Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Får inget gjort – hjälp mig välja plattform
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av lenp.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2013 kl. 11:30 #99659lenpDeltagare
Bakgrund:
Mindre e-handel idag på Prestashop 1.4 + Specter, hostad snorbilligt och bra hos Prestaworks. Det mesta ganska standard designmässigt.Varför:
Finns egentligen inte ett endaste rationellt skäl till att byta, det är en fungerande plattform och allt rullar på. Självklar gnisslar det lite här och där men inte värre än så. Antagligen är det bara så enkelt att jag är sugen på något nyttÖnskemål:
– Enkel och rationell orderhantering, från god överblick av inkomna ordrar, utskrift av plocklistor till utleverans (funkar ok idag, men måste hanteras en-och-en)
– Smidig hantering av returer och reklamationer (lite bristfällig idag)
– Koppling till fraktleverantör, antagligen Unifaun (saknas idag så det steget måste jag ta ändå)
– Enkel och rationell hantering av inleveranser och helst inköpsordrar (saknas också idag)
– Enkelt att i admin skapa kund/order/faktura á la telefonordrar (funkar kanon idag)
– Helst en ’allt-i-ett’-lösning. Specter är jättebra, men jag tycker det är lite dumt med dubbla system (typ olika ordernummer, lite glitchar mellan upplägg av produkter, saldouppdatering osv)
– Multi-store, kommer att starta upp en eller ett par relaterade sidobutiker med delvis samma produkter men helt annorlunda design (saknas i dag, måste upp till PS 1.5 för det)
– Fördel om stöd finns för B2B, då det eventuellt kommer att utökas med viss grossistförsäljning (saknas idag)Självklart 1001 andra must-have eller nice-to-have men det är mer funktioner som i princip alla har endera OOTB el som plugins.
Tid är naturligtvis en bristvara (liksom pengar) men jag har både kodningskunskaper och ibland tom tycker jag att det är roligt. Men först och främst är det ju e-handel man vill hålla på med.
Valen:
1) Stanna vid Prestashop, uppgradera till 1.5 och lägg pengar istället på ett nytt tema och gå upp från basic hosting till en dedicerad server. Men… finns det bra moduler för effektivare orderhantering/inleveranser eller må jag ha kvar Specter?
2) Kodmyran – här finns allt. Men… jag känner mig redan innan lite inlåst… Inga flashiga teman som man enkelt kan köpa in och installera, ingen möjliget att ändra kod vid behov. Men det funkar, är skitsnabbt och allt finns. Men kostar en slant…
3) Magento – JA säger hjärtat – faan vet säger hjärnan. Inga begränsningar whatsoever vad det verkar, snyggt med rätt tema och ruskigt mycket kunskap och dokumentation på nätet. Och det sägs ju gå att få ok prestanda om man betalar för det, eller? Och sen… vilka moduler behövs för orderhantering/inleveranser – utan det blir jag nog galen. Embedded ERP, är det det som gäller? MagentoBee verkar vara ett alternativ också, eller?
All input tas tacksamt emot – fast risken är väl att jag inte blir mycket klokare då ni kommer att tala er varma för olika lösningar var och en
18 februari, 2013 kl. 13:47 #159919Richie72Deltagare@lenp 60769 wrote:
Bakgrund:
Önskemål:
– Enkel och rationell orderhantering, från god överblick av inkomna ordrar, utskrift av plocklistor till utleverans (funkar ok idag, men måste hanteras en-och-en)Har du kollat på Specters snabbleverans? Fungerar hyfsat även om det kan bli ännu snabbare
– Smidig hantering av returer och reklamationer (lite bristfällig idag)
Vet inte riktigt hur du menar men att returnera en faktura är ganska enkelt i Specter, du kan välja om du vill lägga tillbaka produkter automatiskt eller inte.
– Koppling till fraktleverantör, antagligen Unifaun (saknas idag så det steget måste jag ta ändå)
– Enkel och rationell hantering av inleveranser och helst inköpsordrar (saknas också idag)
Här har Specter faktiskt en bra lösning för att skapa inköpsordrar och snabbleveranser som är mycket smidig.– Enkelt att i admin skapa kund/order/faktura á la telefonordrar (funkar kanon idag)
– Helst en ’allt-i-ett’-lösning. Specter är jättebra, men jag tycker det är lite dumt med dubbla system (typ olika ordernummer, lite glitchar mellan upplägg av produkter, saldouppdatering osv)
Vi delar upp allt mellan Specter och Textalk så slipper vi dubbelarbete men visst, ska man byta artikelnummer blir det lite krångligt.– Multi-store, kommer att starta upp en eller ett par relaterade sidobutiker med delvis samma produkter men helt annorlunda design (saknas i dag, måste upp till PS 1.5 för det)
– Fördel om stöd finns för B2B, då det eventuellt kommer att utökas med viss grossistförsäljning (saknas idag)Vi har multistore med Textalk och en sida för B2B, funkar utmärkt.
All input tas tacksamt emot – fast risken är väl att jag inte blir mycket klokare då ni kommer att tala er varma för olika lösningar var och en
Tror du kommer en bra bit på vägen genom att utnyttja Specter lite mer effektivt, tänker då speciellt på inköpsdelen. Vad gäller multistore så är det inget problem med kopplingen Textalk-Specter och jag tror inte det är något problem med andra lösningar heller, Kodmyran osv. Vi sköter hela orderhanteringen i Specter så Textalk blir bara ett ”fönster” som skjuter iväg beställningar till Specter.
Kanske inte vad du vill höra men just vad gäller inleveranser/inköp är Specter riktigt bra tycker jag, men man måste gå igenom varje artikel först.
18 februari, 2013 kl. 14:43 #15992218 februari, 2013 kl. 15:34 #159923DanDeltagareInte för att va sån men det är fan inte kul att byta plattform. Det är ett nödvändigt ont. Det är 100.000.000 gånger viktigare att öka försäljningen och lönsamheten.
Jag hade aldrig bytt plattform för att jag har tråkigt, du kan tjäna enormt mycket mer pengar på den tiden genom att göra vettiga saker.
18 februari, 2013 kl. 16:35 #159925PalMikDeltagare@lenp 60769 wrote:
Bakgrund:
Varför:
Finns egentligen inte ett endaste rationellt skäl till att byta, det är en fungerande plattform och allt rullar på. Självklar gnisslar det lite här och där men inte värre än så. Antagligen är det bara så enkelt att jag är sugen på något nyttIfall det är din hobby så ska du såklart göra vad som är roligast (vilket mycket väl kan vara att testa och skruva med en ny plattform, men varför sluten hyrlösning isf ifall det mest är ett tekniskt intresse?!?). Är det ditt faktiska levebröd så låter det inte vettigt däremot, prestashop kan göra ganska mycket så du bör nog skruva med det först.
/m
18 februari, 2013 kl. 16:44 #159926Oscar TroedsonDeltagare@lenp 60769 wrote:
Bakgrund:
Mindre e-handel idag på Prestashop 1.4 + Specter, hostad snorbilligt och bra hos Prestaworks. Det mesta ganska standard designmässigt.Varför:
Finns egentligen inte ett endaste rationellt skäl till att byta, det är en fungerande plattform och allt rullar på. Självklar gnisslar det lite här och där men inte värre än så. Antagligen är det bara så enkelt att jag är sugen på något nyttÖnskemål:
– Enkel och rationell orderhantering, från god överblick av inkomna ordrar, utskrift av plocklistor till utleverans (funkar ok idag, men måste hanteras en-och-en)
– Smidig hantering av returer och reklamationer (lite bristfällig idag)
– Koppling till fraktleverantör, antagligen Unifaun (saknas idag så det steget måste jag ta ändå)
– Enkel och rationell hantering av inleveranser och helst inköpsordrar (saknas också idag)
– Enkelt att i admin skapa kund/order/faktura á la telefonordrar (funkar kanon idag)
– Helst en ’allt-i-ett’-lösning. Specter är jättebra, men jag tycker det är lite dumt med dubbla system (typ olika ordernummer, lite glitchar mellan upplägg av produkter, saldouppdatering osv)
– Multi-store, kommer att starta upp en eller ett par relaterade sidobutiker med delvis samma produkter men helt annorlunda design (saknas i dag, måste upp till PS 1.5 för det)
– Fördel om stöd finns för B2B, då det eventuellt kommer att utökas med viss grossistförsäljning (saknas idag)Självklart 1001 andra must-have eller nice-to-have men det är mer funktioner som i princip alla har endera OOTB el som plugins.
Tid är naturligtvis en bristvara (liksom pengar) men jag har både kodningskunskaper och ibland tom tycker jag att det är roligt. Men först och främst är det ju e-handel man vill hålla på med.
Valen:
1) Stanna vid Prestashop, uppgradera till 1.5 och lägg pengar istället på ett nytt tema och gå upp från basic hosting till en dedicerad server. Men… finns det bra moduler för effektivare orderhantering/inleveranser eller må jag ha kvar Specter?
2) Kodmyran – här finns allt. Men… jag känner mig redan innan lite inlåst… Inga flashiga teman som man enkelt kan köpa in och installera, ingen möjliget att ändra kod vid behov. Men det funkar, är skitsnabbt och allt finns. Men kostar en slant…
3) Magento – JA säger hjärtat – faan vet säger hjärnan. Inga begränsningar whatsoever vad det verkar, snyggt med rätt tema och ruskigt mycket kunskap och dokumentation på nätet. Och det sägs ju gå att få ok prestanda om man betalar för det, eller? Och sen… vilka moduler behövs för orderhantering/inleveranser – utan det blir jag nog galen. Embedded ERP, är det det som gäller? MagentoBee verkar vara ett alternativ också, eller?
All input tas tacksamt emot – fast risken är väl att jag inte blir mycket klokare då ni kommer att tala er varma för olika lösningar var och en
De flesta av stegen går ju att ordna med Prestashop? Vi har mer eller mindre allt du efterfrågar på listan, snacka med Prestaworks så kan de skräddarsy moduler åt dig (eller Freelancer – finns mycket duktiga utvecklare där. Om du vill slippa tråk-kodandet vill säga )).
18 februari, 2013 kl. 17:27 #159929lenpDeltagare@Richie72 60774 wrote:
Tror du kommer en bra bit på vägen genom att utnyttja Specter lite mer effektivt, tänker då speciellt på inköpsdelen. Vad gäller multistore så är det inget problem med kopplingen Textalk-Specter och jag tror inte det är något problem med andra lösningar heller, Kodmyran osv. Vi sköter hela orderhanteringen i Specter så Textalk blir bara ett ”fönster” som skjuter iväg beställningar till Specter.
Kanske inte vad du vill höra men just vad gäller inleveranser/inköp är Specter riktigt bra tycker jag, men man måste gå igenom varje artikel först.
Absolut, det finns i Specter det jag söker. Vi har medvetet inte kopplat på inköpsmodulen – än. Så väljer vi att va kvar där vi är så blir det förstås så. Bra att du är nöjd med den modulen i alla fall!!
18 februari, 2013 kl. 17:51 #159933lenpDeltagare@Dan 60779 wrote:
Inte för att va sån men det är fan inte kul att byta plattform. Det är ett nödvändigt ont. Det är 100.000.000 gånger viktigare att öka försäljningen och lönsamheten.
Jag hade aldrig bytt plattform för att jag har tråkigt, du kan tjäna enormt mycket mer pengar på den tiden genom att göra vettiga saker.
Booooring… men tyvärr sant
19 februari, 2013 kl. 11:21 #159997PLandgrenDeltagareVi kör Specter i kombination med Prestashop sedan några månader tillbaka och tycker att vi fått många fördelar. Vi är inte ända framme ännu, men att hantera order, plocklistor och fraktbokning fungerar riktigt bra. Kanske att ni behöver köpa till någon modul för koppling mot Unifaun, men det är det ju värt med tanke på tiden man sparar!
Plocklistor skrivs ut 30 åt gången, sedan scannar vi plocklistan (när varorna är plockade) med vår handscanner och sedan trillar etiketten ut från etikettskrivaren. Mycket smidigt faktiskt!
19 februari, 2013 kl. 12:11 #160001lenpDeltagare@PLandgren 60862 wrote:
Plocklistor skrivs ut 30 åt gången, sedan scannar vi plocklistan (när varorna är plockade) med vår handscanner och sedan trillar etiketten ut från etikettskrivaren. Mycket smidigt faktiskt!
Det låter ju intressant – du menar alltså att du scannar streckkoden på plocksedeln och ut kommer transportetiketten, i ett flöde? När jag kollat på funktionen Snabbleverans så måste du ju ändå trycka ett antal ENTER för att bekräfta leverans plus för att skapa faktura. Sen har jag ju inte sett hur/när/var kopplingen till Unifaun jackas in i det hela eftersom vi inte har den modulen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.