Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Flera fraktalternativ
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2015 kl. 08:48 #102463E-RollupDeltagare
Gällande betalningar är det ju konstaterat att ju fler alternativ kunden har att välja på ju bättre konvertering.
Gäller detta om man erbjuder flera fraktalternativ,, te.x Schenker, Posten och DHL men erbjuder samma pris.. Ofta vet ju företag vad som fungerar bäst hos just dem och kan de då vara lönt att ha flera alternativ åt kunderna att välja mellan?
12 februari, 2015 kl. 18:32 #177436FraktjaktDeltagareBåde Posten och Bring har gjort undersökningar kring detta där Bring´s rapport menar att sju av tio konsumenter tycker att bra leveransmöjligheter är avgörande vid valet av webbutik och en av tre tycker att det är viktigt att kunna välja mellan flera leveranssätt för produkterna som de köper. Posten rapport för Q4 menar på att valfrihet är viktigare än snabbhet. 75 procent av de svenska e-handelskonsumenterna anser att det är viktigt att få välja hur varan man beställt på Internet ska levereras.
12 februari, 2015 kl. 22:54 #177438CroonaDeltagareNej jag tycker inte du ska erbjuda flera fraktbolag. Det minskar din volym hos en transportör vilket leder till sämre förhandlade priser.
Alla former av undersökningar ska man ta med en nypa salt. Jag tar ingen sådan seriös förrän jag vet vem som beställt den OCH vilka frågor som har frågats.
13 februari, 2015 kl. 10:08 #177444EkraftDeltagareJag är mer och mer på den linjen att man får försöka anpassa sig till kundens önskemål. Jag bor i ett samhälle där vi endast har utlämning för Posten. Skickas det med DHL får jag åka till grannbyn en mil bort i skogen, skickas det med Schenker får jag åka en mil in till stan. Utbyggnaden av nya ombud har helt avstannat, och min lust att sitta och åka runt för att hämta upp paket är nere på noll. Leverans med Posten, annars för det vara. Om DHL och Schenker gör upp med vår lanthandel om att bli ombud kommer jag med glädje att beställa saker med dem.
Jag tror att en nyckel till att E-handeln skall kunna knapra fler marknadsandelar är att man kan få välja mer som konsument hur det skickas till mig. Det räcker inte med att man får välja ombud för jag vill inte gå till tre olika ombud och köa om jag köpt grejer från tre olika ställen. Istället vill jag kunna välja att allt hamnar på samma ställe. Allra helst vill jag få det hem till brevlådan, men jag förstår svårigheterna med att lösa det.
Jag tror småföretag resonerar likadant. De har inte tid att ta emot varubud som kommer under hela dagen med gods de beställt. De vill få allt vid ett tillfälle, vid ungefär samma klockslag varje gång.
Det här kräver så klart att transportföretagen på allvar börjar utveckla både den första och den sista milen i paketdistributionen, men det är dags.
13 februari, 2015 kl. 12:36 #177451bslaskDeltagare@Ekraft 81479 wrote:
Utbyggnaden av nya ombud har helt avstannat, och min lust att sitta och åka runt för att hämta upp paket är nere på noll. Leverans med Posten, annars för det vara. Om DHL och Schenker gör upp med vår lanthandel om att bli ombud kommer jag med glädje att beställa saker med dem.
Det här är mycket intressant, varför utökar inte transportbolagen antalet utlämningsställen längre? Det känns som att antal utlämningsställen borde vara en lika viktig konkurrensfaktor som pris och leveranstid.
13 februari, 2015 kl. 15:17 #177452FraktjaktDeltagareFler utlämningsstället är en kostnad för transportören i en prispressad bransch. Man ser att utvecklingen börjat gå framåt gällande obemannad utlämning så som att Posten testar sina obemannade paketautomater, olika fastighetssystem för paketboxar utvecklas för att kunna hantera en digital kvittens så att mottagaren inte behöver vara hemma för att ta emot osv.
16 februari, 2015 kl. 09:44 #177475Stefan72DeltagareMen det är är ju bara ett inrikesproblem isåfall? En kund som handlar på nätet är oftast så van med detta att denne även handlar nåt på ebay eller utrikes ibland. Då finns det inga val iallafall och då kan det ju slumpa sig så att man inte ens vet vem som kommer att leverera det i sverige.
Min personliga åsikt är att det i slutändan är priset som avgör. Kostar det 49kr med DHL och 149kr med posten så skulle jag ta DHL även om det är ett merjobb att hämta. Oftast saknas det koppling helt till den totala kostnadsbilden iallafall. Köper man nåt på nätet och betalar så lägger man ju sällan på de kostnader som är förenade med att hämta för bilen tankar man ju iallafall. Typ.
En del kan ju åka väldigt långt för att nån affär längre bort har extrapris på margarin och det är ju lite samma sak. Visst, de sparade nån krona på margarinet men kostnaden att hämta det vägs sällan in.
Och lite så tror jag man tänker med beställningar på nätet också.
Men visst, har man möjlighet till flera alternativ så är det ju bra men jag tror inte man gör kunden en tjänst.16 februari, 2015 kl. 21:11 #177494bslaskDeltagare@Fraktjakt 81488 wrote:
Fler utlämningsstället är en kostnad för transportören i en prispressad bransch. Man ser att utvecklingen börjat gå framåt gällande obemannad utlämning så som att Posten testar sina obemannade paketautomater, olika fastighetssystem för paketboxar utvecklas för att kunna hantera en digital kvittens så att mottagaren inte behöver vara hemma för att ta emot osv.
Jo kanske, men blir det mer än test? känns som att det kommer lite sporadiska nyhetsartiklar om att något bolag SKA testa olika boxar, men är det något av dessa test som konkretiseras och byggs vidare på?
Sen är det ju märkligt kan jag tycka att dessa tester (vad jag vet) endast genomförs i Storstan där avstånden till ombuden är minimala, det känns inte som syftet är att lösa glesbygdsproblemet?Det känns som det är mååååånga år bort innan ett sådant system skulle bli någorlunda rikstäckande :confused:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.