Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Feedback på Logga
- Detta ämne har 25 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av projekthandel.
-
FörfattareInlägg
-
9 september, 2011 kl. 17:05 #126494info@sportstolen.seDeltagare
@lunarmys 23735 wrote:
Som dom säger, man får vad man betalar för.
Bra logos kostar från några tusen och uppåt, skulle jag vilja påstå.
Självklart finns det dock undantag.
Vad är en bra logo för dig?
Kan du länka till en sån som kostar massor pengar?Är din logo en bra logo för några tusen?
Observera att jag inte menar nåt illa utan bara nyfiken på vad en bra logo är
9 september, 2011 kl. 18:21 #126497danielanderssonDeltagare@info@sportstolen.se 23743 wrote:
Vad är en bra logo för dig?
Kan du länka till en sån som kostar massor pengar?Är din logo en bra logo för några tusen?
Observera att jag inte menar nåt illa utan bara nyfiken på vad en bra logo är
iPhonebutikens logo ingick i köpet från Dan, så den räknas nog inte som en sån som kostar massa pengar
(en upphottad version är på väg)Misstänker att följande kostar mer än 500 kr:
http://www.onedayinteract.se/sv/grafisk_identitet_for_ett_piggt_forlag.aspx
http://www.theplahn.com/Brandos (kolla t ex case 14)
eller ja, egentligen i princip alla logos för (halv)stora företag.Telias kostade väl flera miljoner?
9 september, 2011 kl. 19:28 #126499IreneDeltagare@Prix 22295 wrote:
Hejsan,
Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på ett loggoförslag jag fått. Dem är inte helt färdiga men nästan.Tack
Vänstra är bäst men känns otydlig och beh väldigt mycket mer arbete. Förstår dock tanken bakom
9 september, 2011 kl. 21:40 #126502IreneDeltagare@info@sportstolen.se 23743 wrote:
Vad är en bra logo för dig?
Kan du länka till en sån som kostar massor pengar?Är din logo en bra logo för några tusen?
Observera att jag inte menar nåt illa utan bara nyfiken på vad en bra logo är
Det är lite som lunarmys säger att man får vad man betalar för. Ett tips jag har är att gå till ett lokalt tryckeri och snacka med grafikern där. De har i många fall spilltid och kan ibland ta fram en logga billigt mellan de vanliga jobben.
Viktigast tycker jag iaf att budskapet skall vara tydligt. Ta Ikeas logga till exempel – inget proffjobb direkt (=det billigare undantaget) Futura/Verdana-typsnitt…just för tydligheten…och det funkar (och var ju knappast dyrt att trycka 4 gånger med pekfingret på tangentbordet )
10 september, 2011 kl. 10:52 #126512MurmelinDeltagare@info@sportstolen.se 23743 wrote:
Vad är en bra logo för dig?
Kan du länka till en sån som kostar massor pengar?
Är din logo en bra logo för några tusen?
Observera att jag inte menar nåt illa utan bara nyfiken på vad en bra logo ärEn bra logotyp kan tryckas både stor och liten utan att tappa i kvalitet. En bra logotyp är enkel och tydlig så att man uppfattar den snabbt och kommer ihåg den. En bra logotyp utstrålar en relevatant känsla. En bra logotyp ska fungera i en massa olika sammanhang; så som på visitkort, i små dagtidningsannonser, som bildekaler, tryckta på tshirts eller jackor osv. Ibland ska den också kunna animeras för banners eller tv-reklam. En bra logotyp särskiljer dig från dina konkurrenter. En bra logotyp är tidlös och behöver inte bytas ut i tid och otid. Kommer ni ihåg när internet slog igenom på allvar i början av 90-talet? Många var företagen som hade ett snabel-A i logotypen. Det såg ju himla fräckt och trendigt ut i ungefär två år. Sen var logotypen hopplöst daterad.
När jag tar fram en logotyp tar det många timmar. Jag läser på om företaget, jag skissar upp en massa olika idéer, uppslag och varianter. Därefter gör jag en ordentlig skiss i datorn, väljer typsnitt, ritar symbol, justerar de olika elementen så att de olika delarna ligger bra tillsammans. Jag säkerställer att logotypen fungerar i både stort och litet format, att den funkar ljust på mörkt, och jag tar fram lämpliga färgkoder för olika sorters tryck och för web/skärm. När kunden har godkänt idéen, justerar jag den och slutligen gör ett tryckfärdigt orignal för olika typer av tryck.
Det här tar ju så klart en hel del timmar att göra. Och därför kostar logotypen också en del pengar. Men du kommer inte att drabbas av en massa överaskningar med en logotyp som inte fungerar att trycka, eller inte går att tyda i dagstidningstryck.Det man måste komma ihåg är att i början är ofta logotypen en av de få varumärkestillgångar ett företag har. En slarvigt gjord logotyp, gjord för en femhundring, under en kaffepaus eller av grannens tonårige dataexpert, har ytterst sällan de kvaliteter som en professionell logotyp har. Att inte våga lägga ner mer än en spottstyver på en logotyp är i många fall som att säga ”jag tror inte tillräckligt på den här idén för att våga satsa pengar på den.”
Sen finns det alltid undantag. Den tonårige grannen kanske är morgondagens stjärna på formgivarhimlen och levererar helt otippat en fantastisk logotyp. Eller så blev den duktige formgivaren av med jobbet och väljer att jobba lite extra som originalare på traktens tryckeri/sitta på diverse tävlingsforum på nätet och klura ut loggor.
Och sen finns alltid de företag som inte ens behöver en bra logotyp. Det funkar alldeles utmärkt med logotypen som Akvarellkurs-Maggan slängde ihop, för företaget är unikt av sitt slag i trakten och säljer som smör oavsett logotyp.
13 september, 2011 kl. 18:34 #126662projekthandelDeltagareJag kan rekommendera http://www.logosauce.com
Har själv köpt flera bra logotyper den vägen.
Bidragen kommer från designers i alla möjliga länder och håller överlag mycket hög klass.
Det fungerar som en tävling och ofta går det att få en bra bit över 50 olika förslag (i min senaste fick jag över 100 förslag).
Priserna är lägst 200 USD. Betalning via Paypal.
Filerna levereras efter avslutad tävling via mail och det går oftast att få dom i alla möjliga format som passar det behov man har. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.