Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Formel för att räkna ut varning vid lågt lagersaldo?
- Detta ämne har 20 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av hansanders.
-
FörfattareInlägg
-
22 februari, 2011 kl. 21:02 #95602JoelDeltagare
Tjoho!
På Norra E-handelsdagen diskuterade vi olika E-handelssystem samt hur man på några av dem kan få varningar vid lågt lagersaldo när en viss produkt går under X antal i lager. På så sätt hinner man (förhoppningsvis) fylla på med fler från leverantören innan de tar slut.
Jag har en liknande funktion i mitt egna system idag men den är väldigt primitiv och fungerar dåligt. Min fundering nu är hur en bra formel skulle se ut för att räkna ut antalet av en vara som systemet bör varna vid när den börjar ta slut.
I formeln så bör man beakta omsättningstakt, popularitet, kanske t.om säsongsvaritioner? etc. Har ni några tankar på hur man skulle kunna bygga en sådan formel? Är det någon som har det idag eller vet något system som har det?
Jag kan tänka mig att de stora bjässarna har det i sina system…
/Joel
22 februari, 2011 kl. 21:23 #119477GregerADeltagareI den allmänna ekonomilitteraturen så brukar man ange den här formeln:
Ordering point or re-order level = Maximum daily or weekly or monthly usage × Lead time + Safety stock
Om förbrukningen och/eller ledtiden är väl definierad kan säkerhetslagret vara noll, annars är det till för att fånga upp sådana svängningar. D.v.s inte så avancerat … … men visst bör man ta hänsyn till säsongsvariationer för tomtedräkter och haloweenkostymer.
Sedan kan man naturligtvis göra mycket mer komplexa analyser, och väga in oljepris, yttertemperatur, regn, arbetslöshet, mm mm, men för e-handel i ett fåmansföretag tror jag inte man har tillräckliga volymer för att det skall vara mödan värt att utveckla en modell.
22 februari, 2011 kl. 21:42 #119478ParvelitoDeltagareDet där har jag mekat mycket med i mitt liv. Egentligen är det inte så svår teori bakom. Ledtid i veckor, försäljning per vecka, marginal för avvikelser och så räknar man ut en beställningspunkt utifrån det. (Det är bra att jobba med vecka om tidsenhet, för då slipper man gå igenom och beställa oftare än 1 gång/vecka). Eventuellt sätter man också in en trendindikator med genomsnittlig försäljning per vecka det senaste året, och de senaste tre månaderna. Då kan man vid nedåtgående trend fundera över om inte en produkt skall utgå istället för att beställas igen, eller i vart fall beställas i mindre kvantitet än vanligt. Och vid uppåtgående trend beställas i lite större antal.
Det man också kan göra är att lägga in ett tal för att justera för säsong och naturlig trend för hela företaget. Då kan man ta hänsyn till att man dels ökat 30% under året som gått (men se upp så att inte ökningen beror på bredare sortiment, i sådana fall skall man inte kompensera för det). Dels får kan man ta hänsyn till att man har en säljtopp framför sig då man brukar öka x% under några veckor. Och likadant kan man efter säljtoppen ta hänsyn till att de tre veckor man just klarat av var högsäsong.
Det fungerar bra på produkter som man säljer mycket utav, i vart fall något tiotal i veckan och uppåt. Säljer man någon enstaka i veckan, eller rent av mindre än en per vecka i snitt så börjar däremot sådana här system att hacka ordentligt. Det blir för mycket slump över när någonting säljs. Och hur skall man sätta trenden om man t.ex. sålde en för nio veckor sedan, en för sex veckor sedan, och så tre stycken igår?
Det finns inga bra sätt att parera det, utan man får välja mellan att knyta upp sin kassa i varulager för att ha ordentligt lager hemma av allt, eller acceptera att en del saker är slut ibland. En strategi som många använder är att man ser till att de 20% av produkterna som säljer bäst aldrig, aldrig får ta slut, och resten fyller man på med risk för att det skall ta slut.
22 februari, 2011 kl. 21:50 #119479JoelDeltagareTack för lite teori bakom tekniken!
Är det någon som vågar på sig på ett praktiskt exempel?
Att beställa en gång per vecka från leverantör låter vettigt (och där är väl ungefär det vi gör idag med något enstaka undantag):
Det jag alltså vill veta är hur själva formeln ser ut för att räkna ut vid vilket antal av en produkts saldo som systemet bör börja varna. Vi utgår från att jag har statistik på produkten för genomsnittlig försäljning per vecka och genomsnittlig försäljning per månad – senaste året.
/Joel
22 februari, 2011 kl. 21:57 #119480ParvelitoDeltagareBeställningspunkt = ((Sålda senaste året / 52 veckor) x ledtid i veckor) x säkerhetsmarginalen.
Säkerhetsmarginalen bör vara 25-30%.
22 februari, 2011 kl. 22:02 #119481GregerADeltagareVi kan ju börja med det eklaste fallet
Säg att du säljer 13 st/vecka
Ledtiden från leverantör är 2 veckor
Då behöver du beställa när ditt lager är 13 x 2 = 26 st
Lite mer avancerat:
Om ledtiden varierar mellan 1-3 veckor
Då kan du räkna med worst case, dvs 13 x 3 = 39 st.
Har du en snabb leverantör, så att du får leverans på 3 dagar, vilket vi kan säga är 0.5 veckor;
=> 13 x 0.5 = 7 st (6.5)
… + ev säkerhetslager
22 februari, 2011 kl. 22:04 #119482danielanderssonDeltagare@Parvelito 15889 wrote:
Beställningspunkt = ((Sålda senaste året / 52 veckor) x ledtid i veckor) x säkerhetsmarginalen.
Säkerhetsmarginalen bör vara 25-30%.
Borde nog vara ((Sålda senaste året / veckor produkten funnits i sortimentet)….
(om nu inte det var självklart)Många produkter man inte har mer än ett år, känns det som..
23 februari, 2011 kl. 05:45 #119484MonsterMDeltagareVill man gå ett steg längre och har bra data så kan man ju lägga till Wilsonformeln för att räkna fram den optimala mängden man ska ta hem ur ekonomisk synvinkel. Inom fordonsindustrin där åtgången är rätt jämn fungera det helt ok att använda den här formeln. Vill du testa den finns den här: http://tools.effso.se/verktyg/eok.xls
23 februari, 2011 kl. 07:28 #119485Katrin LundgrenDeltagareJag vet att Erik jobbade en hel del med det åt landstinget här uppe och problemet där var att sköterskorna började bunkra osv beroende på ekonomiska faktorer, eller att de inte litade på systemet för de var vana att ha en viss mängd hemma och så stämde ingenting i alla fall till slut :-)De var också en hel del problem där med säsongsvariationer.
Får man det att fungera är det säkert superbra, men man bör som sagt ha en viss försäljningsvolym för att det ska fungera optimalt. Jag skulle kunna använda det på vissa av mina produkter men knappast alla, och ska jag vara ärlig så får man det i magkänsla efter ett tag. I alla fall har jag fått det. Men nu har jag inte såna gigantiska variationer i försäljningsmönster och mina kunder är rätt förutsägbara med när de handlar och vad. Med andra ord, jag skulle inte orka lägga tiden på att bygga funktionen för egen del i alla fall utan jag kör en egen variant av Parvelitos tips ”att man ser till att de 20% av produkterna som säljer bäst aldrig, aldrig får ta slut, och resten fyller man på med risk för att det skall ta slut”.
men omsatte jag runt 20-40 miljoner då kanske jag skulle tänka annorlunda
23 februari, 2011 kl. 09:14 #119486JoelDeltagareTack för input! Jag ska se om jag får till något
För mig handlar det just nu om att försöka hitta en lagerhållning som inte tar slut och då gör det inte så mycket om jag sitter på ett visst överlager.
När vi ändå är inne på lagerhållning. En optimal lagerhållning vore så klart 100% men vad är rimligt? Hur har ni det?
Vi ligger på runt 80% för primärprodukter och 85% för alternativprodukter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.