Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › falska märkesstövlar
- Detta ämne har 51 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2013 kl. 13:54 #161898bloggusDeltagare
@Kodmyran 62360 wrote:
Jag tycker inte det är fel att butiken påpekar det, jag sa bara att jag då skulle välja en annan butik. Andra kanske ser det på andra sätt. Speciellt vad gäller modeindustrin så är det en rejäl konverteringsdödare att göra så.
Tänk dig följande scenario du hittar denna produkttext i en butik ”Denna skjorta är från Ralph Lauren i finaste kvalité, men den säljs också i färgen rosa under varumärket BIG på lågprisbutiken runt hörnet” Eller texten ” ”Dessa stövlar av märket Frye är av finaste läder och håller garanterat en livstid. De tillverkas av fabrik x i kina som också tillverkar samma stövel i svart åt COOP och säljs hos dem under varumärke sweatfeets”
Allvarligt, skulle du handla av den butiken, eller kanske skippa köpet?
Saken är att jag aldrig har sagt att man skall skriva ut detta och hänvisa till andra butiker, kedjor, konkurrenter mm.
Dock händer det att butiker har exakt samma vara i sitt sortiment, i olika färger och varumärken, som i grunden är det samma produkt. Att skriva ut det i så fall i butiken, visar bara att man vet vad man pratar om som säljare. Varför dölja det från kunden? Om de vill ha en rosa, och inte grön produkt och är villiga att betala 319 kr istället för 299 kr, så känns det inte fel. Man har ju i alla fall inte lurat på kunden en dyrare produkt under annat varumärket, som är exakt samma produkt som en annan i annan färg.
Exempel:
Köpte en fotopryl, som såg likadan ut i två butiker, men priset skillde på 40 Euro. Ringde butik 1 som svarade att de tillverkar produkten och den är fantastisk. Butik 2 som sålde den dyrare, var ärlig och sade att man köpte in det från tillverkare i USA (inte butik 1) och fick den levererat med eget varumärke. Jag uppskattade ärligheten och köpte den för 40 Euro mer.Ja, det är en fin balansgång mellan konvertering, försäljning och villigheten att ha en ärlig försäljning gentemot kunden. Många mindre företag ger efter för att ha en större försäljning, så är det. Stora företag har så många varor att de inte hänger med alltid med all information.
21 mars, 2013 kl. 14:18 #161900Katrin LundgrenDeltagare@bloggus 62362 wrote:
Saken är att jag aldrig har sagt att man skall skriva ut detta och hänvisa till andra butiker, kedjor, konkurrenter mm.
Dock händer det att butiker har exakt samma vara i sitt sortiment, i olika färger och varumärken, som i grunden är det samma produkt. Att skriva ut det i så fall i butiken, visar bara att man vet vad man pratar om som säljare. Varför dölja det från kunden? Om de vill ha en rosa, och inte grön produkt och är villiga att betala 319 kr istället för 299 kr, så känns det inte fel. Man har ju i alla fall inte lurat på kunden en dyrare produkt under annat varumärket, som är exakt samma produkt som en annan i annan färg.
Exempel:
Köpte en fotopryl, som såg likadan ut i två butiker, men priset skillde på 40 Euro. Ringde butik 1 som svarade att de tillverkar produkten och den är fantastisk. Butik 2 som sålde den dyrare, var ärlig och sade att man köpte in det från tillverkare i USA (inte butik 1) och fick den levererat med eget varumärke. Jag uppskattade ärligheten och köpte den för 40 Euro mer.Ja, det är en fin balansgång mellan konvertering, försäljning och villigheten att ha en ärlig försäljning gentemot kunden. Många mindre företag ger efter för att ha en större försäljning, så är det. Stora företag har så många varor att de inte hänger med alltid med all information.
Spelar ingen roll om du hänvisar till andra eller ej, redan om du säger att samma vara finns till försäljning med annat varumärke inom konfektionsindustrin så är du totalt rökt, eftersom där är varumärket allt.
I andra branscher kan det fungera.Det här är något man bör tänka på och fundera över rejält om man överväger att starta egna varumärken tycker jag. Om kunder inser att det är samma vara som ett annat varumärke kan de mycket väl känna sig lurade, även om det inte är ens mening
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.