Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Feedback önskas för att öka försäljningen under julhandeln
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Rikard.
-
FörfattareInlägg
-
29 november, 2010 kl. 21:47 #95252antonDeltagare
Hej, vi lanserade Headler.se för lite mer än 1 månad sedan och har kontinuerligt förbättrat oss för att i första hand få igång försäljningen inför jul.
Efter lanseringen har vi gjort detta/detta har hänt:
- Lagt till Paypal som betalningsmetod
- Lagt till fakturabetalning som betalningsmetod
- (Nästan) fördubblat sortimentet med fler färger, märken & modeller
- Lanserat julkampanj
- Börjat annonsera med Adwords (i liten skala)
- Börjat annonsera på Facebook (i liten skala)
- Börjat testa att vara profilerad butik på Prisjakt
- Börjat ranka topp 10 på såväl varumärken, modeller som ”hörlurar” i Googles organiska sök
- Fått igång hög aktivitet i sociala medier om oss (1-5 tweets/dag), 400 fans på Facebook
Anledningen till att vi väljer att köra en så tydlig julkampanj är att vi ej kommer ha möjlighet att konkurrera under mellandagsrean. Inte bara för att de flesta konsumenter av erfarenhet har oändligt med energi för att handla offline i snöyran, utan för att vi då ej kan konkurrera med Mediamarkts/Elgigantens priser. Vilket vi kan hyfsat nu före, särskilt eftersom vi ändå vill få igång försäljningen eftersom butiken är ny.
Försäljningen går ok och stadigt uppåt men det är ingen rusch än. Vilket självklart förklaras till stor del på att vi är ny aktör och ej har stor trafik, stort sortiment eller många bra omdömen på prisjakt.
Men, jag tror det skulle gå att göra många grejer för att få igång försäljningen ytterliggare nu sista veckorna före jul. Alltifrån att ändra små och stora saker på sidan så det blir ökad konvertering till att göra ett tävlingssamarbete med en stor bloggare eller vadsom.
Därför, kära ehandlare. Har ni några tips? Någon feedback? Vad brukar fungera för er?
29 november, 2010 kl. 22:15 #116718Per NilssonDeltagareJag satsar på Adwords nu under jul. Efter mellandagarna drar jag ner den dagliga budgeten igen.
//Per
30 november, 2010 kl. 11:25 #116730GamsunDeltagareTjenare Anton,
Kul att det rullar på för er!
Ett par saker som jag tror skulle fungera för er (om än i liten skala då ni idag inte driver någon enorm mängd trafik) är;
1. Erbjud fraktfritt fram tills årskiftet (smidiga hembeställningar är en STOR grej för en digital konsument när det är istid ute)
2. Erbjud gratis returer (Folk köper julklappar, och vill kunna lämna tillbaka om det inte passar, vilket det iof nästan alltid gör ändå.. )
3. Integrera Klarnas julkampanj med att köpa nu och betala efteråt. Det kommer suga lite på marginalerna, men som nystartade måste ni skapa erinran för butiken och det kan vara värt det.
4. Trots att ni har ett förhållandevis litet sortiment så skulle jag erbjuda kunden möjlighet till filtrering av varor.
5. Lyft fram julkampanjen tydligare på produktnivå
6. Implementera en ”du sparar x kr” i kassakorgen, och sätt rek. pris som utgångspris.Du avgör givetvis själv vilka råd och tips som är bra och vilka du blundar lite extra hårt för!
Ha ett fortsatt strålande 2010!
// Magnus på Lykka, Uttaget och Gamsun
30 november, 2010 kl. 12:09 #116731martinkilandDeltagareJag tycker ni ska ha förlängt öppet köpet till efter jul (kanske ni redan har?) och visa det tydligt. Gör förhoppningsvis att lite osäkra julklappsletare kan slå till.
5 december, 2010 kl. 19:35 #116904antonDeltagareTack hörrni!
6 december, 2010 kl. 19:03 #116912RikardDeltagareOch jag som har handlat hos er tycker att det är märkligt att ni inte slänger på en klisterlapp på förpackningen? Ingen blir ju sur för det men de som sparar kartongen kommer veta vart de köpt lurarna när kompisarna frågar.
9 december, 2010 kl. 12:07 #117010antonDeltagareBra idé Rikard! Vi skickar ju med ett par klistemärken i varje paket (väldigt populärt i främst skate och snowboardkretsarna, de älskar att sätta klistermärken på sina hjälmar o boards) men på paketet var en bra idé!
Funderar även på om man ska skicka med nåt annat för att göra kunderna glada. Typ nån liten extragrej eller ett handskrivet vykort med en rabattkod på. Vi får se vad vi hittar på!
9 december, 2010 kl. 13:16 #117015RikardDeltagareAlltså jag vet att det är flera butiker här som skickar med rabattkoder men jag är lite skeptisk, känner mig liksom lurad när jag betalat fullpris. Kanske om man lägger fram det som att du kan komplettera din beställning fraktfritt inom 30 dagar eller något sådant. Jo, jag såg ju klistermärkena och tänkte då att ni borde satt ett på förpackningen. Jag är inte så mycket skate, så jag vet inte vad jag ska med dem till annars
Handskrivet kort är ju kul. Jag skrev tacklappar för hand fram till i somras men vilket jäkla jobb (även om vi naturligtvis skrev några hundra på en gång) men en tacklapp är ju schysst även om den bara är underskriven av er och i övrigt tryckt?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.