Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › falska märkesstövlar
- Detta ämne har 51 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2013 kl. 22:59 #161838bloggusDeltagare
@Kodmyran 62279 wrote:
Jag skulle inte vilja att det hände med mina varor i min butik och till mina kunder.
Jag skulle nästan kunna slå vad med dig att vissa av varor som du har i dina butiker finns även på andra håll, under ett annat varumärke. Så är det bara på alla marknader. Det är inget konstigt. Bättre företag byter lite utseende, delar för att varan skall se annorlunda ut och vissa företag säljer samma sko under två olika varumärken. Inget konstigt. Den enda tabben är av företaget att inte ta bort Ellos-märket helt och hållet. Tycker mest att det är folket som borde fatta att allt man får inte alla är unikt.
Skall folk känns sig blåsta för att de har köpt en produkt från Garant eller liknande, när samma produkt även packas under märket Eldorado?
@Kodmyran 62279 wrote:
Jag skulle inte vilja att det hände med mina varor i min butik och till mina kunder. Är jag verkligen helt ensam om att känna så?
Om du bryr dig så extremt mycket om varje vara du säljer, vilket i för sig är bra och så skall man driva e-handel, hur kan du i så fall använda dig av tredjepartslogistik? Det är väl det du gör tyckte jag du nämnde. Då har du inte ens någon bra översikt över alla de produkter som kommer in … risken är alltid större, när företag blir stort eller lägger ut hantering av in- och utleveranser, att man har sämre koll.
Hur gör man för att säkerställa att sådana inte händer?
Du får väl skaffa avtal från de företag som tillverkar de produkter de säljer, där de avtalar speciellt med dig att ingen av de produkter du köper in, även kan komma att säljas under ett annat varumärke och att ingen av produkterna är ett omarbetat, annat varumärke från början. Klart och enkelt. Annars köper du inte in produkterna.
Sedan önskar jag dig lycka till att få sådana avtal med tillverkare och fabriker i Kina.
21 mars, 2013 kl. 07:56 #161841NellyPeterDeltagare@Kodmyran 62279 wrote:
Även om det inte är en kopia i egentlig mening så skulle jag som kund anse att det var det. Vi som säljer produkter vet att det ofta ör så att leverantörer gör likanande eller tom samma vara i olika märken men hur många kunder tror ni vet det? Det här är dessutom en vara med betydligt olika prisklasser underbtvå olika märken fast det är samma produkt, och så får kunden veta att det är samma sak….
Jag tycker det är illa och förstår att kunden blir upprörd. Lite som om du köper nötkött och det är hästkött. Jag skulle inte vilja att det hände med mina varor i min butik och till mina kunder. Är jag verkligen helt ensam om att känna så?Jag förstår dig till fullo! Om kunden känner så då är det givetvis illa och Nelly måste lösa det på bästa möjliga sätt för kunden.
Oerhört svårt att skydda sig mot detta även om man har en suverän inleveranskontroll.Ps. Bäst att lägga till att jag inte längre är anställd på Nelly.com och har ingen insyn i ärendet!
21 mars, 2013 kl. 08:03 #161842Katrin LundgrenDeltagareDu har säkert rätt som alltid Bloggus att folk är korkade idioter liksom alla företag. Jag inser också det du säger och att det fungerar så, men det är också skillnad på produkter och produkter bör man komma ihåg. En märkeslös råtta från kina är inte detsamma som ett klädesplagg med ett märke på. I det ena fallet förväntar sig konsumenten ett märke, i andra struntar de blankt i det hela. Förstår man inte skillnaden ska man nog inte hålla på med e-handel alls. Jag har rätt få produkter där märket har betydelse i mina butiker, och i de fallen de har stor betydelse så är det inte kinesiska leverantörer, eller för den delen tillverkare, så jag är inte speciellt orolig för egen del. Jag ville mer ha en diskussion kring vad ni gör för att slippa drabbas av sådant rent allmänt, och vad ni tycker om problemet, men det verkar alltså här som om ingen bryr sig, så då är det antingen ett icke problem om det skulle hända er.
Bloggus, om jag förstår dig rätt är det här något du skulle strunta i om det hände i din butik? Du tycker inte det är ett problem alls, utan mest att folk är korkade som förväntar sig att få vad de tror att de betalat för??
Ang Tredjepartslogistik så handlar det om att ha ett förtroende för företaget och förtroende för att de faktiskt också kan hålla koll. Sedan plockar jag också hem en hel del av mina produkter med jämna mellanrum för att kika på dem. Men visst det är såklart lättare att missa en sådan sak om du har lagret utlagt, men man ska vara helt ärlig så tror jag det kan slinka igenom även om man har eget lager, för handen på hjärtat i en stressig situation har du alltid järnkoll även med eget? Jag tror inte det, misstag kan hända överallt.
21 mars, 2013 kl. 09:10 #161843danielanderssonDeltagare@bloggus 62297 wrote:
… rant … Om du bryr dig så extremt mycket om varje vara du säljer, vilket i för sig är bra och så skall man driva e-handel, hur kan du i så fall använda dig av tredjepartslogistik? … rant …
Eller varför har företag anställda? Eller anlitar företag som Posten och Schenker? Eller köper från leverantörer? Eller anlitar fabriker?
Man borde tillverka själv, från material man själv hämtat långt nere i gruvan. Självklart med en yxa man själv tillverkat, annars vet man inte vad det är för skit.
21 mars, 2013 kl. 09:11 #161844danielanderssonDeltagare@Kodmyran 62301 wrote:
Jag ville mer ha en diskussion kring vad ni gör för att slippa drabbas av sådant rent allmänt, och vad ni tycker om problemet, men det verkar alltså här som om ingen bryr sig, så då är det antingen ett icke problem om det skulle hända er.
Hos oss är och har det varit ett icke-problem, har inte ens reflekterat över det.
Känns som ett större problem inom mode-branschen, där märke är viktigare.
21 mars, 2013 kl. 09:15 #161845ParvelitoDeltagare@Kodmyran 62301 wrote:
Jag ville mer ha en diskussion kring vad ni gör för att slippa drabbas av sådant rent allmänt, och vad ni tycker om problemet, men det verkar alltså här som om ingen bryr sig, så då är det antingen ett icke problem om det skulle hända er.
Jo, jag tror att alla bryr sig och att många råkar ut för problemet att identiska varor som de man säljer dyker upp på andra håll. Att kunder står och skrattar åt att den produkt man marknadsfört under ett bra namn och sålt för 100kr helt plötsligt säljs i en lågprislada för 19:90 under ett annat namn.
I det här fallet, där samma vara säljs under flera olika varunamn, är det mycket lite man som ehandlare kan göra. Kontroll i all ära, men ytterst få ehandlare sliter bort fastlimmade innersulor för att kontrollera att det inte står något opassande under dem.
Det är bara att ta hand om kunden på bästa sätt, och inte ge dem anledning att gnälla på dålig kundservice också.
21 mars, 2013 kl. 09:26 #161847bloggusDeltagare@Kodmyran 62301 wrote:
Du har säkert rätt som alltid Bloggus att folk är korkade idioter liksom alla företag.
Snarare att man har en tråd som bygger på en ganska så meningslös artikel från Aftonbladet …. Mest intressanta är hanteringen av detta när det kommer till Nelly och inte att en tillverkare tillverkar skor under två olika märken, som de sedan prissätter olika.
@Kodmyran 62301 wrote:
Bloggus, om jag förstår dig rätt är det här något du skulle strunta i om det hände i din butik? Du tycker inte det är ett problem alls, utan mest att folk är korkade som
Har jag sagt det? Det skulle inte hända, inte i dagsläget i alla fall, då jag har koll på sak er och ting vid inköpen och inleveranser. Större företag med stora inköpsorganisationer, som gör extremt stora inköp och har stora lager och de som kör med tredjepartslogistik kan missar det – du kan ”lita” på de hur mycket du vill, men de kommer inte kontrollera produkterna och bakgrunden till de speciellt noga – man litar på leverantören.
I det fallet löser man det enkelt, som småföretagare, och det är att man borde berätta om tillverkaren av varumärket och t.ex. upplysa att de även tillverkar ”varumärke 1”, ”varumärke 2”, ”varumärke 3” …
Säljer man en produkt av olika varumärken, som i grund och botten är samma produkt, så bör man skriva ut det på något sätt och berätta vad skillnaden är, om det finns.
Sedan skulle man nog säga att om hennes innersula inte hade lossnat, skulle hon kanske gå med sina Bullboxer skor och vara jättenöjd kanske, men så fort hon insåg att det står Ellos på någon sula som ligger under, så har hela världen rasat …. kom igen … det sämsta med detta är nog att innersulan lossnade och inte att det stod Ellos på insidan.
21 mars, 2013 kl. 09:46 #161848danielanderssonDeltagare@bloggus 62306 wrote:
Det skulle inte hända, inte i dagsläget i alla fall, då jag har koll på sak er och ting vid inköpen och inleveranser.
ps. uppdatera gärna din profil så vi vet vilken/vilka butik/butiker det handlar om
21 mars, 2013 kl. 09:47 #161849TomasDeltagare@bloggus 62306 wrote:
Snarare att man har en tråd som bygger på en ganska så meningslös artikel från Aftonbladet …. Mest intressanta är hanteringen av detta när det kommer till Nelly och inte att en tillverkare tillverkar skor under två olika märken, som de sedan prissätter olika.
Artikeln visar ju att det är ett verkligt problem som kan slå tillbaka mot ehandlare = relevant ämne på ett ehandelsforum.
@bloggus 62306 wrote:
Sedan skulle man nog säga att om hennes innersula inte hade lossnat, skulle hon kanske gå med sina Bullboxer skor och vara jättenöjd kanske, men så fort hon insåg att det står Ellos på någon sula som ligger under, så har hela världen rasat …. kom igen … det sämsta med detta är nog att innersulan lossnade och inte att det stod Ellos på insidan.
Vidare visar din ”fullkomlighet” i detta att du rätt snabbt vore rökt om du försökte dig på ehandel inom konfektion då du tycks ha svårt att tänka dig in i hur kunder inom det segmentet kan tänkas reagera när de får en Billiga-Nisses-t-shirt när de betalat för en Ralph Lauren.
Nej, just ja det var ju bara i teorin, jag glömde bort att det inte kunde hända dig. Men för vanliga dödliga kan det ju vara intressant att diskutera.
21 mars, 2013 kl. 09:53 #161852Katrin LundgrenDeltagare@bloggus 62306 wrote:
Snarare att man har en tråd som bygger på en ganska så meningslös artikel från Aftonbladet …. Mest intressanta är hanteringen av detta när det kommer till Nelly och inte att en tillverkare tillverkar skor under två olika märken, som de sedan prissätter olika.
Har jag sagt det? Det skulle inte hända, inte i dagsläget i alla fall, då jag har koll på sak er och ting vid inköpen och inleveranser. Större företag med stora inköpsorganisationer, som gör extremt stora inköp och har stora lager och de som kör med tredjepartslogistik kan missar det – du kan ”lita” på de hur mycket du vill, men de kommer inte kontrollera produkterna och bakgrunden till de speciellt noga – man litar på leverantören.
I det fallet löser man det enkelt, som småföretagare, och det är att man borde berätta om tillverkaren av varumärket och t.ex. upplysa att de även tillverkar ”varumärke 1”, ”varumärke 2”, ”varumärke 3” …
Säljer man en produkt av olika varumärken, som i grund och botten är samma produkt, så bör man skriva ut det på något sätt och berätta vad skillnaden är, om det finns.
Sedan skulle man nog säga att om hennes innersula inte hade lossnat, skulle hon kanske gå med sina Bullboxer skor och vara jättenöjd kanske, men så fort hon insåg att det står Ellos på någon sula som ligger under, så har hela världen rasat …. kom igen … det sämsta med detta är nog att innersulan lossnade och inte att det stod Ellos på insidan.
Spännande att du alltid har 100 % koll på alla inköp och leverantörer. Du kan alltså till 100% garantera att det aldrig kan hända dig. Det tror jag nog tyvärr inte på. ALLA kan göra misstag. Vad driver du för butik? Kan inte se den ännu i din profil, och det var väl några år sedan du var på gång att starta om jag inte minns fel?
Jag kan lova dig att även vi med tredjepartslogistik och de med större företag också har kontroll på sin inköp och inleveranser, men jag tror fåtalet monterar sönder produkterna för att söka efter andra märken. Gör du det?
Med resonemanget att du ska berätta vilka andra varumärken som produceras ur samma produkt blir det nog rejält svårt att sälja något. Jag skulle aldrig handla i en butik där det stod att den här varan är produkt 1, men den kan även säljas under namn 2, och så tillverkas den även som namn 3, men det är samma sak egentligen.
Där tror jag faktiskt att vi kvinnor tänker annorlunda än er män. Som kvinna och i det här fallet var stövelköparen också det så accepterar jag inte det. Då köper jag andra stövlar helt enkelt. Du tycker det är galet, men å andra sidan har väl ni män hävdat att kvinnor är galna sedan urminnes tider, och att ni inte förstår hur vi tänker:D:D:D, så vi kanske får enas om att vi är galna som brys oss helt enkelt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.