Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › FB funkar verkligen inte för konvertering
- Detta ämne har 16 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av kalsonger.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2012 kl. 21:02 #153917blogtractionDeltagare
Vi har provat många olika kanaler och funnit att facebook är bra för att få billig trafik, varumärkesspridning och viral spridning med lite tur. Tror inte direkt på att köpa annonsering i högerlisten på facebook. Inte för oss iaf. Det är ju beroende på bransch förstås. Allmänna produkter som passar många och som man köper då och då funkar säkert bra. Men nischade produkter borde fungera sämre. Det blir också svårt att direkt jämföra adwords med facebook (förutom direkt roi) eftersom det ena är baserat på sök och det andra på allmän annonsering. Vore mer rättvist att jämföra facebookannonsering med traditionell bannerannonsering.
Oavsett så är det ju viktigt att få reda på om man kan räkna hem investerade kronor. Där är ju adwords överlägset bra och därför är google en sådan framgångssaga.
Vi har istället använt andra funktioner på facebook som ”Dela med dig av xxx till dina vänner”, ”Ge dina vänner rabatt” och ”Dela med dina vänner och få rabatt”. Dessa funktioner har vi på vår site. Vi underlättar för användaren att dela oss på sociala medier. Genom det så kommer man in i traditionell mun-mun marknadsföring istället för att köpa klick. In i feeden. Mycket billigare, mer trovärdigt och förhoppningsvis postat av någon som står för produkten eller tjänsten.
Beställde själv mat online och de hade en enkelt fråga i utcheckning ”Gilla på facebook och få gratis frakt”. Det kan tyckas som om de köpte mig, och de gjorde de såklart. Men jag gillar också deras tjänst. Så det var bara som en liten putt mot att göra en marknadsföringsaction. Klassiskt win-win och alla mina fb-vänner vet nu att jag gillar deras tjänst. Det är så jag tycker att man ska använda sig av social marknadsföring. Inte köpa klick som i adwords. Utarmar den typen av köpt reklam sociala nätverk? Ja. Går det att undvika? Nej.
Det som funkar är bra.
Kontakta mig om ni vill ha mer info om hur vi har löst vår närvaro på facebook. Det låter som om jag försöker sälja en e-bok ”Top 100 tips to succeed with social network marketing”. Men det gör jag inte.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
16 oktober, 2012 kl. 21:37 #153921FredrikGustDeltagareHar kört vidare i mitt laborerande med Facebook och kan verkligen hålla med att det är ett mycket effektivt sätt att driva trafik. Drog ner budgeten rejält, men det ger desto mer intressant resultat på hur fort klicken förbrukas om annonsen är skriven på ett sätt som lockar. FB är också mycket duktiga på att se till att inte visa annonser som ingen klickar på.
Något jag noterade är att annonser som pekar på lättläst luftig text med många bilder ger lägre bounce rate. Funkar särskilt bra om man skriver lätt och ledigt på landningssidan.
Alltså (utan vetenskapliga belägg):
– Landningssida är ännu viktigare vid kommunikation med FB-klickareän Adwords-klickare
– Om du ska driva in trafik från Facebook, sätt ”tonen” i annonsen och se till att landningssidan verkligen matchar den. Här gäller det allt från att landningssidan ska visa mer av bilden annonsen visade och att texten verkligen motsvarar den mycket korta teaser som ryms i annonsen.Totalt bortkastat är (också utan vetenekapliga belägg):
– Skicka in folk till en sida med mestadels text och få bilder. Här studsar man iväg direkt.
– Skicka folk till en inte relevant sida som motsvarar förväntningarna
– Landningssida utan call-to-actionTestade en annan sak också, som egentligen följer samma princip som i kassan. Jag skickade folk till en sida där jag ”dimmat ner” övriga butiken och enbart visade bilder + text med stor font + call to action. Har lite för litet underlag ännu, men här började det hända saker och det började skapas kundkorgar.
Och ja – till slut hände det – ett köp initierat via Facebook. En päronlampa.
16 oktober, 2012 kl. 21:57 #153925LEDwebbDeltagareKollade på detta med facebookannonsering för ett tag sedan och det skiljer ju sig som ni redan skrivit helt från adwords. En annons på Google har någon sökt efter medans en annons på Facebook är som ett skott i natten.
I mitt googlande efter en vettig guide till annonsering på fb var det väldigt många som rekommenderade att man istället hänvisar till sin sida på fb för att på så vis få fler likes som senare kan leda till köp, t.ex. Genom statusuppdateringer.
Detta skiljer sig givetvis otroligt mycket från bransch till bransch så det är A/B testning som gäller för de flesta… Fortsätt gärna dela med er av era tips, kul att veta hur folk hanterar just fb-marknadsföringen
17 oktober, 2012 kl. 07:18 #153938TomasDeltagareUr ett privat perspektiv tycker jag Facebook blivit allt för rörigt och värre lär det väl bli. Önskar det kunde vara avskalat som blocket eller hitta.se och inte gå åt motsatt håll. Och alla dessa annonser och vad ens vänner gillar. Snart är det bara en stor reklamkupong-anslagstavla.
Och det tror jag inte heller gynnar de som annonserar. Och annonsera ska man visst göra om man vill nå ut till alla sina följare/gillare. Har man många sådana så ska man visst betala för det nu eller så krävs det mer än att bara klicka på gilla-knappen för att få tal del av all info från den facebookanvändaren?
Facebook has made some new changes you may aware of. I’ve received comments/messages from some of you that you’re not receiving our posts in your news feed. Now there is an option to make sure you do. You can add an ”Interests List” for your favorite pages by following the directions below. (I know, that’s what you thought you did by ’Liking’! Now one more step is needed apparently.)
Since Facebook now imposes Page Administrators to pay to promote their pages, only the 10% of fans receive the updates on their wall page as a result.
To keep on RECEIVING POSTS you have to OPEN THE PAGE, hover the mouse on the ”Like” button near the gear symbol. In the pop-up select ”ADD TO THE INTEREST LISTS”. Doing so will assure that you continue getting posts from the pages you love
17 oktober, 2012 kl. 07:25 #153939Per NilssonDeltagareJa du ser. Det finns inga gratisluncher, så är det bara.
Fråga:
Vad gör vi nu då? E-handel fungerade innan Facebook och kommer säkerligen att fungera utan Facebook.
@Tomas 54020 wrote:
Ur ett privat perspektiv tycker jag Facebook blivit allt för rörigt och värre lär det väl bli. Önskar det kunde vara avskalat som blocket eller hitta.se och inte gå åt motsatt håll. Och alla dessa annonser och vad ens vänner gillar. Snart är det bara en stor reklamkupong-anslagstavla.
Och det tror jag inte heller gynnar de som annonserar. Och annonsera ska man visst göra om man vill nå ut till alla sina följare/gillare. Har man många sådana så ska man visst betala för det nu eller så krävs det mer än att bara klicka på gilla-knappen för att få tal del av all info från den facebookanvändaren?
Facebook has made some new changes you may aware of. I’ve received comments/messages from some of you that you’re not receiving our posts in your news feed. Now there is an option to make sure you do. You can add an ”Interests List” for your favorite pages by following the directions below. (I know, that’s what you thought you did by ’Liking’! Now one more step is needed apparently.)
Since Facebook now imposes Page Administrators to pay to promote their pages, only the 10% of fans receive the updates on their wall page as a result.
To keep on RECEIVING POSTS you have to OPEN THE PAGE, hover the mouse on the ”Like” button near the gear symbol. In the pop-up select ”ADD TO THE INTEREST LISTS”. Doing so will assure that you continue getting posts from the pages you love
17 oktober, 2012 kl. 07:59 #153941TomasDeltagare@Per Nilsson 54021 wrote:
Ja du ser. Det finns inga gratisluncher, så är det bara.
Fråga:
Vad gör vi nu då? E-handel fungerade innan Facebook och kommer säkerligen att fungera utan Facebook.
Som svar på din fråga; låter det dö i digerdöden;)
31 oktober, 2012 kl. 12:29 #154671kalsongerDeltagareJag har också provat annons kampanjer via Facebook det gav många klick men inget köp. Så jag lade ner det efter tre veckor. Kör nu bara Adwords det ger mycket bättre för mig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.