Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Förlorat gods..
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2009 kl. 17:59 #93998RollUp-KungenDeltagare
Hur agerar ni?
Vi skickar gods med snittvärde på 3500:- fraktfritt till kund och vi lovar tex att det ska gå en viss dag men lämnar inte garanti på när det är framme men om vi tex skickar något på måndag och vi säger till kund att det sannolikt är framme med Schenker Parcel eller Privpak dagen efter men om man lägger på en eller tom två dagar så kan man vara rätt säker med lite marginal.
Efter 4 dagar inget paket och kund arg och vill inte ha produkten för att den skulle vara till ett speciellt evenemang.
som kund håller jag med om att om man inte fått grejorna alls eller tom sent så vill man inte betala men vi som leverantör har ju levererat och kan inte ta ansvar för allt gods eller? att försäkra blir för dyrt anser vi men hur agerar ni andra? vet tar kostnad? badwill vs goodwill i sådana här ärende?
vi har ett par i veckan så det börjar med ökad volym bli ett problem.16 augusti, 2009 kl. 18:59 #106725ParvelitoDeltagareMan får ha flera olika leveranssätt för kunden att välja mellan, oftast vet kunderna vad som fungerar bäst där de bor. Posten är ett gångbart alternativ. Det får gärna kosta lite mera om man vet att det är framme.
Sedan kanske ni behöver sätta en deadline för kunderna så att ni och transportören har en rimlig chans att hinna trots lite strul.
Kanske lägga till alternativet ”expressorder” som tränger sig för i eventuell produktionskö som kostar en hundring eller två extra om man är sent ute.
17 augusti, 2009 kl. 14:18 #106728AndreasDeltagareKör med 1-2 veckors leveranser om varan finns i lager.
Annars påpekar jag att det tar upp till 2 månader innan vi får hem dem.
Man skall hålla det man lovar!
Visar de sig att de går snabbare är det bara positivt för kunden.
17 augusti, 2009 kl. 17:31 #106729RikardDeltagareNu är det nog få branscher där kunderna accepterar 2 månaders leveranstid. I Alex fall tror jag på att erbjuda ett expressalternativ där ni kan skicka med garantitjänst. Det har väl Schenker också? De kunder som behöver sin roll-up snabbt är säkert beredda att betala för det och att tjänsten finns borgar ju för att man kan få snabba leveranser så konverteringen kanske tom ökar om ni tar betalt för en expressleverans.
17 augusti, 2009 kl. 19:12 #106732GregerADeltagareDet beror ju lite på vem man säljer till.
Säljer man till konsument så är säljaren alltid ansvarig för godset tills köparen tagit emot det.
Säljer man till näringsidkare så brukar man ju skriva leveransvillkoren fritt säljarens lager (Ex Works) eller fritt fraktförare (FCA). Då övergår risken på köparen när godset gått iväg med överenskommet transportsätt. Det gör den nog förresten ändå enligt köplagen, om jag inte minns fel (transportköp).
Vi brukar göra så att om en försändelse inte kommit fram inom ca en vecka så skickar vi ut en ny. Nu händer det ytterst sällan trots att vi skickar merparten som brev.
Har man skickat paket så har man ju i alla fall trackingen att förlita sig på. Där har det hänt att ett paket ”försvunnit” på vägen, och då har vi skickat ut nya varor, sedan har det ursprungliga paketet fått gå i retur när det dykt upp.
Nu säljer vi ju bara standardprodukter som lätt kan skickas till någon annan. Jag inser att det inte är lika lätt att skicka en roll-up till någon annan när den dykt upp. Så där är det ju lite mer intressant hur försändelsen är försäkrad.
Posten Logistik har ju försäkring på 50000:- och DB Schenker på 5000:-. DHL är typ 5 EUR per kg eller nåt sånt.18 augusti, 2009 kl. 18:05 #106752RollUp-KungenDeltagareVi har expressalternativ men det enda vi lovar är att godset går från oss dagen efter order men om vi te.x lovar kunden att kunden ska ha det en viss tid och vi skickar en mässa för 20,000:- o Schenker inte håller vad de lovar som de väldigt ofta inte gör så står vi med producerat material för 20,000 som kunden inte vill betala och inte schenker heller.
låter kanske konstigt men är ett problem för oss då snabba leveranstider är en väldigt viktig konkurrensfördel som vi inte kan tulla på utan att tappa marknadsandelar.
Om jag lovar kund så är ju jag ansvarig för Schenkers prestation och det är ju svårt att lämna garanti på annan leverantörs arbete…18 augusti, 2009 kl. 18:36 #106755ParvelitoDeltagareDå får du nog byta godsleverantör till någon som klarar av det här med över-natten-leverans. Det kostar säkert lite mer, men kommer fram. Å andra sidan så för 20.000kr kan man skicka en hel del expresspaket som i sig kostar mera att skicka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.