köp över X:-
Eller tävlingar, vissa saker får man helt enkelt ta en minusaffär på
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.