Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Falska ordrar
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av Johan Rubank.
-
FörfattareInlägg
-
27 mars, 2015 kl. 11:15 #102592QarillionDeltagare
Halloj
Ingen annan här som upplever en stark ökning av bluffordrar ifrån Stockholmstrakten?
Vi har 5st dyra paket på 2-3 veckor nu där vi tyvärr förlorat 15-20tkr totalt nu där Servicepoint lämnat ut paketen.
Tillvägagångssättet är sådant att personen i fråga använder ett företags org.nr som då godkänns av svea och sedan använder han sitt kontantkortsnummer på telefonen och en falsk mailadress. Vi polisanmäler, men resurserna är minst sagt sparsamma och vi har enorma problem att få ut vem det är som hämtat ut varorna med sin legitimation.
Hur gör ni för att undvika detta? Hade gärna spärrat alla kontantkortsköp via svea, men det är svårt att få till en sådan funktion. Någon annan som har bra tips på hur man får löst problem där någon vid upprepade tillfällen använder företags organisationnr för att beställa varor och tyvärr även får ut vissa av dom via servicepoint?
Börjar bli frustrerande nu. Nu kommer vi att dubbelchecka alla ordrar ifrån Stockholm och förmodligen neka alla företag som handlar med kontantkortsnummer, men det är ett extremt jobbigt arbete som inte alls lockar.
Tips emottages tacksamt!
( Svea gör ju en regress på allt som är bedrägeri, så det är vi som står med svarte petter )
27 mars, 2015 kl. 14:25 #177954Stefan72DeltagareInte vet jag hur andra arbetar men skulle en företagskund göra en beställning online så skulle jag nog kolla att adressen stämmer med företaget ifråga och inte bara slentrianmässigt packa och skicka.
27 mars, 2015 kl. 16:09 #177955GregerADeltagareDet kanske inte är klokt att diskutera exakt hur man kan gå tillväga för att göra ett bedrägeri, eller upptäcka ett bedrägeri, i ett öppet forum. Man vet ju aldrig vem som läser … 😮
Men att kolla att företagsadress stämmer och helst även att maildomänen är kopplad till företaget. Om någon skulle beställa till ABB och uppge abb_sweden @ hotmail.com så skall man nog inte gå på det.
Man kan fundera på om det är bättre att bara skicka paket som körs ut till företaget. Då försvinner i alla fall möjligheten att beställa i ett namn, få aviseringen till en anonym telefon, och hämta på utlämningsställe med dålig ID-kontroll.
Är det order av lite storlek kan man prova att ringa upp via företagets växel och be att få prata med beställaren. Tacka för ordern om någon svarar där.
27 mars, 2015 kl. 17:22 #177956QarillionDeltagareDet har hittills inte varit i någon större utsträckning som vi blivit drabbade, men min känsla är att detta kan vara ett stegrande problem. Så därför kommer vi som sagts att vara väldigt restriktiva med kontantkortsnummer. Steg två kan bli att alla företag måste ansöka om konto samt bli godkända för faktura via Webshop för att kunna handla mot faktura. Gillar inte detta då vi fått en hel del företagskunder till shoppen det senaste.
Frågan är hur större företag som CDON, Komplett, Dustin mfl. hanterar det? Dom liksom vi måste ha en del företag som kunder.
Att vädra detta på ett öppet forum kan jag hålla med om, men det finns inte så många stängda att ta upp det i heller
28 mars, 2015 kl. 07:38 #177960Runns.seDeltagareKlarna är bättre på att stoppa sådana här bluffar än Svea, märkte det efter byte från svea till klarna.
28 mars, 2015 kl. 11:40 #177963LubicDeltagareTror inte CDON, Dusin etc. skickar till Sericepoint utan endast direkt till företagen? På detta sätt så måste bedragaren hämta upp paketet på respektive företag, vilket även om det görs, förmodligen inte görs i samma utsträckning? Det skickas inte heller någon SMS-avisering utan man måste vara på plats när paketet dyker upp och känna till företagets rutiner för hur och när de tar emot paket.
30 mars, 2015 kl. 06:55 #177985Stefan72DeltagareDet låter väldigt märkligt om man ska tycka att det kan bli ett växande problem? Det låter mer som att ts borde se över sina rutiner för hur företag gör sina beställningar hos dem….
Företag rent generellt gör väl knappast online beställningar på kontantkortsnummer och vill ha paket till utlämningsställen överhuvudtaget? Redan där borde varningsklockorna ringa.5 april, 2015 kl. 05:59 #178064Johan RubankDeltagareHar haft ett sådant fall, hände när jag var ganska ny. Samma tillvägagångssätt, killen hade gjort detta till sin metod. Jag polisanmälde och eftersom det var flera som råkat ut för samma kille åkte han dit. Polisen fån Västerås ringde och pratade lite med mig om saken.
Numer så kollar jag direkt med företaget om N.N finns där och skickar paketet direkt till företaget, ej via servicepoint.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.