Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Feedback på kassa
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Mortfiles.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2012 kl. 17:01 #98103patrik1972Deltagare
Hej, vi har gjort om vår kassa och jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om den?
13 maj, 2012 kl. 17:57 #145210lukasbrismanDeltagareTycker det ser kanon ut! Det enda jag funderar kring är varför man ej via sitt personnummer/orgnr kan hämta adressuppgifter. Sen kan jag tycka att ikonen för att få mer information om köpsättet är väldigt lik de olika stegens (1,2,3) ikoner som gör att det ser ut som ett ytterligare steg i kassan? Kan du inte ersätta den informationen i en mouse-over på respektive betalsätt?
13 maj, 2012 kl. 18:15 #145213pyhobbyDeltagareJag tycker det ser snyggt ut.
En detalj är att följande visas :
Rabatt: – 0,00 krPersonligen skulle jag vilja se att ”Rabatt” visas först efter att kunden löser in en rabattkod. Ser renare ut och väcker förhoppningsvis mindre ”nu ska jag jaga rätt på en rabattkod-intresse” hos kunden.
13 maj, 2012 kl. 18:16 #145214Per NilssonDeltagareSer bra ut. Ni borde dock skriva ut på PF att det kostar 60 spänn.
13 maj, 2012 kl. 20:15 #145220MortfilesDeltagareDet är ganska ovanligt med en trekolumn kassa och det beror på att flödet riktas i sidled istället för ett nedåtgående flöde. Tvådelade formulär upplevs ofta som svårare/jobbigare att fylla i än ett längre formulär med bara en kolumn och med en tredje kolumn så får du både en långsammare rytm och informationen blir mindre tydlig.
I första avdelningen så ligger summeringen i tredjekolumnen, ovanför summeringslinjen, vilket gör att den syns sämre och upplevs malplacerad visuellt. Rabattkoden som bör ha låg synbarhet för att inte uppmana till rabattjägare eller stoppa upp köpflödet när kunden blir tveksam om man har en kupong eller inte. Ändra din beställning ligger med grå knapp i höger kolumn där den uppmärksammas minst. Ett förslag är att byta plats på rabattkoden och ändra din beställning och byta knappfärger samtidigt.
I steg två kommer de flesta troligen att välja Payson om man har det eftersom det ligger först i valen och har en utmärkande färg. Plusgiro kommer troligen väldigt få att välja eftersom det ligger sist i uppmärksamhetszonen. En uppställning med ett val per rad hade gett större spridning och hade upplevts som tydligare.
Mina uppgifter på två kolumner kommer att öka errorfrekvensen då det blir fler som glömmer/missar att fylla i email och mobil. Inloggningen är näst intill osynlig och många kommer att fylla i större delen av sina uppgifter innan man uppmärksammar login, vilket kan leda till irritation.
Att lägga en förifylld checkruta för nyhetsbrev är för många någonting negativt (många tror fortfarande e-handlare ska spamma dem) och det är färre som frivilligt väljer ett nyhetsbrev i kassan i jämförelse med bekräftelsesidan efter checkout.
Information om olika saker är otydliga, tex så syns knappt länken om Klarnas delbetalning mm då den inte är utmärkt som länk och den ligger inte ens i närheten av det val man gör. Stegen är utmärkta med en ljusblå tonad knapp med vit text, vilket inte är en optimal kombination då det är alldeles för dålig kontrast. De är dessutom väldigt lika informationsikonerna och funktionsknapparna (som absolut bör ha en tydligare utmärkning, speciellt genomför köp knappen).
Hoppas de synpunkterna hjälper
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.