Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › FB funkar verkligen inte för konvertering
- Detta ämne har 16 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av kalsonger.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2012 kl. 15:55 #97681FredrikGustDeltagare
Efter att ha läst om andra som skrivit om det här med annonsering på Facebook så tänkte jag göra ett försök under en vecka och se om det ska vara så omöjligt att sälja något via den kanalen. Gjorde i ordning två landningssidor som jag skaffade annonser till och drog igång en kampanj på Facebook.
Jag gjorde i ordning likadana annonser (utan bild då) på adwords och kopplade dem mot sökord.
Så snart annonserna på FB blir synliga klickar folk på dem direkt och dagsbudgeten försvinner i ett huj och folk klickade på i genomsnitt 2,8 sidor.
Annonserna via Adwords tog väl av naturliga skäl lite längre tid innan någon klickade in sig på eftersom det gäller att rätt sökord dyker upp och att min annons på en något snäv budget för just detta experiment skulle bli så likt FB som möjligt. Här landade snittet på 5,4 sidor per besök.
Efter 7 dagar:
– Försäljning via FB via dessa två annonser: 0kr
– Försäljning via Adwords på dessa två annonser: 2 972krJag stänger därför ner mitt lilla experiment igen.
28 september, 2012 kl. 15:59 #152912lenpDeltagareStämmer nog vad du säger. Enda FB-annonsering som är lyckad är för att skaffa nya gillare.
Däremot säljer jag en del via FB men då är det som ett verktyg för kommunikation med nya o befintliga kunder. Där är det väldigt effektivt!
28 september, 2012 kl. 16:15 #152913MickeBDeltagareSkulle tro att det varierar kraftigt från bransch till bransch. För vår del står facebook-trafik för 45% av försäljningen.
28 september, 2012 kl. 17:43 #152921FredrikGustDeltagareJo, jag skulle nog lagt med det som en parameter i mitt utfall att det är väldigt beroende på vad man säljer. Att spontanköpa en LED-lampa är inte direkt något man gör när man kollar in FB-kompisarna ätit till middag.
Positivt överraskad däremot blev jag över hur hög klickfrekvens jag hade på båda annonserna, trots att den ena pekade ut ljuskällor och den andra trivselbelysning. Hade väntat ett betydligt lägre antal klick på ljuskällorna.
28 september, 2012 kl. 19:33 #152925Richie72Deltagare@FredrikGust 52886 wrote:
Efter 7 dagar:
– Försäljning via FB via dessa två annonser: 0kr
– Försäljning via Adwords på dessa två annonser: 2 972krJag stänger därför ner mitt lilla experiment igen.
Tack för att du delar med dig, väldigt intressant information.
28 september, 2012 kl. 20:17 #152926TianDeltagareKul test!
Själv är jag lite allergisk till betal-annonsering.
(Gillar free-style! ;o) Men många hittar till min lilla butik bara från foton jag lägger ut på FB.
Tror dock vi har lite av de tacksamma ”oj-en-sån-visste-jag-inte-att-jag-måste-ha-produkt”.5 oktober, 2012 kl. 20:30 #153287nfinlandDeltagareFacebok brukar nog funka helt ok och ibland tom bättre än sök. Beror lite på produkt. För övrigt kräver FB lite mer tid för att komma in och förstå hur det hela fungerar. Du måste tex lägga upp en hel massa kampanjer med olika målgrupper o på det sättet hitta vad som fungerar. Också A/B test av bilden i annonsen är väsentligt. Du skall räkna med minst 5000-10000 kr i övning förrän du hittar de rätta kombinationerna. Sen är också FB en kanal som inte ger direkt försäljning och spårningen du skall använda är tex Analytics och assisted sales.
8 oktober, 2012 kl. 13:56 #153422ekungenDeltagareIntressant test du har gjort.
Jag tror att beror på vad man säljer och vilken typ av besökare man vänder sig mot.Vi stängde av både adwords kampanjen och FB för att det lönade sig inte. Vi behöver göra mer sökordsanalys och inte gå med generella sökorden. Märkt att generella sökorden ger inga bra konverteringar.
Vi ska nog köra igång adwords när vi kommer närmare till julen.10 oktober, 2012 kl. 15:19 #153536nfinlandDeltagareGenerella sökord konverterar nästan alltid sämre än tex varumärke eller produkt specifika. Trots de kan de ju vara lönsamma, vilket är en annan sak. Allmän regel är att ju att ju längre i köp processen desto bättre konvertering.
14 oktober, 2012 kl. 08:44 #153775robertssonDeltagareFacebook har inte fungerat alls för oss. Den nya funktionen för erbjudanden har fungerat hyfsat, men känns fortfarande bättre att investera i andra områden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.