Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Feedback på vintagesmulor.se
- Detta ämne har 23 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Frida.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2012 kl. 18:21 #97528FridaDeltagare
Hej allihopa!
Nu har jag haft min webshop igång i snaaaart 2 år. Designen har varit sig lik hela tiden och jag älskar den. Men jag är rädd för att bli för bekväm och hemmablind. Är det någonting jag missat eller som jag kan tweaka?
Även nyfiken på hur ni har gjort, totalbyter ni design var X:e år? Vill kunderna ha lite uppfräschning ibland eller gillar de att känna sig som hemma på sajten?
Tacksam för era tankar.
2 april, 2012 kl. 17:57 #141263FridaDeltagareVerkligen ingen som har några tankar?
2 april, 2012 kl. 18:10 #141266Per NilssonDeltagare@Frida 40083 wrote:
Verkligen ingen som har några tankar?
Hade glömt av denna
Jag gillar din logotyp, den är snygg.
Butiken är snyggt strukturerad och lättöverskådlig.
Det enda jag har att anmärka på (än så länge) är att butiken känns lite grådassig och trist, det är lite mumintroll-känsla över den.
Jag skulle byta ut den allmänna dela-funktionen till 3 dedikerade knappar, facebook, Goolge+ (eller Twitter) och Pinterest. Jag tror att dina produkter skulle uppskattas på Pinterest.
Jag skulle även lägga lite tid på SEO-arbete. Vad jag då tänker på framför allt är description-texterna. Du borde ha det ordet du vill ranka högt på först i meningen.
Exempel:
Url: retro-servetter-5-paket
Titel: Retro-servetter (vi låtsas att det är det ordet du vill synas mest på)
Produktbeskrivning: Retro-servetter är bla bla bla bla bla bla bla bla bla grymt snygga.
Description-data: Retro-servetter köper du hos oss. Vi har stört utbud på retro-servetter. Ord ord ord ord ord ord.
2 april, 2012 kl. 19:03 #141268FridaDeltagareTack Per för att du tar dig tid!
@Per Nilsson 40086 wrote:
Jag gillar din logotyp, den är snygg.
Butiken är snyggt strukturerad och lättöverskådlig.
Tack, kul att höra!
@Per Nilsson 40086 wrote:
Det enda jag har att anmärka på (än så länge) är att butiken känns lite grådassig och trist, det är lite mumintroll-känsla över den.
Ja, det kanske behövs någon form av uppryckning. Vet inte vad bara. Jag gillar det stilrena. Men vill inte att det blir tråkigt heller förstås. Jag får fundera vidare.
@Per Nilsson 40086 wrote:
Jag skulle byta ut den allmänna dela-funktionen till 3 dedikerade knappar, facebook, Goolge+ (eller Twitter) och Pinterest. Jag tror att dina produkter skulle uppskattas på Pinterest.
Har faktiskt fått lite inlänkar från Pinterest! Vet dock inte om det är en förändring som kommer kosta pengar (Wikinggruppen, som jag har, tar betalt för sånt) och i så fall tror jag inte det är en ekonomiskt försvarbar förändring.
@Per Nilsson 40086 wrote:
Jag skulle även lägga lite tid på SEO-arbete. Vad jag då tänker på framför allt är description-texterna. Du borde ha det ordet du vill ranka högt på först i meningen.
Exempel:
Aha! Spelar sånt roll? Jag har ju meta-beskrivningar och meta-sökord till varje vara. Det verkar funka bra, jag har klättrat till förstasidan (och i flera fall första alternativet) på alla de sökord jag satsat på. Men ska tänka på det i fortsättningen, det finns ett par sökord som behöver en skjuts och där kan jag testa.
Tack för att du tog dig tid!
2 april, 2012 kl. 19:43 #141271Anton ADeltagare@Frida 40089 wrote:
Har faktiskt fått lite inlänkar från Pinterest! Vet dock inte om det är en förändring som kommer kosta pengar (Wikinggruppen, som jag har, tar betalt för sånt) och i så fall tror jag inte det är en ekonomiskt försvarbar förändring.
Jag fick intrycket att de fixar sådant gratis! Allt som inte innebär att göra om hela designen ska de fixa gratis eftersom man själv inte har tillgång till koden.
2 april, 2012 kl. 21:51 #141290hakedqDeltagare@Frida 40089 wrote:
Aha! Spelar sånt roll? Jag har ju meta-beskrivningar och meta-sökord till varje vara. Det verkar funka bra, jag har klättrat till förstasidan (och i flera fall första alternativet) på alla de sökord jag satsat på. Men ska tänka på det i fortsättningen, det finns ett par sökord som behöver en skjuts och där kan jag testa.
Tack för att du tog dig tid!
Meta keyword och meta description påverkar inte din ranking, men det bra att skriva en lockande meta description då det (vanligtvis) är den som syns i sökresultatet. En bra meta description kan leda till att du t.o.m. får mer klick än sajter som rankar bättre än dig.
Tycker butiken ser riktigt snygg och stilren ut! Som Per Nilsson skriver är det nog framför allt SEO-biten som det kan göras en del förbättringar.
Tycker du ska göra det enklare att dela genom att ha Facebook-, Twitter-, Pinterest-knappar m.m. på produktsidorna, addthis.com-delningsknappen som finns där tror inte jag att folk använder sig av.
En grej till är att du borde registrera facebook.com/VintageSmulor som adress till Facebook-sidan istället för den nuvarande så får du lite snyggare URL som dessutom är enklare att komma ihåg.
3 april, 2012 kl. 06:26 #141297FridaDeltagare@skinza.se 40092 wrote:
Jag fick intrycket att de fixar sådant gratis! Allt som inte innebär att göra om hela designen ska de fixa gratis eftersom man själv inte har tillgång till koden.
Nja, inte allt. Har betalat för en del förändringar, de kan ju inte jobba gratis. Men det skadar ju inte att fråga!
@hakedq 40112 wrote:
Meta keyword och meta description påverkar inte din ranking, men det bra att skriva en lockande meta description då det (vanligtvis) är den som syns i sökresultatet. En bra meta description kan leda till att du t.o.m. får mer klick än sajter som rankar bättre än dig.
Tycker butiken ser riktigt snygg och stilren ut! Som Per Nilsson skriver är det nog framför allt SEO-biten som det kan göras en del förbättringar.
Tycker du ska göra det enklare att dela genom att ha Facebook-, Twitter-, Pinterest-knappar m.m. på produktsidorna, addthis.com-delningsknappen som finns där tror inte jag att folk använder sig av.
En grej till är att du borde registrera facebook.com/VintageSmulor som adress till Facebook-sidan istället för den nuvarande så får du lite snyggare URL som dessutom är enklare att komma ihåg.
Åh okej. Undrar vad det då är som gör att jag klättrat så mycket i sökresultaten? Från att vara på sidan 3 till förstaresultatet på t. ex ”vintage webshop”. Visserligen har jag varit igång ett tag nu (snart två år). Ska jobba på det där med meta description, det har jag faktiskt tänkt på med glömt bort. Så tack!
Nej, jag tror inte delningsknapparna används mycket alls faktiskt. Är det vanligt överlag eller är det för att jag har för många onödiga alternativ?
Ah, bra idé!
Tack allihopa för hjälpen!
3 april, 2012 kl. 08:32 #141316hakedqDeltagare@Frida 40120 wrote:
Åh okej. Undrar vad det då är som gör att jag klättrat så mycket i sökresultaten? Från att vara på sidan 3 till förstaresultatet på t. ex ”vintage webshop”. Visserligen har jag varit igång ett tag nu (snart två år). Ska jobba på det där med meta description, det har jag faktiskt tänkt på med glömt bort. Så tack!
Nej, jag tror inte delningsknapparna används mycket alls faktiskt. Är det vanligt överlag eller är det för att jag har för många onödiga alternativ?
Ah, bra idé!
Tack allihopa för hjälpen!
Att du varit igång i snart två år och fått en del länkar är nog förklaringen till att du rankar #1 ”vintage webshop”. Nu blir nästa steg att hamna högt på fraser som ”vintage kläder”, ”vintage kläder online” m.m, ett tips är att kolla efter vad folk söker efter med verktyget Google Keyword Tool, där kan man t.ex. få fram att det görs ~210 sökningar efter ”vintage webshop” och ~4400 sökningar efter ”vintage kläder” per månad i Sverige.
Jag skulle rekommendera att du lägger upp en H1-rubriktagg på förstasidan med sökord du vill synas med (t.ex. ”Vintage kläder och inredning” eller nåt liknande) och ha en kortare text under med info om vintage och vad som finns i butiken, det skulle definitivt vara positivt för din ranking!
Personligen gillar jag inte addthis-delningsknappen, tycker det är irriterande att den ”poppar upp” när man för musen över och det är alldeles för många alternativ. Enkla delningsknappar som Facebook Like där man gillar direkt när man klickar på knappen (om man är inloggad på Facebook) tror jag betydligt fler använder sig av, dessutom kan man se hur många andra som har klickat och delat.
3 april, 2012 kl. 09:13 #141320Per NilssonDeltagare@Frida 40120 wrote:
Nej, jag tror inte delningsknapparna används mycket alls faktiskt. Är det vanligt överlag eller är det för att jag har för många onödiga alternativ?
!
Fokusera på de som används mest idag (och är viktigast), de jag nämnde i tidigare inlägg är de som jag personligen rekommenderar.
3 april, 2012 kl. 10:23 #141324Per NilssonDeltagare@Frida 40089 wrote:
Aha! Spelar sånt roll? Jag har ju meta-beskrivningar och meta-sökord till varje vara. Det verkar funka bra, jag har klättrat till förstasidan (och i flera fall första alternativet) på alla de sökord jag satsat på. Men ska tänka på det i fortsättningen, det finns ett par sökord som behöver en skjuts och där kan jag testa.
Tack för att du tog dig tid!
Jag skulle säga att meta-desciption-texten är jätteviktig idag och spelar stor roll på hur dina sidor rankas.
Idag är Google mycket duktigare på att förstå hur viktig och relevant en sida är.
Om du t.ex. har ditt nyckelord (det ord du helst vill synas på gällande en viss produkt) i sidtiteln, i url:en och i meta-desc. så är det mycket troligare att Google uppfattar den sidan som en relevant sida när det gäller [det ord du vill synas på]
156 tecken är det perfekta antalet tecken för en bra meta-description.
Du får självklart göra som du vill, men om du vill se hur jag har lyckats med min SEO kan du t.ex. prova att googla lite knivrelaterade ord.
Ex: Filékniv*r *=a
Med vänlig hälsning
Per -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.