Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Feedback på VVS & Badrum Specialisten
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av mickevvs.
-
FörfattareInlägg
-
11 januari, 2012 kl. 11:59 #97141mickevvsDeltagare
Hej, Är ny här på detta forumet så jag tänkte börja med lite kort information också.
Jag jobbar då som webbdesigner för VVS & Badrumspecialisten. Vi har jobbat en hel del med webbutiken såsom ny design, nya funktioner och en rejält massa SEO.
Nu i detta läget så känner vi oss ganska nöjda med webbutiken, Vi har även gjort en del kundundersökningar där vi då frågat om funktionaliteten på hemsidan och designen med majoritet på positiva svar (Har det kommit något negativt så har vi åtgärdat detta). En sak att tänka på när ni kikar på sidan är att den drivs av Jetshop. Alltså då att vi har vissa begränsningar när det gäller funktioner och viss del av designen.
All kritik uppskattas även också i SEO-syfte.
11 januari, 2012 kl. 14:24 #133905karlhogbomDeltagareHej Micke..
Jag gick in och kikade lite (mest för nyfikenhetes skull). Ett par saker som jag direkt reagerade på
1. i produktlistvy så ser man 2 knappar ”mer info” och ”köp” trycker jag på köp så köper jag inte produkten utan jag kommer endå till produktsida för mer info, trots att jag redan har valt att köpa produkten och klicka på ”köp”. Detta kan vara enerverande för kunder som redan vet vad dom vill ha och vill bara få ner grejerna o korgen så att säga.
2. Kassan: kassan är lite förvirrande när man har priser på produkter och antal direkt i överst på sidan och sedan en sammanställning av exakt samma saker längst ner. Jag anser att när man kommer till kassan har man redan tittat klart på bilderna och man vill göra kassan så lite rörig som möjligt för att underlätta för kunden. – när kunden kommer till kassan har han / hon redan bestämt sig för att slutföra köpet, här gäller det att underlätta för kunden
3. du bör skilja på kassa / kundvagn.. när kunden är i kundvagnen är man inte än redo att slutföra köpet och man skall då inte bli förvirrad av att kassa finns på samma sida.
4. Kundvagnen symboliseras av en pepperkasse vilket känns inte ogenomtänkt..
5. man är ombedd att kryssa i en ruta för att konfirmera att man är 18 år i kassan, ta bort detta och skriv in det i era köpvillkor istället… (en klick mindre för att slutföra ett köp)
6. att brevavvisera kostar pengar, om du gör det *oblegatoriskt att lämna mobilnummer istället för fast telefon så kommer du att kunna sms-avisera mer.
7. Hur fraktas mina saker? kan jag välja olika fraktalternativ? postförskottt?
ja, det var ett par saker som jag reagerade på.. kom gärna med feedback på feebbacken11 januari, 2012 kl. 14:54 #133907ande85DeltagareTycker att layouten i stort passar målgruppen, dock anser jag att välkomsttexten på startsidan är väldigt störande och ger ett rörigt intryck till designen.
Dels hade jag kanske dragit ner storleken på typsnittet något men framförallt antingen lagt in mer luft i mellan raderna eller delat in texten i olika stycken. Helst av allt bytt plats på texten, man kan inte få in den i exempelvis i StartPageSlidern?
11 januari, 2012 kl. 15:30 #133909mickevvsDeltagare@karlhogbom 31975 wrote:
Hej Micke..
Jag gick in och kikade lite (mest för nyfikenhetes skull). Ett par saker som jag direkt reagerade på
1. i produktlistvy så ser man 2 knappar ”mer info” och ”köp” trycker jag på köp så köper jag inte produkten utan jag kommer endå till produktsida för mer info, trots att jag redan har valt att köpa produkten och klicka på ”köp”. Detta kan vara enerverande för kunder som redan vet vad dom vill ha och vill bara få ner grejerna o korgen så att säga.
2. Kassan: kassan är lite förvirrande när man har priser på produkter och antal direkt i överst på sidan och sedan en sammanställning av exakt samma saker längst ner. Jag anser att när man kommer till kassan har man redan tittat klart på bilderna och man vill göra kassan så lite rörig som möjligt för att underlätta för kunden. – när kunden kommer till kassan har han / hon redan bestämt sig för att slutföra köpet, här gäller det att underlätta för kunden
3. du bör skilja på kassa / kundvagn.. när kunden är i kundvagnen är man inte än redo att slutföra köpet och man skall då inte bli förvirrad av att kassa finns på samma sida.
4. Kundvagnen symboliseras av en pepperkasse vilket känns inte ogenomtänkt..
5. man är ombedd att kryssa i en ruta för att konfirmera att man är 18 år i kassan, ta bort detta och skriv in det i era köpvillkor istället… (en klick mindre för att slutföra ett köp)
6. att brevavvisera kostar pengar, om du gör det *oblegatoriskt att lämna mobilnummer istället för fast telefon så kommer du att kunna sms-avisera mer.
7. Hur fraktas mina saker? kan jag välja olika fraktalternativ? postförskottt?
ja, det var ett par saker som jag reagerade på.. kom gärna med feedback på feebbacken1. Detta ska jag åtgärda på studs. En stor miss ifrån min sida (hehe lätt att bli hemmablind).
2. Denna delen är lite problematisk, Jetshop har byggt det så. Så där kan jag tyvärr inte göra så mycket p.g.a. begränsningar. Samma sak för 3 och 4. 4.an skulle jag kunna göra något åt, Men vi har testat en hel del saker för att få en så snygg ”kundvagnslogga” som möjligt, Och denna passade bäst i det skedet hehe.
5, 6 och 7 är åtgärdade nu. Att man ska klicka i om 18 år är borta helt. Nu måste man också skriva i mobilnummer (hjälper oss även i vårt lokala system).
Vi har bara ett fraktalternativ för tillfället och vi har ju fri frakt på allt, Men fraktalternativ finns ändå med nu hehe.
Vad tyckte du om designen och navigeringen i allmänhet då?
11 januari, 2012 kl. 15:36 #133911mickevvsDeltagare@ande85 31980 wrote:
Tycker att layouten i stort passar målgruppen, dock anser jag att välkomsttexten på startsidan är väldigt störande och ger ett rörigt intryck till designen.
Dels hade jag kanske dragit ner storleken på typsnittet något men framförallt antingen lagt in mer luft i mellan raderna eller delat in texten i olika stycken. Helst av allt bytt plats på texten, man kan inte få in den i exempelvis i StartPageSlidern?
Vad roligt att du nämnde om just startsidan. Jag hade nämligen tänkt ändra på startsidan så den blir mer ”dynamisk”, Och då lär texten ändras på något sätt.
jag ska fundera på att lägga in den i bildspelet, Ingen dum idè alls
6 februari, 2012 kl. 13:15 #135738mickevvsDeltagareUppdaterar detta lite nu.
Vi har nu gjort en hel del ändringar efter er feedback här. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med texten på startsidan för den finns även där för sökmotoroptimeringssyfte också.
Hur tycker ni det har gått såhär långt?
6 februari, 2012 kl. 13:23 #135740Jimmy OstromDeltagareJag har inga problem med texten som är under bildspelet, ser bra ut anser jag!
@mickevvs 34000 wrote:
Uppdaterar detta lite nu.
Vi har nu gjort en hel del ändringar efter er feedback här. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med texten på startsidan för den finns även där för sökmotoroptimeringssyfte också.
Hur tycker ni det har gått såhär långt?
6 februari, 2012 kl. 20:14 #135767Anton ADeltagareHar inte heller något problem med texten.
Allternativt skulle man kunna lägga texten under produkterna?7 februari, 2012 kl. 06:16 #135790Jimmy OstromDeltagareJa men då värderas dom lite lägre hos vår bästa kompis G:)
@skinza.se 34032 wrote:
Har inte heller något problem med texten.
Allternativt skulle man kunna lägga texten under produkterna?7 februari, 2012 kl. 07:14 #135794mickevvsDeltagareJa texten värderas sämre ju längre ner på sidan den hamnar. Först så skulle vi inte ha någon text på startsidan. Men vid senare efterforskningar så visar det sig att det har faktiskt har varit till stor betydelse för vår SEO.
Kul att ni tycker det blir bra i alla fall . En annan är ju så hemmablind nu (Vilket är lätt att bli). Hur är det med våra ”köp” knappar? Jag har haft lite funderingar på att faktiskt göra dom blåa istället för svarta. Men det kanske blir lite för mycket av det goda. Jag vet inte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.