Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › FB Gilla knappen och inga aktiviteter
Etiketter: annonsering, facebook, gilla knapp
- Detta ämne har 40 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
2 december, 2011 kl. 15:11 #131607Per NilssonDeltagare
@Lina.Nilsson 29432 wrote:
Fördelen med att ha många gillare är väl i första hand att sidan och företaget ser etablerade ut? Skillnaden mellan en sida som har 30 gillare eller 3000 gillare är ju ganska markant. Även om det är 300 av de 3000 gillarna som aktivt kommer att följa din sida så ser det ändå bättre ut än att ha ett fåtal gillare.
Vår FB sida har redan 150+ som gillar vår butik och vi har inte ens kommit igång med butiken ännu. Vi har som mål att nå ut till 5000 personer som gillar oss innan den 30:e april.
Det är en fördel precis som du skriver, en annan fördel är ju att folk drar folk. Ju fler som gillar din FB-sida desto fler kommer att gilla den.
Däremot så tycker jag att det är dumt att köpa falska gillare bara för att fylla upp sin FB-grupp/sida.
2 december, 2011 kl. 15:16 #131610siaproduktfotoDeltagare@Lina.Nilsson 29432 wrote:
Fördelen med att ha många gillare är väl i första hand att sidan och företaget ser etablerade ut? Skillnaden mellan en sida som har 30 gillare eller 3000 gillare är ju ganska markant. Även om det är 300 av de 3000 gillarna som aktivt kommer att följa din sida så ser det ändå bättre ut än att ha ett fåtal gillare.
Vår FB sida har redan 150+ som gillar vår butik och vi har inte ens kommit igång med butiken ännu. Vi har som mål att nå ut till 5000 personer som gillar oss innan den 30:e april.
Om du inte har en butik, då har du väl inga produkter att sälja väl? Då är fråga, vad gillar dina besökare på FB, gillar dig och din sambo eller något som ni kanske har redan börjat annonsera?
2 december, 2011 kl. 15:51 #131612Lina.NilssonDeltagare@Per Nilsson 29434 wrote:
Det är en fördel precis som du skriver, en annan fördel är ju att folk drar folk. Ju fler som gillar din FB-sida desto fler kommer att gilla den.
Däremot så tycker jag att det är dumt att köpa falska gillare bara för att fylla upp sin FB-grupp/sida.
Att köpa falska gillare har ju sin för och nackdel. Föredelen är ju som sagt att man fyller ut sidan med ett antal gillare och om dem är falska eller inte syns ju inte för övriga gillare. Nackdelen är väl den att en stor del av dina gillare aldrig kommer handla i din butik.
@siaproduktfoto 29436 wrote:
Om du inte har en butik, då har du väl inga produkter att sälja väl? Då är fråga, vad gillar dina besökare på FB, gillar dig och din sambo eller något som ni kanske har redan börjat annonsera?
Butiken är under konstruktion och ska komma upp inom ett par veckor. Jag skulle vilja säga att dem gillar den kommande butiken. Vi uppdaterar med vad som händer och en del om vilka produkter vi har plockat in. Och så har vi en aktiv dialog om vilka produkter som dem är intresserade av.
När butiken väl kommer igång kommer vi aktivt att erbjuda personer i olika nätverk gratisprodukter i utbyte mot att dem gillar vår sida. Vi har i dagsläget inte gått ut med de erbjudandet.
Jag tror att man måste ge något tillbaks som verkligen lockar och engagerar personer att gilla oss. Vi har hjälp av en god vän som driver en PR-byrå så vi har ganska många fördelar inför vår lansering.
4 december, 2011 kl. 15:17 #131686BjornDeltagareDet är få företag som har stor del aktiva fans. Såg ett intressant föredrag nyligen av Les Binet där han tog upp detta. Har man inte väldigt intressanta/roliga saker att dela med sig av kan man nog inte räkna med någon större aktivitet. Bifogar en bild från föredraget.
[ATTACH]388[/ATTACH]
4 december, 2011 kl. 17:00 #131691basse1985DeltagareAnledningen till att jag vill att folk ska gilla vår sida på facebook är inte nödvändigtvis för att de ska vara aktiva inne på facebooksidan. Det är snarare för att deras vänner ser att de gillar min sida och så går de också in på den och handlar(förhoppningsvis).
4 december, 2011 kl. 18:16 #131693bellDeltagare@Alldo 29413 wrote:
Håller med, spridningen kan bli enorm
Om en riktig användare har 200 vänner, och delar informationen om din produkt, så har ju 200 personer fått produktinformationen.
Om fem av dessa åter sedan delar informationen, så kan man i praktiken åter igen ha exponerat produkten för 1 000 nya personer.
Det är nu man börjar förstå vidden av möjligheterna med att synas på sociala medier, samt varför man talar mer och mer om att synas på dessa platser. (snodde lite text från vår egen sida )
Om inte annat bra för varumärkesvård eller eller som en form av marknadsföring. Sedan får man ju en relevant sida som pekar mot ens egen.
Detta förutsatt att 100% av vännerna är unika fysiska personer och att 100% över huvudtaget ser, läser och tar in informationen.
Jag har inga bra siffror på hur många % som är rimligt att räkna med här, men det kan inte vara allt för många. Särskilt som Facebook som bekant också jobbar mycket med att visa det som är mest relevant i förhållande till hur ofta olika vänner interagerar m.m.
Det finns en poäng här dock. Genom att skriva intressanta texter, använda intressanta bilder m.m. så går det ju att öka den procentsatsen.
Det kan nog ligga ett visst värde i att köpa sig gillare för att få en ”etablerad” sida och snabbt se etablerad ut – men efter den första ”etableringen” så tror jag kvalité och unikt material slår allt.
Så istället för att lägga pengar på att kortsiktigt pumpa upp era FB-sidor, satsa istället långsiktigt på att ta fram vettigt, kanske mer ambitiöst material.
4 december, 2011 kl. 21:13 #131705precis en sanDeltagareDet viktigaste är att själv starta kommunikationen med sin ”gillare” på fb, inte förvänta sig att de automatiskt ska kommentera. Ställ frågor, anordna utmaningar, blogga och länka till fb, visa nya produkter – det är då man får kontakt med ”gillarna”. Det härliga med dessa personer är att de helt plötsligt kan ge sig till känna och kanske berättar att de bor på andra sidan jordklotet – det tycker jag är otroligt!
5 december, 2011 kl. 06:28 #131717Jimmy OstromDeltagareJag skaffade mig en FB sida privat ialla fall. Bara utifrån att kunna nå ut till fler personer. Jag har inte tid att sitta på FB privat men man får ägna några minuter till detta känns det som.
5 december, 2011 kl. 15:13 #131745Per NilssonDeltagare@Jimmy Öström 29530 wrote:
Jag skaffade mig en FB sida privat ialla fall. Bara utifrån att kunna nå ut till fler personer. Jag har inte tid att sitta på FB privat men man får ägna några minuter till detta känns det som.
Såg att ni redan hade en FB-sida för butiken i alla fall.
5 december, 2011 kl. 15:24 #131746Jimmy OstromDeltagareJa det är klart man måste ha:rolleyes:
@Per Nilsson 29560 wrote:
Såg att ni redan hade en FB-sida för butiken i alla fall.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.