Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel falska märkesstövlar

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #161853
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @lunarmys 62303 wrote:

    Hos oss är och har det varit ett icke-problem, har inte ens reflekterat över det.

    Känns som ett större problem inom mode-branschen, där märke är viktigare.

    Jag förstår det, jag tror att det är hemskt olika på bransch om det är ett icke problem eller ej. Inom kattbranschen är det också ett icke problem. Där finns andra problem i stället 😡:D

    Men inom mode är det här säkerligen ett problem precis som du säger, och inom andra branscher fär man är märkeskänsliga, ex fritidskläder, verktyg, osv

    Hur är det med skalen? Fast där är väl problemet mer att kopior säljs som utges för att vara orginal, och att man säljer oliscensierade produkter?

    #161856
    bloggus
    Deltagare

    @Kodmyran 62312 wrote:

    Jag skulle aldrig handla i en butik där det stod att den här varan är produkt 1, men den kan även säljas under namn 2, och så tillverkas den även som namn 3, men det är samma sak egentligen.

    Med tanke på att du inte handlar hos företag som skickar med DHL och nu detta, så får man hoppas att det öppnar fler butiker du kan handla hos :)

    Saken är att det är inte ovanligt att en produkt tillverkas i rosa och blå färg, och sedan kommer ett svenskt företag och tycker att det är en snygg produkt, låter den tillverkas och köper den i grön färg och lanserar den under en annat, eget varumärke. Dock är de, de enda som säljer den i grönt …

    Är det då fel av butiken att ha dessa och uppge att produkten i alla dessa färger är i grund och botten samma produkt, men färgen skiljer och varumärket? Det är det knappast. Det är transparens mot sina kunder. Ingen skall känna sig lurad, även om den gröna produkten säljs kanske xx kr dyrare … då den kanske tillverkas i mindre skala.

    #161857
    bloggus
    Deltagare

    @Kodmyran 62312 wrote:

    Där tror jag faktiskt att vi kvinnor tänker annorlunda än er män. Som kvinna och i det här fallet var stövelköparen också det så accepterar jag inte det. Då köper jag andra stövlar helt enkelt. Du tycker det är galet, men å andra sidan har väl ni män hävdat att kvinnor är galna sedan urminnes tider, och att ni inte förstår hur vi tänker:D:D:D, så vi kanske får enas om att vi är galna som brys oss helt enkelt

    Nej, det tror jag inte. Jag har knappt ett klädesplagg i min garderob som inte är av något, större och bättre klädesmärke ….

    I det fallet kan man fråga sig om kunden hade reagerat lika starkt om kunden hade vetat att företaget bok Bull**** också tillverkade Ellos skor?

    #161858
    danielandersson
    Deltagare

    @Kodmyran 62313 wrote:

    Hur är det med skalen? Fast där är väl problemet mer att kopior säljs som utges för att vara orginal, och att man säljer oliscensierade produkter?

    Kopiorna flödar in över våra gränser, tack Tullverket!

    Det tragiska är att vissa kunder tror att BookBook som dom sett på Blocket eller Tradera för 99 kr ÄR samma produkt som den vi säljer för runt 600 pix.

    Fyndiq bidrar också en del med alla Justin Bieber-skal, men får väl ta mig en runda på deras site och göra deras jobb åt dem.

    Det lite tragiska är att varken Blocket eller Tradera vinner något på att utrota alla kopior, de tjänar ju massa pengar på denna olagliga försäljning.

    Undra hur det är med Fyndiq (justin bieber) egentligen? Om Polisen (antar att det är dem.. ?) skulle slå till emot försäljning av dessa produkter, åker Fyndiq eller försäljaren bakom dit?

    Om det är försäljaren (vilket är lite konstigt med tanke på att det är Fyndiq utåt och Fyndiq som tar pengarna), så tjänar ju Fyndiq på att ha kopior.. :-/

    #161859
    PalMik
    Deltagare

    Jag har för mig vi konstaterat i nån tidigare tråd att Amazon och Ebay fått betala skadestånd för övertramp enligt ovan.

    Det är skitsvårt att stämma en marknadsplats dock, de försvarar sig lite som ett community med casual content (vilket inte heller är fel imho) och du måste aktivt be dem ta bort något, vilket i amazons fall de gör men vad hjälper det när säljaren bara gör ett nytt konto igen. Utrota kopior på e.g. amazon.de är ofta en heltidstjänst hos tillverkare.

    #161860
    bloggus
    Deltagare

    @Tomas 62309 wrote:

    Vidare visar din ”fullkomlighet” i detta att du rätt snabbt vore rökt om du försökte dig på ehandel inom konfektion då du tycks ha svårt att tänka dig in i hur kunder inom det segmentet kan tänkas reagera när de får en Billiga-Nisses-t-shirt när de betalat för en Ralph Lauren.

    Nej, just ja det var ju bara i teorin, jag glömde bort att det inte kunde hända dig. Men för vanliga dödliga kan det ju vara intressant att diskutera.

    För det första så är inte Bullboxer Ralph Lauren och Ellos skor inte Billiga-Nisses …. det är fortfarande samma tillverkare, men olika märken. Det är inte falska märkesstövlar på något sätt …

    Kundens reaktion är som den är för att kunden har inte informationen att just företaget som tillverkar Bullboxer är också företag som tillverkar Ellos skor. Jag tycker att det är releverant i den bemärkelsen och tycker att informationen borde komma ut till kunden, vem företaget är som står bakom Bullboxer. Tycker att det är inte orimligt att lägga detta på ehandlaren eller hur?

    #161863
    Tomas
    Deltagare

    @bloggus 62321 wrote:

    För det första så är inte Bullboxer Ralph Lauren och Ellos skor inte Billiga-Nisses …. det är fortfarande samma tillverkare, men olika märken. Det är inte falska märkesstövlar på något sätt …

    Ok, my bad! Det är inte falska märkesstövlar, det är bara falska stövlar.

    @bloggus 62321 wrote:

    Kundens reaktion är som den är för att kunden har inte informationen att just företaget som tillverkar Bullboxer är också företag som tillverkar Ellos skor. Jag tycker att det är releverant i den bemärkelsen och tycker att informationen borde komma ut till kunden, vem företaget är som står bakom Bullboxer. Tycker att det är inte orimligt att lägga detta på ehandlaren eller hur?

    Det resonemanget köper inte jag. Det är inte relevant information i en ehandel mot konsument att upplysa om vilka fler varumärken och priskategorier ”samma” produkt finns att finna. En presumtiv kund som vill köpa en BO-TV vill inte höra att det är en Philips med annat skal och att hen kan köpa den till 40% rabatt på billigphilips.se

    Kunden ska man inte överösa med icke relevant information i köpprocessen. De flesta förstår nog att idag sker tillverkning av en produkt ofta globalt och kan förekomma som snarlik eller lik produkt på annan marknad och utan namn eller under annat namn. Men att sälja en Loka mineralvatten som en Ramlösa bara för att man kommit över ett parti Loka och Ramlösaettiketter är inte ok i mina ögon. Det är rentav olagligt.

    #161865
    Sam
    Deltagare

    Vad jag saknar i artikeln är ”vi ska stämma tillverkaren” – meningen från Nellys sida.

    ”Det är så klart jätteolyckligt, men vi har nu stoppat vårt samarbete med dem” låter mer som ”fan, vi åkte fast” i mina öronen.

    Nelly är inga småhandlare, har man de som kund då fuskar man inte, inte ensidigt i alla fall. Stämmer mitt resonemang då har de tagit risken för att tjäna mer, blev upptäckta och fått betydande dos av badwill, främst pga dåligt skött recovery managament. Har man kompenserat kunden på en gång då hade detta aldrig kommit till dagens ljus.

    Alltså, mitt bidrag till diskussionen är – det är svårt att skydda sig hela tiden men om det väl händer så se till att handla snabbt och generöst mot kunden. Om man sköter det hela rätt chanserna är stora att du omvandlar kunden till lojal istället för förbannad.

    #161866
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller inte med, varför ska man lägga ner år och massor och åter massor på pengar på att stämma en leverantör. Nelly har nog mycket viktigare saker att göra än detta anser jag.

    Jag tycker uttalande från VDn var helt okej, men alla tolkar allt olika;)

    @Sam 62326 wrote:

    Vad jag saknar i artikeln är ”vi ska stämma tillverkaren” – meningen från Nellys sida.

    ”Det är så klart jätteolyckligt, men vi har nu stoppat vårt samarbete med dem” låter mer som ”fan, vi åkte fast” i mina öronen.

    Nelly är inga småhandlare, har man de som kund då fuskar man inte, inte ensidigt i alla fall. Stämmer mitt resonemang då har de tagit risken för att tjäna mer, blev upptäckta och fått betydande dos av badwill, främst pga dåligt skött recovery managament. Har man kompenserat kunden på en gång då hade detta aldrig kommit till dagens ljus.

    Alltså, mitt bidrag till diskussionen är – det är svårt att skydda sig hela tiden men om det väl händer så se till att handla snabbt och generöst mot kunden. Om man sköter det hela rätt chanserna är stora att du omvandlar kunden till lojal istället för förbannad.

    #161867
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Kan inte hålla med dig mer Daniel!

    @lunarmys 62319 wrote:

    Kopiorna flödar in över våra gränser, tack Tullverket!

    Det tragiska är att vissa kunder tror att BookBook som dom sett på Blocket eller Tradera för 99 kr ÄR samma produkt som den vi säljer för runt 600 pix.

    Fyndiq bidrar också en del med alla Justin Bieber-skal, men får väl ta mig en runda på deras site och göra deras jobb åt dem.

    Det lite tragiska är att varken Blocket eller Tradera vinner något på att utrota alla kopior, de tjänar ju massa pengar på denna olagliga försäljning.

    Undra hur det är med Fyndiq (justin bieber) egentligen? Om Polisen (antar att det är dem.. ?) skulle slå till emot försäljning av dessa produkter, åker Fyndiq eller försäljaren bakom dit?

    Om det är försäljaren (vilket är lite konstigt med tanke på att det är Fyndiq utåt och Fyndiq som tar pengarna), så tjänar ju Fyndiq på att ha kopior.. :-/

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 52 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.