Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Felsummering av moms på DHL fakturor
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Majsan.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2011 kl. 07:57 #96507MajsanDeltagare
Vi har idag uppmärksammat att vi sedan april 2011 fått fakturor från DHL där momsen är felsummerad.
Visst det är inte så stora pengar, handlar om ören, men det skapar felavvikelser i bokföringen.
Har skickat iväg en fråga till DHL och återkommer när jag vet mer, men vill ändå göra er, som använder DHL, uppmärksam på detta och kanske kontrollera era egna fakturor.
24 september, 2011 kl. 08:11 #127551ParvelitoDeltagareJo, det är några ören fel på varje faktura här också, och jag har sett det ganska länge, men så länge det för min del är utgående moms så har jag tänkt att det är mest deras problem som skall förklara det där för Skatteverket… Jag har ju papper på att jag har betalat de här örena fel i moms (vanligen mindre diff än vad öresavrundningen är på). Om DHL å andra sidan satt i system att på hundratusentals fakturor ha lite fel moms så blir det ju en del pengar för dem att slanta in.
SPCS som jag använder larmar (gudskelov) bara på felaktigheter i ingående moms.
24 september, 2011 kl. 08:28 #127553MajsanDeltagareUrsäkta men nu tror jag Parvelito är lite morgontrött…..
Om du får en faktura från DHL med felsummerad moms så ligger väl ändå problemet hos dig med, eftersom det är DIN ingående moms och deras utgående.
Och precis som dig så har vi SPCS som nu larmade rejält denna månaden
24 september, 2011 kl. 08:34 #127554ParvelitoDeltagareNjae, jag har ju en faktura där det står att moms uttagits med ett visst belopp. Något annat än det beloppet kan jag inte gärna bokföra, och är knappast skyldig att betala heller. Det måste alltid vara utfärdaren av en faktura/kvitto som är ansvarig för att det är rätt, knappast mottagaren.
Innan DHL gick över till sitt nya fakturasystem så avrundade de alla belopp till hela kronor, inkl momsen, utan att ange det på fakturan (så gjorde många system förr i världen när man inte ville låta databaserna fyllas med något så trivialt som ören) och då blev diffarna än större även om de var konsekventa och begripliga.
(För övrigt har jag momskontrollen inställd på att inte larma om det är mindre diff än 10 öre, det kan vara därför den inte larmar på dessa missar).
4 oktober, 2011 kl. 15:11 #128105MajsanDeltagareHär kommer svaret från DHL. Förseningen av deras svar är pga. mig och inte dom
”Vi är medvetna om detta och har uppmärksammat det vid ett flertal tillfällen, vi jobbar för närvarande på detta genom felsökningar m.m. för att åtgärda detta så snart som möjligt.
För ytterligare information vänligen kontakta vår kreditavdelning på 08 – 543 450 50″
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.