Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Företagspaket utlämnat till fel företag, erfarenheter?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100127
    Rob
    Deltagare

    Jag saknade ett paket igår eftermiddag och gick in på posten.se för att göra en sökning på kollinumret. Till min förskräckelse ser jag att paketet är utlämnat, och till ett namn jag inte känner igen. Jag har förstås kontaktat Posten, och jag tar för givet att dom släpper allt annat för att hitta mitt paket nu.

    Vad har ni för erfarenheter angående detta? Brukar Posten kunna reda ut det, hämta paketet och leverera till mig istället? Hur många veckor tar det?

    #164183
    Lastbryggan
    Deltagare

    Ett generellt svar som grundar sig på de erfarenheter jag har av denna typ av ärende.

    Nej, posten kommer inte att hitta det.
    Nej, posten kommer inte att reda ut det.

    Din leverantör kommer att få reklamera det till posten och få ersättning från posten.
    Din leverantör kommer att skicka försändelsen på nytt igen och du kommer att få vänta ytterligare nån dag.

    #164185
    GregerA
    Deltagare

    Det beror mycket på hur den som tagit emot paketet agerar.

    Det händer att vi ibland får paket som skulle till någon annan. Normalt ser vi till att Posten tar det med sig på eftermiddagen när de hämtar, och då blir det väl en dag försenat till mottagaren. Är det UPS, DHL, TNT eller Fedex så ringer vi dem och meddelar att vi fått ett paket som inte är till oss. Då kommer de och hämtar det.

    #164246
    Rob
    Deltagare

    Är det mitt eller säljarens ansvar nu? Jag läste igenom köplagen och det verkar som om ansvaret är mitt så fort säljaren överlämnat det till transportören. Det skulle också förklara varför säljaren var väldigt ointresserad av att hjälpa till.

    #164253
    PLandgren
    Deltagare

    @Rob 65019 wrote:

    Är det mitt eller säljarens ansvar nu? Jag läste igenom köplagen och det verkar som om ansvaret är mitt så fort säljaren överlämnat det till transportören. Det skulle också förklara varför säljaren var väldigt ointresserad av att hjälpa till.

    Om ett paket kommer bort eller är skadat så förväntar vi oss att det är våra leverantörer som tar hand om detta och agerar. Det fungerar i vårt fall.

    På samma sätt agerar vi självklart om det är något av de paket vi skickat som kommer bort eller är skadat. Då är det ju vi som får ta ansvar för att reda ut problemet. Det känns mycket logiskt att det är den som anlitat transportören som tar hand om eventuellt strul.

    #164319
    bslask
    Deltagare

    Det beror helt på hur ditt avtal med din leverantör ser ut, vilken typ av INCOTERM som är överenskommet. 2 vanliga exempel:

    Har ni avtalat att du köper varorna EXW (Fritt varorna hos säljaren) Så ligger ansvaret hos dig att reda ut problemet med transportören, samt att du står för risken om godset försvinner/skadas.

    Har ni avtalat att du köper varorna ex. DAP (Levererat angiven plats) Så ligger risken och ansvaret hos leverantören

    En bra översiktsida för INCOTERMS finns här:
    Incoterms

    Att känna till INCOTERMS är extremt viktigt då det inte bara handlar om Risken för gods utan
    det kan också innebära att ett inköp kan bli bra mycket dyrare om man inte har koll på vem som står för transport, tull osv.

    #164365
    Fruktsam
    Deltagare

    Och har man inget avtal så är det väl fritt varorna hos säljaren som gäller?

    Man tycker ju oavsett att säljaren borde känna ett ansvar. Även om jag officiellt inte bär ansvaret när mina paket lämnat lagret så känner jag ändå ett stort ansvar om det skulle komma bort eller gå sönder och ser till att göra vad jag kan för att åtgärda det.
    Det handlar för mig om en god kundrelation och jag skulle nog själv ha svårt för att göra affärer med ett företag som inte har den inställningen.

    #164383
    GregerA
    Deltagare

    Saknar man avtal så är köplagen tillämplig.

    Transportköp
    7 § Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen.
    Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
    Har varan sålts ”fritt”, ”levererad” eller ”fritt levererad” med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort.
    8 § Skall säljaren ordna transporten av varan, skall han ingå avtal om transporten till bestämmelseorten med lämpligt transportmedel och på sedvanliga villkor för en sådan transport.

    Man behöver inte ha ingått ett formellt avtal för att det ändå skall anses föreligga ett avtal. Säljarens allmänna försäljningsvillkor gäller om sådana finns, och även sedvänja inom branschen väger tungt.

    #164406
    Rob
    Deltagare

    Jag beställde från en webbutik som främst vänder sig till privatpersoner. Det nämns inget om företag alls i villkoren, så då lär det alltså vara köplagen som gäller. Och det innebär att det är mitt problem om Posten slarvar bort det.

    Nu hade jag tur, paketet kom hit till slut.

    #164407
    Magento
    Deltagare

    @Rob 65203 wrote:

    Jag beställde från en webbutik som främst vänder sig till privatpersoner. Det nämns inget om företag alls i villkoren, så då lär det alltså vara köplagen som gäller. Och det innebär att det är mitt problem om Posten slarvar bort det.

    Nu hade jag tur, paketet kom hit till slut.

    Precis tvärt om. Relationen Företag – Privatperson är konsumentköplagen.

    Privat-Privat eller Företag-Företag är köplagen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.