Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Företagspaket som inte körs ut
- Detta ämne har 22 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2010 kl. 09:16 #95353ducedoDeltagare
I helgen beställde jag saker till företaget (enskild firma). Registrerade mig som företagskund, fyllde i organisationsnummer, etc. och valde företagspaket för att leveransen skulle dyka upp så fort som möjligt. Idag upptäckte jag följande meddelande på mitt kolli:
”Företagspaket adresserat till privatperson. Utkörning ingår ej. Paketet omsorteras till mottagarens Postombud. En Avi, som tas med vid avhämtning, skickas ut via brev.”
Dels kommer jag få mina saker senare men i huvudsak funderar jag kring postens agerande där man trots allt har sålt en tjänst (företagsutlämning) för att sedan anta något (att jag är privatperson) och vägra att utföra tjänsten samtidigt som man har fått sina pengar för tjänsten (jag betalade 169 kr).
Vem har egentligen gjort fel (posten eller företaget) och är det något jag bör ta upp med företaget?
29 december, 2010 kl. 10:06 #117493ParvelitoDeltagarePosten levererar bara företagspaket till adresser där de antar att det finns företag. De har hållit på så i 15-20 år och de har fått mycket skit av många för det. Men de insisterar på att hålla på så.
Det enda rätta är väl att man väljer någon annan som får leverera paketen till adresser där det normalt sett inte finns företag.
Ett sätt som ibland lurar deras nitiskhet är att inte ha personnamn någonstans på adressen, utan bara ett företagsnamn, men det är inte alltid det hjälper då heller.
29 december, 2010 kl. 10:22 #117494JoelDeltagareDu borde så klart kunna kontakta ditt lokala Postkontor och berätta för dem att det är en enskild firma och att, trotts att det är en bostadress, är ett företag som håller till där.
Sedan kan det, som Parvelito skriver, vara bra att ha ditt företagsnamn som mottagare och inte för- och efternamn.
På så vis kanske de gör rätt nästa gång i alla fall :rolleyes:
29 december, 2010 kl. 10:55 #117495fotofyndetDeltagareHar du något företagsnamn som du registrerade hos företaget du handlade ifrån? Om inte så är det nog förklaringen och då är det Posten som ska ha sig en avhyvling. Tjänsten Företagspaket är inte undantagen enskilda firmor. Ring 020-232220 och ta i ordentligt.
Om det stod på företagsnamnet så är det ju ännu konstigare och ännu större anledning att skälla på Posten.
29 december, 2010 kl. 16:16 #117518obbeDeltagareVi har samma problem.
Hade beställt paket och fått kollinr.
När jag såg posten noterat att vi ej var hemma ena gången och andra gången ändrat till utlämningsstället.
Ringde jag kundtjänsten som kopplade mig till trafikledare. De körde och hämtade paket på utlämningsstället och kom halvtimme senare med det.29 december, 2010 kl. 16:29 #117519pyhobbyDeltagareJag har varit med om en riktig höjdare förra sommaren.
Vi väntade på ett par paket som skulle levereras hem med Posten, dock fick vi avier hem istället ”finns att hämta på……”
Detta var när vi var ganska ”färska” och det fortfarande var sjukt spännande varje gång man fick leverans. Så jag cyklade ner till Företagscenter och tänkte hämta prylarna.
Damen som jobbade där sa ”Vi hade lite ont om plats och dina lådor var ju rätt stora så dom fick inte plats i bilen, du kan låna vagnen där och köra ut dem till din bil” När jag sedan förklarade att jag inte hade bil och istället cyklade blev hon lite konfunderad:)En halv rulle packtejp senare var 3st 60x60x80cm lådor monterade på cykeln och mirakulöst nog fanns det även plats för mig.
Sedan dess har alla paket levererats direkt hem till oss:)
29 december, 2010 kl. 18:00 #117522PlastskivorDeltagareOm man gjort ett inköp till företaget inkl frakt och inte är nöjd med fraktlösningen så ska man ju framföra det till sin leverantör. Alltså avsändaren av godset. Sedan är det upp till denne att erbjuda ett fraktalternativ som funkar.
(ingen av mina leverantörer har dock någonsin skickat något med posten.. förutom fakturor då.. )
29 december, 2010 kl. 18:16 #117491obbeDeltagareNu när tråden är negativ emot posten. Skall det bli intressant och se vad DHL klarar. Vi väntar paket och tog hem till firman istället för lagret. Se vad som händer imorgon.
29 december, 2010 kl. 22:04 #117524MacondaxDeltagareDHL, Schenker och Posten är precis lika duktiga på att ”struta i enskilda firmor”. I starten av min egen firma levererade ingen paketen till oss med hänvisning att ”privatperson, vi kör inte ut”, trots att varumärket stod som mottagare.
Det ”värsta” jag varit med om, var DHL cirka 1½ månad efter jag startade. Paketet lämnade leverantören (Småland), upp till terminalen i Göteborg, lastades på bil..
Dag 1: Hinner inte med, paketet går tillbaka till Göteborg
Dag 2: Chauffören åker utanför dörren (!), ser att leveransen skall ske till en villa och antar att det är en privatperson, paketet går tillbaka till Göteborg
Dag 3: Samma chaufför som dag 2, levererar paketet, utan någon typ av ursäkt. Verkade dock som så att hon fått en ordentligt utskällning från trafikledaren, för i mitt samtal med trafikledaren framgick det mycket tydligt vad jag tyckte och tänkte om deras arbete.Idag kör vi ut våra paket med DHL… ganska ironiskt.
Anledning: En förbaskat trevlig chaufför (inte den kvinnliga), en prislista som talar för sig själv och ett intresse av att vara serviceinriktade.29 december, 2010 kl. 23:21 #117530GonteDeltagareKänner själv igen problematiken med Posten från när jag bodde i Lidköping, och från mitt första hem i Gbg. I mitt andra hem blev leverantörerna lite fler och soppan lite större men iaf bättre:
Mitt förra hem (andra i Gbg): Bergsjöhöjd, Göteborg
Krävs nyckel eller portkod för att komma in i huset. Ingen porttelefon.Posten: I början aviserades nästan allt pga att avsändaren inte skrev ut portkod på paketet, om det stod portkod kom de in och ringde på dörren. Efter något halvår blev det dock ett nytt bud, som sparade min portkod i sin handdator och så var det problemet löst.
DHL: Ringde *alltid* ca 5 minuter före ankomst och hade min portkod noterad redan andra veckan. De få gånger de matchade in att jag var ute kom budet antingen överens om att återkomma lite senare eller beställde nu utkörning åt mig, så jag slapp drillen med avisering och ringa terminal.
Mitt nuvarande hem: Almhög, Malmö
Krävs nyckel för att komma in. Ingen porttelefon.
Buden måste alltså ringa så att jag kommer utPosten: Har ringt en enda gång, alla andra gånger har de lastat paketet i bilen på morgonen och sen lämnat det på företagscenter på eftermiddagen. När jag har kollinr måste jag invänta att de kör till företagscenter, och när jag inte har det måste jag vänta en dag till på avi.
DHL: Ringer vid hälften av leveranserna. Andra hälften tas tillbaka till terminal, aviseras, vi begär ny utkörning och lämnar telefonnummer.
Schenker: Ringer aldrig vid första leverans och aviserar efter flera dagars väntan. Men ringer iaf vid ny utkörning…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.