Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › För stor andel nekade kort och faktura bet
- Detta ämne har 53 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2011 kl. 18:43 #95571CharlotteDeltagare
Jag börjar ledsna på den stora andelen nekade betalningar, dvs dumpade ordrar jag får. Har Sveawebpays betalningsfunktion på kort och faktura. Vissa veckor har varannan betalning nekats. Jag har försökt återkoppla till kunderna med mail där jag erbjuder förskottsbetalning, men det ger sällan napp.
Det är verkligen ett problem ! Vad gör man? Har ni samma bekymmer?14 februari, 2011 kl. 19:16 #118982nobynatorDeltagareÄven jag har sveawebpay och först för någon vecka sedan använder jag en ny plattform med möjligheten att se hur många ordrar blir dumpade pågrund av att Sveawebpay nekar. Börjar fundera lite på KLARNA för det är löjligt många nekade just nu.
14 februari, 2011 kl. 19:22 #118985CharlotteDeltagareJa det är väldigt många. Men frågan är just om någon annan är bättre? Har inte Klarna också en kreditupplysning utan kvittens?
14 februari, 2011 kl. 19:27 #118987nobynatorDeltagare@charlotte.kvarnhem@yahoo. 15351 wrote:
Ja det är väldigt många. Men frågan är just om någon annan är bättre? Har inte Klarna också en kreditupplysning utan kvittens?
De har oxå upplysning men godkänner fler än vad svea gör ENLIGT DEM, har tyvärr ingen erfarenhet men har inte sett någon som klagar på dem men på svea har jag sett flera.
14 februari, 2011 kl. 19:34 #118988jockesoftDeltagareVi hade Svea fram till en bit in i September, sen bytte vi till Klarna. Vi har en del som inte går igenom men andelen är lägre nu, ganska låg faktiskt (absolut aldrig 50%). Dock varierar det stort, vissa testar helt klart om de kan handla.
Nu när våra kunder nekas så hamnar de tillbaka i kassan med samma kundkorg och har möjlighet att prova ett annat betalsätt, väldigt få som väljer ett annat, tror faktiskt att jag kan räkna dessa på ena handens fingrar, vissa provar även delbetalning innan de ger upp.
14 februari, 2011 kl. 19:41 #118991fenrikDeltagare@jockesoft 15354 wrote:
Vi hade Svea fram till en bit in i September, sen bytte vi till Klarna. Vi har en del som inte går igenom men andelen är lägre nu, ganska låg faktiskt (absolut aldrig 50%). Dock varierar det stort, vissa testar helt klart om de kan handla.
Nu när våra kunder nekas så hamnar de tillbaka i kassan med samma kundkorg och har möjlighet att prova ett annat betalsätt, väldigt få som väljer ett annat, tror faktiskt att jag kan räkna dessa på ena handens fingrar, vissa provar även delbetalning innan de ger upp.
Att kunden hamnar i kassan igen och får info om det inträffade samt möjlighet att välja någonting annat tordes alla försöka leva upp till.
Däremot rekommenderar jag er att ringa klarna, fråga och förklara läget, kanske kan ni svea kunder få prova utan bindningstid. Svea har inte råd att riskera kreditförluster…vad vet jag, men är det så är klarna ett bättre val.
14 februari, 2011 kl. 20:05 #118995NicklasDeltagareJag har kört både Klarna och Svea och jag kan inte säga att fler blev nekade hos Svea jämfört med Klarna.
Väldigt få av dem som blir nekade väljer något nytt betalmedel utan jag tror att de provar systematiskt om det kan slinka igenom någonstans.15 februari, 2011 kl. 03:54 #119018ParvelitoDeltagareOm man har en stor andel nekade kunder tycker jag att man skall fundera på vad det är för trafik man drar till sig. Jag kör i egen regi och nekar c:a 4% av de som vill handla på faktura, och då är jag relativt sträng och mina kreditförluster är försumbara. Ser man till populationen i sin helhet så är det ju långt färre än 50% som har betalningssvårigheter, varför jag vill inrikta mig på vad det är för typ av trafik man drar till shopen om det ser ut så. Banners hos insolvens.se eller vad har ni gjort?
15 februari, 2011 kl. 17:58 #119046CharlotteDeltagareTack för era svar och synpunkter. Det var precis det jag önskade. Anmärkningsvärt är dock att jag blev uppringd av en herre från Svea idag. Han lyckades inte dölja sin irritation över att jag startat den här tråden. Iofs förståeligt, det är ju dålig marknadsföring. Men till Svea försvar är det ändå fairplay att lyfta fram två av hans argument.
1. De kortbetalningar som avvisas, är det bankerna som sätter stop för och inte svea.
2. För att använda hans ord : ”De kunderna Svea stoppar vill jag ändå inte göra affärer med”. Det kanske han har rätt i.
Han har såklart en poäng i att vi betalar för att slippa tjafs.
Men, att bli uppringd efter ett inlägg i ett öppet forum..nja, det känns nog sådär..15 februari, 2011 kl. 19:35 #119052Katrin LundgrenDeltagareVarför svarade han inte direkt i tråden i stället? Så att vi alla kunde få veta? Det hade väl varit bättre.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.