Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Feedback på ny webbutik – ManIsland.se
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av OskarK.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2012 kl. 06:59 #97942OskarKDeltagare
Hej alla e-handlare,
Skulle vilja få feedback och åsikter på min första webbutik som jag planerar att dra igång så snart som möjligt. Är min allra första webbutik så det kan vara säkert vara saker som behöver rättas till eller förbättras.
Något som behöver rättas till?
Funkar designen?
Seo förbättringar?
Etc
/Mvh Oskar
20 april, 2012 kl. 08:21 #143189JimmysDeltagareHej!
Du anger ”Alltid 29 kr i frakt” men den billigaste frakten som går att välja är 99 kr?Jag har ytterst begränsad kunskap om seo, men jag tror du bör använda dig av SEF-url istället för de du har nu, det är säkert bara någonting i admin som behöver bockas i.
Sen får jag upp en säkerhetsvarning för varje produktsida som öppnas, efter att jag varit i kassan, då adressen därefter ändras till https:”manisland.shopitoo.com”
Men det kanske är i sin ordning, inget jag har nån koll på.I övrigt ser det bra ut…
20 april, 2012 kl. 11:12 #143225OskarKDeltagareFrakten ska fixas.
Vår lösning stödjer tyvärr inte sef-url men vi funderar på att uppgradera så vi får det.
Ska kollas på kassan.
Tack för inputen.
22 april, 2012 kl. 06:29 #143290FredrikGustDeltagare@OskarK 42145 wrote:
Skulle vilja få feedback och åsikter på min första webbutik som jag planerar att dra igång så snart som möjligt. Är min allra första webbutik så det kan vara säkert vara saker som behöver rättas till eller förbättras.
Något som behöver rättas till?
Funkar designen?
Seo förbättringar?
Några synpunkter:
När man varit och vänt på en krypterad sida så lämnar man din domän och hamnar i stället hos din plattformsleverantörs domän och din underdomän.
Det hade ju, som i tidigare kommentar redan skrivits, sett trevligt ut med adresser som ser bättre ut till produkterna. Det kan vara skillnaden mellan att dina produkter hittas eller inte hittas.
Texterna ser välskrivna ut och innehållsrika, vilket är bra för både sökmotorer och besökare.
Trivsamt enkel design som jag tycker funkar!
Om du funderar på att byta system, gör det i så fall rätt snart. Om du byggt upp länkar till dig kommer det bli ett rätt stort arbete att omdirigera besökare till de nya länkarna när de ser ut som de gör. Som många upptäckt är kostnaden för e-handelsplattformen klart underordnad kostnaden för marknadsföringen av butiken. Genom att snabbare nå upp och få organisk sökning kan man snabbt tjäna in en dyrare lösning och en lägre kostnad per försäljning.
Lycka till!
22 april, 2012 kl. 08:01 #143291Jimmy OstromDeltagareJa fast det är väl bara att göra en 301a eller vad det heter så ska saken vara biff.
@FredrikGust 42263 wrote:
Om du funderar på att byta system, gör det i så fall rätt snart. Om du byggt upp länkar till dig kommer det bli ett rätt stort arbete att omdirigera besökare till de nya länkarna när de ser ut som de gör. Som många upptäckt är kostnaden för e-handelsplattformen klart underordnad kostnaden för marknadsföringen av butiken. Genom att snabbare nå upp och få organisk sökning kan man snabbt tjäna in en dyrare lösning och en lägre kostnad per försäljning.
Lycka till!
22 april, 2012 kl. 10:27 #143294OskarKDeltagare@FredrikGust 42263 wrote:
Några synpunkter:
När man varit och vänt på en krypterad sida så lämnar man din domän och hamnar i stället hos din plattformsleverantörs domän och din underdomän.
Det hade ju, som i tidigare kommentar redan skrivits, sett trevligt ut med adresser som ser bättre ut till produkterna. Det kan vara skillnaden mellan att dina produkter hittas eller inte hittas.
Texterna ser välskrivna ut och innehållsrika, vilket är bra för både sökmotorer och besökare.
Trivsamt enkel design som jag tycker funkar!
Om du funderar på att byta system, gör det i så fall rätt snart. Om du byggt upp länkar till dig kommer det bli ett rätt stort arbete att omdirigera besökare till de nya länkarna när de ser ut som de gör. Som många upptäckt är kostnaden för e-handelsplattformen klart underordnad kostnaden för marknadsföringen av butiken. Genom att snabbare nå upp och få organisk sökning kan man snabbt tjäna in en dyrare lösning och en lägre kostnad per försäljning.
Lycka till!
Tack för att du tog dig tid att ge mig feedback. Fick lite och tänka på om jag ska byta system redan nu.
Jimmy nämnde något om 301:a, som jag inte har någon anning om vad det är och hur bra det funkar :confused:
22 april, 2012 kl. 11:46 #143296FredrikGustDeltagare301 redirect innebär att man kan omdirigera en sida till en annan sida. 301 betyder permanent flytt. Jag har t.ex. fått ändra adressen till ”Om oss” sidan till ett ID-prefix som Prestashop föreskriver.
I den nya butiken kan man då (om Google indexerat sidorna då…) för att inte tappa länkkraften och ge sökmotorn en möjlighet att lära sig den nya adressen, göra en omdirigering till dess nya permanenta adress.
Redirect 301 /om-oss /content/4-om-oss
Det gör att när en besökare eller sökmotor hittar en referens till sidan ”om-oss” så kommer den att omdirigeras till /content/4-om-oss och sökmotorn kommer dessutom notera den nya adressen och uppdatera sina index.
Att göra detta med en mängd identiteter kan vara lite pyssligt särskilt om länkarna byggs upp dynamiskt med lite olika parametrar, då får man göra ett regelverk där man tolkar identiteterna och skickar till rätt ställe, men om du inte hunnit lägga ut länkar till produkt/kategorisidor ännu kan du nog hoppa över det steget och i stället se till att lägga ut en sitemap.xml som innehåller en uppsättning med alla dina sidor. Att skapa en sådan fil är något som oftast ingår i de flesta e-handelslösningarna.
23 april, 2012 kl. 06:05 #143322OskarKDeltagareTack för svaret.
23 april, 2012 kl. 06:09 #143323Jimmy OstromDeltagareHar man inte många produkter, kanske några hundra så är det lugnt. Man kan göra det för hand då.
Men oavsett så om du ska byta till Nordisk e-handel behöver du nog inte vara orolig för det ska dom lösa i med att du faktiskt använder deras sida idag.
@OskarK 42303 wrote:
Tack för svaret.
23 april, 2012 kl. 11:57 #143379OskarKDeltagareTack för svaret Jimmy.
Frakten är fixad nu, adress bytet kassan och bättre url:er kommer ändras när vi väljer att uppgradera våran lösning.
Finns det mer grejer vi bör se över så tar vi tacksamt emot det.
/Mvh Oskar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.