Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fasta avgifter varje månad
- Detta ämne har 25 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 12 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2011 kl. 17:14 #130182PrixDeltagare
@Darling 27746 wrote:
Jag hade tänkt fakturera själv, men blev avrådd på ett kvinnligt företagarforum. Det finns personer som sätter i system att leta reda på små shopar och betala mot faktura utan att betala.
När jag sedan började köra faktura via Svea så hade jag en period när det dök upp massvis med sådana kunder. Dom handlade för dryga tusenlappen (min snittorder var då ca 300 kr), nekades fakturaköp och valde inget annat betalsätt. Efter några månader så försvann den typen av köpmönster helt. Nu är det ett fåtal kunder som nekas faktura. Och då väljer dom oftast ett annat betalsätt.
Inte alls säkert att det är ett problem i alla nischer, men för babygrejer och smycken så finns det helt klart oseriösa kunder. Jag är glad att jag inte fakturerar själv för jag hade tyckt det var jobbigt att hantera dom kunderna.
Svea och många fler lever just på det här med faktura och det är för att det finns pengar att hämta i det. Men man måste göra på rätt sätt. Ingen faktura skall skickas utan en kreditupplysning, man kan både köra manuell till en början och sedan integrera det i shopen. Sen skall man ju skicka ut påminnelser och inkasso själv för där finns också pengar att hämta!
13 november, 2011 kl. 17:21 #130183Jimmy OstromDeltagareJag håller med dig, men det tar även lite tid (nu får jag snart Berra och Greger efter mig).
Personligen skulle jag aldrig göra detta, det är inte heller många av dom största som gör det för dom anser att det kostar för mycket tid och dom väljer då att ha Klarna eller Svea eller annan att fixa detta åt dom.
Men absolut finns det pengar i detta, Klarna går från ca 700 miljoner i omsättning till ca 1,5 miljarder nästa år……Jepp pengar finns det:):eek::rolleyes:
@Prix 27804 wrote:
Svea och många fler lever just på det här med faktura och det är för att det finns pengar att hämta i det. Men man måste göra på rätt sätt. Ingen faktura skall skickas utan en kreditupplysning, man kan både köra manuell till en början och sedan integrera det i shopen. Sen skall man ju skicka ut påminnelser och inkasso själv för där finns också pengar att hämta!
13 november, 2011 kl. 18:01 #130185PrixDeltagareMin teori är att det finns en ”gränsnivå” när det kan bli bättre att leja bort det. Så länge man håller sig i förhållande ”liten” så är det just enbart tid det kostar dig, men det kanske man kan räkna av på vad man tjänar på det?
Men när man blir större och redan har stort administrativt arbete och säkert många som ringer till kundtjänst så skulle det säkert inte vara lika lönande att anställa nya för att enbart sköta alla kundärende gällande fakturor och det administrativa. Man ska ju inte glömma att har man mängder så är det mesta förhandlingsbart och att stora sidor som tex CDON har klarna gör ju även att Klarna får förtroende som de kan utnyttja i att få nya kunder hos oss ”mindre” som inte har möjlighet att tillföra något till en förhandling..13 november, 2011 kl. 18:01 #130186PalMikDeltagareTycker fakturatjänsterna är ganska bra och prisvärda, man måste bara se till att omförhandla sina kontrakt i takt med att man växer.
Saknar dock en riktigt bra tjänst för de som enbart vill ha automatiserad kreditkontroll och fakturautskick. Själv skulle jag gärna sköta inkasso/påminnselser själv då det både är det stället där man tjänar riktigt bra pengar på sin tid plus att jag tycker Segoria / Klarna är rena rånet från mina kunder och får mig att se oseriös ut (och får arga kunder) trots att det är Klarna som drar in de pengarna.
Jag vet att ovan tjänst finns, men inte hittat det till ett pris som är konkurrenskraftigt.
13 november, 2011 kl. 18:57 #130188ParvelitoDeltagare@Jimmy Öström 27805 wrote:
Jag håller med dig, men det tar även lite tid (nu får jag snart Berra och Greger efter mig).
Jo, här kommer jag…
Faktum är att länge var påminnelseavgifter den artikel som jag tjänade mest nettokronor på, nu är det några vanliga produkter som passerat, men det är fortfarande topp 5.
Skulle jag bli så stor att jag måste anställa en bokhållare för att hålla reda på kundreskontran så finns det säkert fördelar med att leja ut det istället, men så länge jag klarar av det själv och tjänar bra med pengar på det så finns det väl andra saker som jag hellre lejer ut. Att byta ut en av sina bättre intäktskällor mot en kostnad förändrar resultatet drastiskt.
13 november, 2011 kl. 19:19 #130189GregerADeltagareÅ här kommer jag ….
Är man ung o oerfaren (nystartad) så är det lätt hänt att man är lite väl godtrogen. Man blir jätteglad när man får en lite större order, och skyndar sig att packa och skicka. För en kund som beställer så mycket måste väl kunna betala … 😮
Det är lätt att bli lurad, och man får helt enkelt fundera över hur pass väl man känner sina kunder. Är man nystartad med små intäkter så är varje faktura som inte blir betald ganska dyr. Då är det kanske bättre att ha en garanterad inkomst på 97%.
När volymerna går upp, och man har rutin på kreditbedömningar, så kan man börja väga de ca 3% det kostar att lägga ut faktureringen mot de kreditförluster man får. Enligt Parvelito bör de ligga i intervallet 0.1 – 0.2%. Själv har jag nog slarvat bort lite mer pengar, men ändå mindre än vad Klarna eller Svea hade debiterat. På plussidan hamnar lite påminnelseavgifter och förseingsräntor.
För mig handlar det mycket om att få ett vettigt flöde i administrationen. Det blir jobbigt när order inte kan hanteras likartat därför att en del fakturor skall skrivas ut på papper, en del skall skickas som PDF med epost, ytterligare andra skall skickas som e-faktura via någon tredjepartstjänst … allt beroende på att kunderna har olika krav.
Hade Klarna bara erbjudit fakturering hade jag inte funderat så mycket över att använda dem, men genom att de har en stor kundbas så tror jag det finns lite ytterligare affärer att hämta genom att erbjuda Klarna Konto, och deras olika kampanjer. Då får liksom deras vanliga faktura hänga med på köpet.
Så just nu funderar jag över hur jag kan få in Klarna i vårt flöde, där vi redan har faktura i egen regi, kortbetalning, direktbank, postförskott, förskott samt kontant över disk … och sedan funderar jag på hur det bäst skall kodas i webshopen för att funka smidigt i vår kassa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.