Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Får man ljuga?
- Detta ämne har 8 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
17 januari, 2012 kl. 20:10 #97192RollUp-KungenDeltagare
Vi ser mer och mer adwords där företag skriver: största e-shoppen, vi är störst etc etc och detta stämmer inte när vi kollar upp senaste bokslut är detta småfirmor som använder detta för att det låter bra…
Vad får man skriva i tex adwords eller annan kanal,, det är ju lite missvisande när alla är störst…17 januari, 2012 kl. 21:30 #134429ZablerDeltagareHar mycket svårt att tro att man får ljuga bara för att man är på nätet. Stör mig själv som fasen när jag ser en annons som säger ”Vi har störst sortiment ifrån leverantör XxxXx”, om man sen går in och kontrollerar så visar det sig att jag själv har flera ggr större.
Dess värre orkar jag sällan bry mig och jag har säkert varit en lika god kålsupare själv andra gånger.
Men summa sumarum, nej, det borde inte vara tillåtet.
Någon med juridisk bakgrund som kan upplysa oss?
17 januari, 2012 kl. 21:53 #134430GregerADeltagareSå långe man talar sanning får man ljuga …. :confused:
Att påstå att man är störst utan att ha grund för det anser jag strider mot Marknadsföringslagen.
—
Förbud mot vilseledande marknadsföring
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.
Första stycket gäller särskilt framställningar som rör
1. produktens förekomst, art, mängd, kvalitet och andra utmärkande egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och risker såsom inverkan på hälsa och miljö,
3. kundservice, reklamationshantering samt metod och datum för tillverkning eller tillhandahållande,
4. produktens pris, grunderna för prisberäkningen, särskilda prisfördelar och betalningsvillkoren,
5. näringsidkarens egna eller andra näringsidkares kvalifikationer, ställning på marknaden, åtaganden, varumärken, varunamn, kännetecken och andra rättigheter,
6. belöningar och utmärkelser som har tilldelats näringsidkaren,
7. leveransvillkor för produkten,
8. behovet av service, reservdelar, byte eller reparation,
9. näringsidkarens åtagande att följa uppförandekoder, och
10. konsumentens rättigheter enligt lag eller annan författning.En näringsidkare får inte heller utelämna väsentlig information i marknadsföringen av sin egen eller någon annans näringsverksamhet. Med vilseledande utelämnande avses även sådana fall när den väsentliga informationen ges på ett oklart, obegripligt, tvetydigt eller annat olämpligt sätt.
—Det finns en Reklamombudsman som kanske kan hjälpa till på något sätt.
http://www.reklamombudsmannen.org18 januari, 2012 kl. 06:21 #134448ParvelitoDeltagareMan får inte ljuga, det har marknadsdomstolen slagit fast flera gånger de senaste åren i ett bittert reklamkrig mellan MediaMarkt och El-giganten där man i tid och otid påstått sig vara störst, vackrast och bäst.
18 januari, 2012 kl. 08:19 #134455Katrin LundgrenDeltagareSjälvklart gäller inte andra lager på nätet än i resten av samhället. Marknadsföringslagen gäller även på webben
18 januari, 2012 kl. 12:03 #134464Richie72DeltagareFrågan är väl om man som enskild kan göra något åt att ett annat företag ljuger. Om jag skriver att jag har Sveriges största sortiment av stödstrumpor och det inte stämmer. Vad får jag för bot för det om jag ändrar det direkt när marknadsdomstolen meddelar. Vad får den som har Sveriges största sortiment av stödstrumpor för kompensation för att någon utger sig för att ha större sortiment?
Det trista är väl att systemet är skapat för att ”hellre fria än fälla” vilket vissa utnyttjar rätt rejält.
18 januari, 2012 kl. 12:18 #134465Per NilssonDeltagareI mina ögon är hybris i annonstexter rätt så kontraproduktivt. Däremot är det helt okej om det görs med glimten i ögat (och att detta uppfattas som just glimten i ögat av potentiella kunder).
Vad tycker ni?
18 januari, 2012 kl. 12:29 #134466PrixDeltagare@Parvelito 32577 wrote:
Man får inte ljuga, det har marknadsdomstolen slagit fast flera gånger de senaste åren i ett bittert reklamkrig mellan MediaMarkt och El-giganten där man i tid och otid påstått sig vara störst, vackrast och bäst.
Eller när mediamarkt hade en julkampanj med ”dra av momsen, 20 % på allt i butiken” sedan visade sig att vår lokala mediamarkt hade plockat bort lite utvalda varor så som macdator och påstod att den var slut, dock svårt att bevisa!
Många företag använder ju smarta uttryck från att kringgå detta. ”Företaget1 kan ha den bästa kundtjänsten på marknaden”, säger man det rätt i en radioreklam så tar många in det som just bästa. Sedan smäller dem på igen med, ”Företaget1 – en plats för alla” … Det innebär att du har hört företaget i samband med med ord som höjer det och uppfattningar man kan få är att Företaget1 är bäst på marknaden, Företaget1 har bäst kundtjänst, Företaget1 är störst på marknaden…
Det är på detta vis en riktigt bra telefonförsäljare jobbar. De säger sanningen men på ett sätt som gör att kunderna får en positiv bild av något som kanske inte alltid är det, eller som i detta fallet, inte existerar.
Blev lite rörigt men hoppas någon förstår..
19 januari, 2012 kl. 12:05 #134559NO LINGODeltagareKan tänka samma sak ibland men jag orkar faktiskt inte bry mig om vad mina konkurrenter pysslar med i det avseendet. Jag väljer att foka på min egen verksamhet och marknadskommunikation så får de andra sköta sitt bäst de vill. Men det är klart om någon skulle skriva något som var en direkt lögn och direkt riktad mot oss så skulle jag reagera och min första åtgärd skulle isf vara att kontata dem och be dem förklara sig. Att sen dra dem inför domstol för att få ett vitesföreläggande känns dock väldigt ångsökt om man nu inte råkar ha en väldigt fet plånbok. Nä bättre då att sköta sig själv och skita i andra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.