Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Feedback på vår butik | Varför säljer vi inte?
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 6 månader, 1 vecka sedan av Histalt.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2019 kl. 13:01 #105176SippeDeltagare
Hej!
Vi startade i våras en webbshop retroheaven.se.
Vi vill gärna ha lite tips om saker som vi bör tänka på eller förändra.
Vi har under sommaren marknadsfört oss på lite olika sätt och har senaste månaderna börjat med mer och mer annonsering på Facebook. Vi får fler och fler besökare, så även följare på både Facebook och Instagram.
Men köpen ökar inte i samma utsträckning.Så har ni tips eller idéer är dom välkomna!
Mvh Simon
18 november, 2019 kl. 11:35 #186698CesarDeltagareSidan är skitdålig så börja där. Ni borde bygga om den helt, jag antar att ni gjort den själv och det är inte så lätt.
Mitt bästa tips:
https://services.google.com/fh/files/events/pdf_retail_ux_playbook.pdfUtgå från denna PDF + kolla hur dom bästa e-handlarna gjort och ta det bästa från alla (ingen är bäst på allt, vissa är bra på menyer, andra på sök osv) sen applicerar ni det på er egna sajt.
Gör en kravställning, kontakta webbutvecklare på tex fiverr.com eller freelancer.com som har bra omdömen, skicka kravställningen till utvecklaren och vänta på att magi skapas.
Har ni pengar så gå till en svensk utvecklare så är det lättare med kommunikationen.
Om ni behöver hjälp med att driva projektet så kan jag hjälpa er. (mod får ta bort detta om man inte får hjälpa andra)
18 november, 2019 kl. 12:50 #186701SippeDeltagareTack för svar Cesar!
Vi har ju valt detta koncept just för att hålla ner kostnaderna och kanske efter hand lägga över mer och mer arbete på någon annan.
Jag kan ta att sidan är skit, ur det perspektivet att vi gjort allt själva.
Men har svårt att ta att detta är orsaken till låg konvertering.Varför lägger så många saker i kundvagnen om dom tycker att sidan är skit?
Mvh Simon
19 november, 2019 kl. 12:30 #186706DynacubeDeltagareHej!
Fråga er själva!
Kanske bästa frågan är vad är det som gör er unik mot andra e-handlare inom denna kategori produkter? Denna frågan kan hjälpa er hitta svar på vad ni bör arbeta med eller/och investera i.Hemsidan
När det kommer till hemsidan så finns det massor med arbete!!!Hemsidan känns svår navigerad svårt att få ett första intryck av hemsidans helhet!
Dock inget fel på leverans och betalnings metod.
*Det jag ser är en lång meny med massor av rader texter (Länkar)
*Det andra är när man kommer in på hemsidan så måste jag scrolla ner för att se de första produkterna som ni säljer.Här har du förslag på åtgärder som kan få kunder att lite mer på er som i sin tur kan leda till köp!
Många kunder tänker oftast Oseriös hemsida = dåligt företag (vilket det inte alls behöver vara med detta är stor faktor som göra att folk inte vågar köpa på internet)
1.) Jag skulle inte ha ett färg tema som skulle kunna uppfattas fel av t.e.x färgblinda samt med människor som har läs och skriv svårigheter.
2.) Utvalda produkter först på hemsidan ev erbjudanden samtidigt (Banner eller annat format)
3.) Tydligare meny med mindre antal expanderade länkar.
4.) Bättre produkt bilder! (ta in en produktfotograf)
5.) Använd Trustpilot – Upplev effekten av kundomdoemen eller annan tjänst hänvisa även på er egna hemsida.
6.) Om ni inte har pengar till en professionell logotyp eller har svårt att få till färg tema så rekommenderar jag Access to This Page Has Been Blocked där kan ni hitta billiga logotyper och grafiska profiler.
Alla 6 punkter är viktiga och precis som Cesar säger ta hjälp av Googles retail ux playbook eller en webbyrå.
Hör av dig om ni har några problem eller funderingar!
Lycka till20 november, 2019 kl. 12:33 #186707SippeDeltagareTack för svar Dynacube!
Du har rätt i det du säger. Dock känns det som att det är dom stegen vi ska ta för att utveckla sidan när vi har fått igång den, inte att det är kvar för att få nått sålt.
Vi har gjort lite små ändringar som redan gjort skillnad så vi fortsätter nog i våran stil och ser vad som händer framöver.
Men tackar för era tips och tar absolut med mig dom tills det är dags för en uppgradering av shoppen!
Mvh Simon
20 november, 2019 kl. 15:57 #186708mjoDeltagareHelt rätt. Om ni inte säljer något trots rätt trafik till sidorna, så är det ingen idé att lägga energi. Det finns bara två parametrar som spelar någon egentlig roll och det är rätt produkt till rätt pris.
Resten är bara optimering.
Jag kan personligen intyga att designen av sidorna inte spelar någon som helst roll. Vill folk ha produkterna så handlar dom ändå.
Det är nog snarare så att ni antingen inte når ut till rätt målgrupp, eller också är intresset för 50-tals produkter väldigt lågt. Det ni kan göra är att se om det finns klubbar, marknader eller annat med rätt målgrupp och försöka göra reklam hos dom. Kanske ge vissa grupper rabatt.
Lycka till!
20 november, 2019 kl. 19:45 #186709SippeDeltagareTack mjo!
Ja det är lite så jag känner. Det verkar absolut finnas intresse så vi behöver nog pricka vår målgrupp bättre, och prova oss fram lite
18 januari, 2020 kl. 01:04 #186761JimiWikmanDeltagareSer att klimatet blivit lite vassare här sedan jag sist var här
Med en liten budget så är det kanske lite begränsat vad man kan göra, men man kan göra ganska mycket med bara färg och text
Min först fråga när jag kom in på sidan var: ”vad menar ni med retro?”
Loggan gav en hint om 80 talet, men produkterna kändes mycket som 50-60 tal. Om ni berättar för mig vad ni menar så blir det lättare för mig att förstå vad ni säljer. Exempelvis ”Nostalgi från 1950 till 1975 då världen var lite enklare”
Tänk på er målgrupp. Nostalgi säljer ni till en något äldre generation misstänker jag och då är något större fonter och lite renare still kanske mer passande. Minska stöket och lyft upp er viktigaste information tydligt. Om jag knappt kan läsa texten i loggan så är det nog fler som har samma problem. Fontstorleken kan ni dra upp till 15-16 pixlar utan problem och jag skulle också välja en lite kraftigare font för löpande text och sedan en rubrik font som matchar er tidsepok.
Färger. Er sida blir väldigt ljus och färglad när ni väljer tre väldigt kraftiga färger. Om ni byter ut den gröna färgen mot gul får ni hela CMYK spektrumet och då behöver ni ha det i betydligt mer heltäckande stil (typ Inkclub) för att det inte ska ge fullt med ljusfläckar i ögat. Igen tänk på vilken typ av retro ni vill representera och välj färger därefter.
Konvertering. Ni skriver att ni har problem med övergången till beslutsfasen, dvs när shoppingen avslutas och beslut om betalning ska tas. Jag kan tänka mig att även om det i viss mån kan vara att några backar för att man inte gillar Klarna så tror jag det är mer troligt att priset inte matchar butikens känsla. Med det menar jag att ni har design som säger att det är lite budget variant, men priserna känns lite höga,speciellt om man vill plocka ihop ett litet minnes-kit. Med designen kan ni justera den känslan så det blir mer som att era produkter är lite samlar objekt och av gammal hederligt hantverk så passar det ihop med prisbilden.
Inget av det här kostar speciellt mycket och ni kan nog få hjälp med både lite HTML och CSS om ni behöver det. Lite grafik kan ni nog få hjälp med också ska ni se.
Överlag gillar jag era produkter och jag tror att om ni kör fysisk butik och personlig kontakt på bilträffar med mera så ska ni nog få snurr på det här. Med den gemenskap som finns i de kretsarna skulle jag nästan lyfta fram några av era kunder genom att fråga om ni får ta en bild på dem med en produkt i handen och fråga om ni får lägga upp det på hemsidan.
Sedan kan jag föreslå att ni marknadsför er på veteran träffar och Guldwinge klubbarna om ni inte redan gör det. Kan tänka mig att det finns en hel del kunder där också.
Lycka till med butiken och ge inte upp. Nostalgi är känslomässigt guld, så ni behöver bara hitta er identitet som påminner kunderna om deras barndom
14 maj, 2024 kl. 09:41 #205452HistaltDeltagareGrattis till er webbshop och ert framsteg med marknadsföringen! Att öka antalet besökare och följare är en bra början, men för att översätta det till fler köp kan det vara bra att tänka på följande:
1. **Konverteringsoptimering på webbplatsen**: Se över er webbplats för att säkerställa att den är användarvänlig och lockande för besökarna. Det kan innebära att förbättra navigeringen, tydliga call-to-action-knappar för att leda besökare till köp, och en enkel och smidig kassa.
2. **Produktbeskrivningar och bilder**: Se till att era produktbeskrivningar är informativa och engagerande. Använd högkvalitativa bilder som visar produkterna från olika vinklar och ger en tydlig bild av vad kunderna kan förvänta sig.
3. **Användarrecensioner och social proof**: Inkludera användarrecensioner och betyg på era produktsidor för att bygga förtroende hos potentiella kunder. Social proof kan övertyga osäkra kunder om att göra ett köp.
4. **Kampanjer och erbjudanden**: Använd kampanjer och erbjudanden för att locka besökare att göra ett köp. Det kan vara rabattkoder, köp-två-få-en-gratis-erbjudanden eller fri frakt för order över en viss summa.
5. **Följa upp med potentiella kunder**: Implementera en strategi för att följa upp med besökare som lagt produkter i sin kundvagn men inte genomfört köpet. Det kan vara genom att skicka påminnelser via e-post eller retargeting-annonser på sociala medier.
6. **Kundtjänst och support**: Se till att er kundtjänst är tillgänglig och snabb att svara på frågor och hantera eventuella problem. Bra kundservice kan göra skillnaden mellan en engångskund och en återkommande kund.
7. **Analys och uppföljning**: Fortsätt att analysera er trafik och konverteringsdata för att identifiera möjliga flaskhalsar och möjligheter till förbättring. Använd verktyg som Google Analytics för att få insikt i hur besökare interagerar med er webbplats.
Genom att fokusera på dessa områden och kontinuerligt testa och optimera er webbplats och marknadsföringsstrategier bör ni kunna öka era konverteringar och få fler köp från era besökare. Lycka till!
15 maj, 2024 kl. 07:26 #205453HistaltDeltagareCongratulations on your webshop and your progress with marketing! Increasing the number of visitors and followers is a good start, but to translate that into more purchases, you may want to consider the following:
- Site Conversion Optimization
- User Reviews and Social Proof
- Product Descriptions and Images
- Promotions and Offers
- Follow up with potential customers
- Customer service and support
- Analysis and follow-up
- Liteblue
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.