Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Felaktigt värde på order
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 12 månader sedan av joki.
-
FörfattareInlägg
-
27 december, 2013 kl. 11:08 #101162jokiDeltagare
Hallå,
Skulle behöva lite hjälp med ett problem vi fått. Vi beställde lite varuprover från Kina, som vi fick hem för drygt en månad sen. Totala kostnaden var runt 1500. Vi väntade och väntade på fakturan från DHL och till slut ringde jag och fråga vart den höll hus, då berättade dem att värdet på ordern var 5 kr (eller USD) och att det var därför ingen faktura kom. Jag kontaktade vår leverantör med problemet, då DHL sa att det var han som skulle fixa det om någon, men han verkar inte vara haj på korrigera det här. Han säger något om att vi kan säga att det var en julklapp från vänner i Kina..
Finns det något sätt att lösa det här på? Vi har redan bokfört kostnaden och angett att vårt lagervärde ökat med den här summan (ekonomi är inte riktigt min avdelning i företaget). Vi vill gärna undvika att fela med ekonomin så här tidigt.
All hjälp uppskattas!
27 december, 2013 kl. 11:41 #171481nathandlarentinaDeltagareTag själv kontakt med tullverket och gör en rättelse.
28 december, 2013 kl. 20:39 #171511henrikDeltagareSjälva varuvärdet är det du faktiskt betalt oavsett vad de har angett för varuvärde vid frakten. Det kan vara bra ändå att kontakta din leverantör så du kan få någon sorts kvitto så du har betalningsunderlag till bokföringen. Vad gäller förtullning och införselmoms så måste du kontakta tullen och göra en deklaration i efterhand.
29 december, 2013 kl. 13:53 #171517jokiDeltagareTack för hjälpen!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.