Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Fas II Öka försäljningen
Etiketter: mymoment.se
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Mats.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2010 kl. 22:18 #94256MatsDeltagare
Jag och min fru driver Mymoment.se – Vardagslyx och Välbefinnande. Det är ett projekt vid sidan om ordinarie arbeten men med ambitionen att växa. Vårt första levnadsår har gått åt att bygga upp butiken och lära oss branschens tuffa villkor. E-handelsystemet är Prestashop och Prestawork.se har hjälpt oss på resan.
Vi erbjuder kortbetalning via Certitrade och även Payson samt Fakturabetalning via Svea Webpay. Vi har varit certifierade av Rådet för E-handelscertifiering men har hoppat av det samarbetet.
Inriktningen är ”Vardagslyx och Välbefinnande”, en feelgoodbutik med ganska brett (spretigt) sortiment. Vi valde egentligen namnet Mymoment.se för att kunna prova oss fram och inte behöva låsa oss i något fack.
Har tidigare fått några värdefulla råd från detta forum och gjorde då några nödvändiga korrigeringar/förbättringar.
Vi annonserar i dagsläget på Adwords o lite på Facebook + lite annan annonsering och vi är med i ett affiliatenätverk. + sponsrar nån bloggare då och då. Generellt tycker jag att man inte får tillbaka så mycket per satsad krona av våra markandsföringsinsatser. Har även en Facebooksida som vi inte fått någon bra ordning på.
Nu är smekmånaden slut och det är dags för fas II: öka volymen och lönsamheten. Det kan innebära förändringar i layouten, i vår marknadsföringsstrategi och i produktsortimentet. Hyllvärmare ut och bästsäljare in.
Vi måste alltså få in FLER kunder i butiken (i dag max ett par 100/dag) som HANDLAR MER.
Det är här det blir knivigt, vi känner oss ganska osäkra på vad som ska göras. Vi tar tacksamt emot synpunkter från mer erfarna kollegor. Hur skulle ni göra?
3 februari, 2010 kl. 23:54 #108475ParvelitoDeltagareJag skulle börja med att göra copy-läxan. Det vimlar av särskrivningar, en del är på engelska och inte sällan så har jag fler frågor om produkten efter att jag läst en beskrivning än jag hade när jag började läsa. Det är inte så säljfrämjande om man inte vänder sig bara till en liten krets insatta människor.
Fastnade t.ex. på någon Mastix Olivoljetvål där ni i mina ögon svamlar om 6000kr/kg, visar en innehållsförteckning utan den ingrediensen, glömmer berätta hur tung denna tvål är och hänvisar till något totalt okänt grekiskt laboratorium. Kommer jag att köpa den till min fru? Nej!
80g chokladkakor med ”caffein” som vid en googling förmodligen skall vara koffein till priset 48kr lockade inte heller.
Ett exempel till: Massageolja är aldrig fel till tanten. Funkar bättre än vitt vin och räkor. Jag hittade Dresdner Essenz. Redan det namnet för ju tankarna till en östtysk fabrik med något som blivit över när man pressat briketter av brunkol… Nåväl, det är inte ni som satt på de etiketterna. På bilden visar ni fyra flaskor med olika dofter, men det är bara två av dem som ni sedan säljer. Och de dofterna är inte översatta utan på engelska som man får börja googla för att få fram betydelsen av.
Det känns inte riktigt seriöst när jag klickar runt där. Jag förstår inte vad produkterna är för något. Jag saknar något känt att relatera till, utan får istället använda egna referensramar vilket blir helt fel, för jag jämför t.ex. er choklad med Marabous… Jag saknar också ett röda-tråden-tänk och framför allt så förstår jag som extremt pragmatisk darwinist inte ett jota av varför jag skall köpa något där.
Nu tror inte jag att jag är målgruppen. Jag är sent i trettionånting, man, lågutbildad, OK ekonomi, född i småstad, bor i litet norrländskt samhälle där Ronny & Ragge inte ses som komiker utan som livsgurus.
Jag tror att många som fuskar lite grann med att hitta lite alternativ i livet skulle uppskatta om ni berättade mer om produkterna så att man förstår vad det är man köper och varför. En extra poäng med det är att det brukar rassla till hos Google när det blir mer text att indexera och analysera.
4 februari, 2010 kl. 09:21 #108478DanDeltagareJag håller med Parvelito. Det saknas röd tråd och en tydlig ambition om vad för butik nu är.
Skaffa er en slogan och arbeta utifrån den. Det behöver inte vara en slogan ni använder utåt men något ni känner att ni står för.
Typ ”Lyx i vardagen”, ”Unna dig själv”, eller det ni nämner ”Vardagslyx och välbefinnande” eller liknande. Sedan när ni vet var ni ska så måste ni göra detta tydligt för kunden med sortiment, design och texter.
För mig känns inte design och grafiskt språk som det ni försöker sälja 100%.
4 februari, 2010 kl. 14:09 #108489timmyDeltagareJag tror det är en svår inriktning på butiken som de andra tar upp lite också. Ofta när jag handlar på internet så vet jag vad jag vill ha. Kanske är det en cd-skiva, då går jag automatiskt in på cdon för jag vet att de har det. Det tror jag gör att man lyckas som e-handlare.
I ert fall måste man tänka: Jag skulle vilja ha lite vardagslyx så jag går in på mymoment. Det känns för brett helt enkelt.
Det skulle vara bättre om man visste att ni är bäst på tvålar eller choklad. Jag skulle specialiserat mig mer på vissa produkter eller åtminstone kommit på ett samlingsnamn för det ni säljer, inte vardagslyx.Tycker designen är riktigt fin annars!
6 februari, 2010 kl. 14:27 #108514MatsDeltagareTack för synpunkterna ! Självklart har ni rätt i vad ni säger.
Dags att kavla upp ärmarna och börja fokusera, nischa, renodla, tydligöra…
Parvelito: Ronny och Ragge? 70-tal?
I Arvidsjaur är det Stor-E, Sven-E, Jan-E, och Olle i Pistvakt som regerar./ igen; tack för hjälpen !
13 februari, 2010 kl. 10:20 #108671MatsDeltagare95% av våra kunder är tjejer/damer. Finns det kanske någon tjej/dam som har synpunkter på mymoment.se?
De synpunkter vi fått är absolut relevanta men skulle vara intressant med input från nån som tillhör vår målgrupp…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.