Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Felplock och lagerdesign

Visar 5 inlägg - 11 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #182460
    AndreasG
    Deltagare

    Fel av mig. Vi plockar från hylla enligt ovan. Sen har vi plockplats. Till varje kunds order skrivs följesedel och plocklista (mer eller mindre samma) ut.

    På packbordet så läggs produkterna på respektive följesedel och packas allt eftersom.

    #182463
    Dan
    Deltagare

    Okej, jag hade gått ner mig och packat själv om du inte gjort det redan.

    Detta låter som slarv eller någon mindre korrupt rutin som ställer till det. Nu vet jag inte vad era felsiffror är så svårt att säga.

    Om ni plockar order för order men personalen har med sig flera följesedlar åt gången så kan det vara där felen uppstår. Lösningen på det är att plocka på slinga eller i ”bulk” med en plockvagn där ni har plats för 10-20 orders i lådor.

    Men jag famlar lite i blindo här eftersom jag inte vet hur ni jobbar mer exakt. Generellt är steg 1 att gå ner och testa själv och se var felen uppstår, steg 2 är att mäta felen och om möjligt koppla det till person. En person som har svårt skilja på produkterna kan orsaka alla fel och då är det inte ett systemfel egentligen. Då får man sätta den personen på en position där detta inte uppstår (om felet uppstår vid plock, sätt den på pack osv).

    #182470
    Stefan72
    Deltagare

    Jo i första hand är det väl personalen man får titta på om det är mycket fel. Blir ju fånigt att strukturera om och scanna på femtielva ställen om alla liksom skiter i allting. Jag föreställer mig iallafall att om man har motiverad och intresserad personal så har man troligen extremt lite felplock och det lilla man får kan tillskrivas misstag. Blir det mycket felplock så beror ju inte det på att det inte scannas flera gånger.

    #182478
    Kocken
    Deltagare

    Vi scannar allt när de packas och ser inga nackdelar i de, bara fördelar. Svårt att räkna hem felplock, eftersom alla fel är minst dubbelfel, där man får fel på lagersaldon på två produkter, missnöjda kunder, flera fraktkostnader m.m.

    #182504
    AndreasG
    Deltagare

    Finns lite olika bud internt på hur man skall gå vidare. Ett problem då vi inte skannar är att skriver en kund att någon produkt saknas så måste vi först konstatera att så faktiskt är fallet. Ofta kan vi se hur produkten vart förpackad genom att få foto skickad till oss. Oavsett vilket så skapar detta en rad mail för att lösa problemet.

    Flöde
    1) Kund kontaktar att om att vara saknas
    2) Vi beklagar det inträffade och ber om lite kompletterande underlag (typ en foto)
    3) Kund återkommer
    4) Vi återkopplar ifall de vill ha återbetalning eller saknade varan skickad (saknas en mindre produkt så görs återbetalning direkt)
    5) Kund bekräftar hur de vill göra
    6) Vi bekräftar att så har skett

    Som jag nämnde i den ursprungliga posten så är det nästan alltid så att de är billigare att även låta kunden behålla den felskickade varan då vår kostnad för return är relativt hög.

Visar 5 inlägg - 11 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.